Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan afregner man en medarbejder, der har eget CVR nummer?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 14
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft en deltidsansat i meget kort tid. Han fandt hurtigt ud af at jobbet ikke var noget for ham og vi nåede ikke at lave en kontrakt.

Nu har han sendt mig en faktura (han har eget firma), på de timer, han har arbejdet for mig + moms og feriepenge. Jeg er dog ikke helt sikker på, at det er en lovlig måde at afregne ham på, da han jo blev ansat og arbejdede som medarbejder i firmaet på lige vilkår med de andre medarbejdere.

Hans firma arbejder ikke med de samme ting som mit og han havde ikke nogle særlige kompetencer eller noget ekstra at tilbyde i forhold til en ufaglært.

Kommer jeg i klemme, hvis jeg betaler den fremsendte faktura. Skal jeg ikke afregne A-skat til SKAT og feriepenge til feriegirofonden?

Mvh Nesbø

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1018
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 16:25

Hej Nesbø.

Som jeg har forstået det, så er det det bedste for dig (og det nemmeste) at du betaler hans faktura inkl. moms. Jeg syntes ikke han kan skrive feriepenge på sådan en faktura, da han jo skal afholde feriepengene til sig selv, ud af de penge han tjener, som selvstændig.

Hvis du aflønner ham på samme måde, som en ansat, skal du sikkert betale de 2 første G-dage til ham og feriepenge og skat osv. og det er meget mere bøvlet, end at betale en enkelt faktura, og ligge den ind i regnskabet, som "fremmed arbejde". Om han er udlært i det han har hjulpet med, er vist fuldstændig ligemeget, efter hvad jeg ved.

Men prøv at høre ham, om ikke han vil slette feriepenge på hans faktura, da det er normalt at han selv skal spare dem sammen, ud fra hans noget højere timeløn, som selvstændig freelance arbejder.

Dbh
Michael Haahr

Tilmeldt 17. Nov 14
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 16:49

Hej Michael.

Det er jo ikke lettere, hvis SKAT efterfølgende laver vrøvl og jeg derfor også skal betale A-SKAT til dem. Eller hvis jeg får ballade for at afregne feriepenge uden om feriegiro fonden.
Det er ikke altid et spørgsmål om, hvad der er lettest - i første omgang.

Jeg skal jo ikke betale G-dage, når han selv valgte at stoppe med øjeblikkelig virkning.

Når jeg skriver ufaglært er det for at fortælle, at hans firma intet har at gøre med det arbejdsområde, hvori han var ansat hos mig og at han ikke bidrog med noget ekstra til firmaet, som en freelance normalt ville gøre.

Det jeg efterspørger er regler på området og om det er en korrekt måde, at aflønne ham på.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:14

Hvis du har noget bevis på at han blev ansat (mail el lign) så vil det gå ind og være nok til at du skal udbetale den aftalte løn til ham (vil jeg gætte på) dvs han vil ikke kunne fremsende faktura.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47196
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42

Jeg ville svare ham, at du ikke har indgået aftale med en virksomhed og at du betragter ham som ansat. Det som kan drille er hvis han brokker sig over manglende ansættelsesaftale (afhængig af hvor længe) men jo - hvis han var ansat og skat anser ham for det - og han ikke selv betaler sin skat i virksomheden - så kan du hænge på skatten hvis du bare lader ham fakturere

Alene det at fakturere med feriepenge viser jo klart, at han også mener det er lønmodtagerarbejde. Firmaer specificerer altså ikke feriepenge, så alene der vil også du være klar over, at det er løn der skal indberettes

Jeg ville køre det som helt alm a- løn hvis du ingen aftale har med hans virksomhed og det var som du beskriver det, lønmodtager arbejde. Og til den pris du har aftalt med ham + feriepenge jep. 

vh John Hannover

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nesbø:

Det jeg efterspørger er regler på området og om det er en korrekt måde, at aflønne ham på.

Jeg kan godt forstå du spørger om dette, og reglerne er ikke fuldstændig klar. Og jeg vil absolut advare dig mod at gøre hvad der er lettest, for konsekvenserne af forkert anvendelse af reglerne kan være meget omfattende.

Når man modtager en faktura så er det fordi en anden virksomhed har udført en selvstændig ydelse for dig i modsætning til et lønmodtagerforhold. Kriterierne for om man er på den ene eller anden side af grænsen er en konkret vurdering ud fra en række forhold. I den forbindelse børe du læse juridisk vedledning afsnit C.C.1.2.1 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048530&chk=211047 og C.C.1.2.2 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048531&chk=211047 

Konsekvensen af at du betaler fakturaen og der er tale om et lønmodtagerforhold er at du ikke har fradrag for udgiften, samtidig med at ikke har overholdt reglerne i skattekontrolloven om indeholdelse af am-bidrag og a-skat. 

Ud fra din beskrivelse lyder det (efter min opfattelse) rigtig meget som et lønmodtagerforhold, men prøv at løbe juridisk vejledning igennem og se hvordan du selv opfatter jeres samarbejde.

Hvis der er tale om et lønmodtagerforhold, så skal du have en kreditnota på den faktura han har sendt og derefter skal der lønangives for jeres samarbejde.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)