Hej :) Jeg har lavet en hjemmeside i one.com's webcreator og den ligger rigtig langt nede i google-søgningen. Jeg har "sendt" websiden ind i Google Search console, har benyttet overskrifter med søgeord og lavet tags på billeder. Jeg er hvad man kan beskrive som en hjemmeside-rookie, så når jeg har forsøgt mig med at læse om søgeoptimering har jeg givet lidt op. Er der nogen der kan hjælpe med lidt tips, forklaret på en meget pædagogisk måde? Mvh Sofie |
Det du har gjort indtil videre er en smule onpage-seo. Du har lavet nogle titler og tags, som gør det nemmere for Google at se, hvad du har på din side. Derudover bør du kigge på keywords: Du skal finde ud af, hvilke ord du gerne vil findes på. Vil du f.eks gerne findes på "banancykler" er det en god idé at have en artikel på 1000+ ord (eller lignende) omkring banancykler. Her skal ordet så gerne indgå 5-10 gange (det er lidt en vurderingssag).
Derefter er der noget med "meta descriptions" og "meta title", som ganske enkelt bare er at fortælle google, hvad der skal stå i de 2 linjer + overskrift man finder, når man finder din side på Google.
Når du har gjort dette og måske endda fundet et par keywords (søgeord/nøgleord) mere og skrevet om dem, kan du begynde at kigge på linkbuilding. Linkbuilding går helt basalt ud på, at få andre hjemmesider til at lave et link rettet imod din side. På den måde ser Google din side som en informationskilde (fordi nogen har linket til den) og de sætter dig højere i deres søgeregister.
Ting du bør kigge på:
-Google adwords keyword tool (til at finde ud af, hvor mange der søger på de ting, du gerne vil ligge nr. 1 indenfor).
-Derudover en masse søgninger på "meta descriptions", "linkbuilding" og så videre, så du kommer godt igang med arbejdet.
Husk desuden, at det meste linkbuilding først for alvor virker efter 3-6+ måneder, når Google indser at du faktisk har lavet dig en meget flot hjemmeside, som du godt tør vise frem.
Held og lykke :)