Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er du regnskabskyndig i skatteforhold - jeg har brug for hjælp på et spørgsmål

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg købte sidste år nogle websites. Lad os sige de kostede 10.000DKK. Jeg er ikke momsregistreret og bruger mit CPR som CVR.

Jeg har afskrevet dem i virksomheden så årets resultat i virksomheden blev på -9.000DKK (nåede at tjene 1.000DKK sidste år).

Da det er en selvstændig virksomhed, kunne jeg trække de -9.000DKK fra i min personlige indkomst (og fik derfor ca. 4.500DKK tilbage fra skat).

De 10.000DKK har jeg lånt fra min personlige konto over i firmaets konto. Derfor, når nu min virksomhed i år tjener 10.000DKK i overskud før skat, omdanner jeg til virksomhed via skattefri virksomhedsomdannelse, og betaler derfor virksomhedsskat (23,5%) af overskuddet. Derved står der, efter skat, 7.650DKK i min virksomhed. I stedet for at hæve dem personligt (og derved betale personskat af de 7.650DKK), vil jeg tilbagebetale dele at mit lån fra min private konto - Er det lovligt, eller frasiger jeg dette når jeg tager underskuddet i min personlige indkomst.

Jeg håber spørgsmålet giver mening og at der er nogen der VED hvad der er muligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35

Jeg synes det er ret usammenhængende - og synes du skal bruge lidt penge på at sidde med en revisor

Du kan vel ikke umiddelbart bare som CPR person trække køb af websites fra og få underskud som du beskriver det - Jeg ville ikke være sikker på skat køber den ved en kontrol

SÅ er der lånet og du vil lave skattefri virksomhedsomdannels og der betale selskabsskat - men du kan jo ikke skattefri virksomhedsomdanne når du ikke har et CVR og dertil kommer, at en omdannelse let koster ca 10.000 i lovpligtig revisor erklæring.

Og den med de 7650 og - hænger slet ikke sammen heller - skattefri virksomhedsomdannelse til selskab vil slet ikke tage dit private lån ind og du blander tanke om hvilken konto der bruges i forhold til skat. 

Du er nødt til at få noget hjælp her inden du får lavet mere rod

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 20:53

Det undrer mig du synes det er usammenhængende?!

År 1: Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har underskud. Jeg fradrager underskuddet i min private lønindkomst. Jeg låner fra mit private til virksomheden for at finansiere købet.

År 2: Jeg laver et overskud, hvorfor jeg laver en skattefri virksomhedsomdannelse for at undgå personlig beskatning. Med resultatet efter skat (virksomhedsskat) tilbagebetaler jeg lånet (i stedet for at trække ud som løn), og undgår derved personlig beskatning indtil mit lån er tilbagebetalt.

Enig mht. en revisor, men min erfaring siger mig, at møde forberedt op til møder med læger, revisorer eller i banken etc. sikrer en LANGT bedre løsning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:05

granberg1:

Det undrer mig du synes det er usammenhængende?!

År 1: Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har underskud. Jeg fradrager underskuddet i min private lønindkomst. Jeg låner fra mit private til virksomheden for at finansiere købet.

Det som undrer mig er, at du skriver du har enkeltmandsvirksomhed år 1 - når du jo skriver:

granberg1:

Jeg er ikke momsregistreret og bruger mit CPR som CVR.

Det er ikke enkeltmandsvirksomhed hvis du handler som CPR person uden CVR registrering -og du kan ikke bare trække underskud fra som CPR person som jeg forstår dig - det er det jeg ikke forstår

granberg1:

År 2: Jeg laver et overskud, hvorfor jeg laver en skattefri virksomhedsomdannelse for at undgå personlig beskatning. Med resultatet efter skat (virksomhedsskat) tilbagebetaler jeg lånet (i stedet for at trække ud som løn), og undgår derved personlig beskatning indtil mit lån er tilbagebetalt.

Du kan vel ikke lave skattefri virkomhedsomdannelse hvis du ikke havde CVR ? Og så giver hele resten i år 2 ikke rigtig mening - jeg er ikke overbevist om du ved hvad skattefri virksomhedsomdannelse er - Det er fra personlig virksomhed til et selskab - og det med lånet giver ikke rigtig mening heller - det følger ikke med i en skattefri virksomhedsomdannelse, hvis det altså overhovedet er muligt for dig - det kræver du har  CVR som personlig virksomhed - og så er der en række forhold der skal til, før det er en fordel overhovedet - og det er ikke den med lånet i alle fald

Hvis andre forstår hvad du skriver må de jo byde ind - men det lyder rest mystisk, og inden tiden går, så få fat i den revisor - du kan SLET ikke lave skattefri virksomhedsomdannelse uden en revisor - det er lovkrav  god vind med det

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:02

Cookie - John Hannover:
Du kan vel ikke lave skattefri virkomhedsomdannelse hvis du ikke havde CVR ?

Der er nøgternt set ikke krav om at der eksisterer et CVRnr. Loven taler alene om "erhvervsmæssig virksomhed". 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:34

kender man rent praktisk til andet end CVR som laver skattefri omdannelse - i praksis? (alene vel besvær med revisorerklæring og under moms grænse eller lønsum som gør det ret småt i forhold til skattefri omdannelse) Er det noget der forekommer i praksis fra helt alm person til skattefri virksomhedsomdanelse?

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:43

Det er kun få måneder siden jeg er har beskæftiget mig med situation, hvor en gut havde udviklet software i sin fritid og pludselig fik en en investor indover. Der var begrænset udgifter og ingen omsætning. For at undgå afståelsesbeskatning ville det her være en mulighed at lave en skattefri virksomhedsomdannelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19

OK privat opbygget goodwill - ikke på basis af større oms. og resultat men i princip ren goodwill - forstår så i det tilfælde

I trådstarters fald med først underskud som CPR og fratræk af 9000 kr i personlig indkomst for underskud uden CVR men som CPR (vel i sig selv problem om det nu er sådan det er gjort?) og så i CPR øget omsætning og overskud der ikke ønskes beskattet - og så skattefri virksomhedsomdannelse for at undgå skat af det overskud- lyder ikke ret farbart - eller?

Din ven - skulle vel så (hvis han vælger den omdannelse) via revisorerklæring også som person i det fald for at omdanne?

vh John

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:05

I princippet er det en mulighed, hvis aktiviteten kan kaldes "erhvervsmæssig virksomhed". Spørgsmålet er så om der er værdier nok til at omdanne til et ApS.

Min ven skulle så have været igennem processen med vurderingsberetning (ret enkelt for investor stillede x kr til rådighed for y ejerandel). Løsningen blev iøvrigt en helt anden - hybrid lånekapital.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)