Hej Jeg har en nystartet enkeltmandsvirksomhed, der ligger til at lave et overskud på ca. 150.000 i år. Det kniber for mig at nå at investere overskuddet i nye aktiviteter i år - men det forekommer mig, at jeg har læst et sted, at man kan overføre et overskud (eller beskatningen af et overskud?) til næste år, så man kan investere i den videre drift for pengene næste år - uden at blive beskattet i år. Har det noget på sig - eller skal jeg bare skynde mig at investere i nye produkter inden årets udgang for i det mindste at slippe for skatten? vh Carsten |
Opsparing af overskud i virksomheden på en måde så det bliver beskattet med en foreløbig lavere sats (28%) kræver virksomhedsordning eller selskab (fx Aps). Det kan du næsten ikke klare uden revisorhjælp. Der er vist osse noget der hedder etableringskonto, men det ved jeg ikke noget om.
Hvis du bare vil slippe for skatten, så indbetal overskuddet til Røde Kors. De har brug for det nu. Hvis du senere selv vil bruge pengene, så slipper du ikke, men du kan som nævnt udskyde skatten.