Hej. Jeg har forsøgt at læse en masse på nettet, samt her på siden men er stadig en smule i tvivl om følgende. Hvis jeg har en enkeltmandsvirksomhed, kan jeg så spare overskuddet op (over flere år) til senere at oprette et selvskab eller et holdingselskab i forbindelse med køb af anden virksomhed uden at skulle betale skat af det opsparede overskud i enkeltmandsvirksomheden? Hvis jeg skal betale normal skat af overskuddet, kunne jeg vel i princippet arbejde for en anden virksomhed som alm. lønmodtager indtil en privat opsparingen til køb af anden virksomhed er etableret. Så vil jeg slippe for "alt papir" arbejdet i enkeltmandsvirksomheden, og stadig opnå en opsparing i samme hastighed? Har også kunnet læse at man kan etablere en iværksætter konto, men om pengene kommer gennem enkeltmandsvirksomheden eller som lønmodtager giver vel også det samme i dette tilfælde? Håber mit spørgsmål giver en smule mening Hilsen Mathias Pedersen |
Nej en enkeltmandsvirksomhed kan ikke købe en anden virksomhed - kun dens aktiver - ikke dens CVR. Du kan ikke købe selskab heller, uden det sker med penge du har betalt skat af.Mathias Pedersen:Hvis jeg har en enkeltmandsvirksomhed, kan jeg så spare overskuddet op (over flere år) til senere at oprette et selvskab eller et holdingselskab i forbindelse med køb af anden virksomhed uden at skulle betale skat af det opsparede overskud i enkeltmandsvirksomheden?
Du kan evt overveje skattefri virksomhedsomdannelse, som kræver revisorerklæring lovpligtigt - det er med i bog i DETTE LINK - men om det betaler sig, afhænger ikke af om der er overskud der ikke er beskattet, men om der er goodwill og evt overværdi i lager - overskud skal beskattes uanset hvad - i forhold til køb af selskab
Mathias Pedersen:Hvis jeg skal betale normal skat af overskuddet, kunne jeg vel i princippet arbejde for en anden virksomhed som alm. lønmodtager indtil en privat opsparingen til køb af anden virksomhed er etableret. Så vil jeg slippe for "alt papir" arbejdet i enkeltmandsvirksomheden, og stadig opnå en opsparing i samme hastighed?
Ja korrekt- men du må jo slet ikke drive lønmodtager arbejde i enkeltmands virksomhed - det er ikke noget man bare aftaler sig til, det er spørgsmål selve arbejdet rent faktisk er lønmodtager arbejde (skal ind som a-indkomst/a skat) eller om det er selvstændig virksomhed - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html
vh John Hannover