Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskel på momsopgørelse i Dinero og Billy - Bogføring af "Varekøb i land uden for EU"

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 54
Fra  Erhvervslearn Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper 

Det giver bedre mening, så kommer de sidste dele af beløbet med bogføringen af tolden. Dog bliver der ikke taget højde for kursen, samt at her https://dinero.dk/support/importspecifikation-fra-skat-hvad-gor-jeg/ anbefales det at bogføre tolden som en momsfri udgift på en konto kaldet "Toldgebyr", som jeg ikke kan se i den standard kontoplan

Er det ikke forkert, da der ikke bliver taget 25% af tolden over på momsopgørelsen? 




Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Oliver Storm:

 Dog bliver der ikke taget højde for kursen, 

Det er rigtigt, men så stort tænker jeg ikke det problem kan være! Jeg har aldrig oplevet nogen fra Skat brokke sig over en valutakurs diff når det gælder forskel fra den dato skat laver importspec set i forhold til en forskellig dato for selve bogføringen af bilaget.

I øvrigt, hvis man holder sig til momsloven, så skal man jo netop bogføre på fakturadatoen (i langt de fleste tilfælde i hvert fald) og ikke på datoen for Skat's importspec.

Oliver Storm:

her https://dinero.dk/support/importspecifikation-fra-skat-hvad-gor-jeg/ anbefales det at bogføre tolden som en momsfri udgift på en konto kaldet "Toldgebyr", som jeg ikke kan se i den standard kontoplan. 


Er det ikke forkert, da der ikke bliver taget 25% af tolden over på momsopgørelsen? 


Det er ikke forkert at medregne tolden i afgiftsgrundlaget, tværtimod er det i overensstemmelse med momsloven (§ 27, stk. 2)

 

I forhold til Dinero's support kan jeg se der nederst på vejledningen netop står at der i enkelte tilfælde kan være moms på. 

Om man så vælger at bogføre det på en særskilt konto til Told eller om man bogfører det på samme konto som selve varekøbet må være en smagssag, jeg kan ikke se at nogen af delene skulle være forkert.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Dinero gør det helt ret så Billi I må givet godt lære det af dem

Der kan være en toldkurs forskel og det er skat helt ligeglade med når bare man bruger - som 9 ud af 10 programmer 25% af samlet pris + fragt+forsikring+told - som man har som vareomkostning i konto varekøb

Det er helt samme som Summa har brugt i 10 år eller mere

Jeg hørte også lige skats facebook side - og de bekræfter at det må være misforståelse fra svar tidl i tråd fra skat 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 54
Fra  Erhvervslearn Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke forkert at medregne tolden i afgiftsgrundlaget, tværtimod er det i overensstemmelse med momsloven (§ 27, stk. 2)

Tror du misforstår mig. Dinero medregner IKKE tolden i deres support artikel, da der står at man skal bogføre det på en toldgebyr konto uden moms. 


Det er det jeg spørger om er korrekt. 

Havde dog overset det sidste i artikel med, at nogle gange kan der være moms på. Tolden kommer jo altid bagefter selve regningen, så burde den ikke altid være med den korrekt momssats og aldrig momsfrit? 


Angående om SKAT brokker sig eller ej. Det gør de sikkert ikke, men jeg ville selv fortrække at ens momsopgørelse stemte 100%. 

Men det vel en smagsag. 


Tak for god debat :)





Fra København
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 54
Fra  Erhvervslearn Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Wow John - du har misforstået mig fuldstændigt. 

Har aldrig sagt at SKAT har fortalt at importmoms kun er 25% er faktura beløbet - har sagt det omvendte. 


Som jeg skrev, "hun siger at det direkte er forkert at sætte 25% af beløbet over i momsopgørelsen. Grundet at beregningen også medtager told afgiften og IKKE KUN faktura beløbet. ."


Dvs. at man skal medtage told fragt og forsikring.

Jeg stillede blot spørgsmål ved Dinero's håndtering og kom med en forklaring på, hvorfor Billy gør som de gør.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Oliver Storm:

Wow John - du har misforstået mig fuldstændigt. 

Har aldrig sagt at SKAT har fortalt at importmoms kun er 25%. 


Som jeg skrev, sagde hun "hun siger at det direkte er forkert at sætte 25% af beløbet over i momsopgørelsen. Grundet at beregningen også medtager told afgiften og IKKE KUN faktura beløbet. ."


Dvs. at man skal medtage told fragt og forsikring.

Så skrev du da også uklart mildest talt da du skrev

Oliver Storm:

Jeg har lige talt med en Irene Grønvald fra SKAT. 


Og hun siger at det direkte er forkert at sætte 25% af beløbet over i momsopgørelsen. Grundet at beregningen også medtager told afgiften og ikke kun faktura beløbet. 

Guderne må vide hvad der er for en beregning du så vil tale om- Dinero og ALLE bogføringsprogrammer jeg kender bortset fra Billy - er indrettet så man skriver den fulde omkostning ved importen (vare - told - fragt osv)  som varens pris.

Det er også den pris man siden hen har som lagerværdi, så det er helt naturligt ellers får man besvær når man skal varelagerregulere, for så får man måske ikke den fulde indkøbspris med - men kun varen, og skal nu ned og rode med andre konti for at finde fragt og told og forsikring på varen.

Dinero beregning medtager derfor told afgiften og fragt osv og derfor er det IKKE forkert at sætte 25% af beløbet over i momsopgørelsen. 

Det er jo dig der forklarer skat det galt. Havde du nu forklaret at det var beløbet inkl. told, fragt osv - så havde din ven hos skat svaret korrekt - at når beløbet omfatter alt også told osv  så er beregningen helt korrekt -  helt som du ser i det billede jeg viste fra facebook, hvor skat jo ikke svarede så det kunne forvirre.

Det viser for mig bare, at spørger man skat, så skal man være totalt præcis, og det du fik ud af det, i forhold til mig var, at det skulle være forkert som Dinero gør, og det er det IKKE (og som 9 ud af 10 andre regnskabet - helt tilbage fra gamle summa har gjort i 10 år eller mere)

Samme forhold for ydelser og samme for EU og for uden for EU

Evt valutaforskel har jeg aldrig set skat tage sig af - og som sagt, så gøres det sådan i Summa, visma og og og og- har gjort det i masser af år uden det har givet anledning til bøvl Big Smile

Vil Billy ha det delt i vare, told, fragt, forsikring på hver sin konto, og tror Billy at deres brugere så manuelt kan finde ud af at bogføre de 25% importmoms korrekt på hver af de fire konti, så er det jo helt lovligt - men det er ikke i tråd med et let program. Alternativt bogføres efter importspec. som jo bliver præcist også valutamæssigt, men igen - en ekstra bogføring, som Billy vel som Dinero, godt vil spare sine brugere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 54
Fra  Erhvervslearn Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John 

Beklager hvis jeg har forklaret mig dårligt. 

Betaler man ikke normalt først regningen og derefter får man en told regning fra SKAT? 

Dvs. først bogfører man regningen og derefter tolden? 

- begge regninger i Dinero skal have udenlandsk momssats. 

Det klart, hvis du har bogført hele regning med Told, Gebyr og forsikringsomkostninger, så bliver det korrekt - det vi enig i. Men du ved jo ikke hvad tolden er før du får importspecifikationen?

I Billy skal du kun korrigere momsen ud fra importspecifikationen, så der behøves ikke at bogføre manuelt ud på 4 forskellige kontoer, men blot en postering med en modkonto. 




Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Oliver Storm:
Betaler man ikke normalt først regningen og derefter får man en told regning fra SKAT?
meget forskelligt - men JO det kan skam være tilfældet. De fleste venter med at bogføre regnigen til de kender told og fragt - netop for at forenkle både importmoms OG siden varelagerregulering ved at ha EN pris samlet. Ofte går der jo 5 dage fra forsendelse til modtagelse - og told

Er der langt imellem så kan det jo være forkert, og så må man bogføre regningen først (og så tager programmet jo og regner de 25% importmoms) og siden told/fragt/forsikring - og bruger man samme konto  evt skriver told/fragt/forsikring bilag xx som tekst - så kommer de 25% igen korrekt på det

Oftest kender du tolden inden du behøver bogføre - luftfragt på 3-5 dage og tager alt i et huk  EN samlet bogføring. Er det skib og måske 38 dage, så må man bogføre i to omgange - lidt som det så er i Billy - med to bogføringer - dog normalt samme konto som selve varekøbet for de fleste.

To bogføringer bliver mest pinligt korrekt også med bank hvis man f.eks. forudbetaler - men det er lidt som folk der sælger noget via paypal - og lige venter med bogføring i 2 dage, så de kan bogføre salg - direkte mod bank - og springe tilgodehavender paypal over Stick out tongue Bedst hvis man bogfører i to omgange, men ikke et krav

Hvad gør BB med ydelsesmoms - mig bekendt regner den heller ikke de 25% selv (gjorde ikke da jeg testede i sin tid) og der kommer der jo ikke en told til?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 54
Fra  Erhvervslearn Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John 

Jo ved ydelser kommer momsen automatisk ind i momsopgørelsen hos Billy. 

Man kan også sætte den til at gøre det med vare, det tager 2 klik at ændre det. Det kræver en lille ændring i momssatsen.   

Vi har bar' aktivt valgt ikke at gøre det, og sagt at man skal bogføre efter importspecifikationen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Oliver Storm:
Jo ved ydelser kommer momsen automatisk ind i momsopgørelsen hos Billy. 

Man kan også sætte den til at gøre det med vare, det tager 2 klik at ændre det. Det kræver en lille ændring i momssatsen.   

Vi har bar' aktivt valgt ikke at gøre det, og sagt at man skal bogføre efter
OK og det bliver så mere valuate præsist  - som skat mig bekendt giver pokker i, da det er samme tal på begge sider af købs og salgsmoms

- Men det er så en ekstra tur - i forhold til mange andre programmer, men overordnet er det FINT - bare ikke let

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)