Jeg har haft en deltidsansat i meget kort tid. Han fandt hurtigt ud af at jobbet ikke var noget for ham og vi nåede ikke at lave en kontrakt. Nu har han sendt mig en faktura (han har eget firma), på de timer, han har arbejdet for mig + moms og feriepenge. Jeg er dog ikke helt sikker på, at det er en lovlig måde at afregne ham på, da han jo blev ansat og arbejdede som medarbejder i firmaet på lige vilkår med de andre medarbejdere. Hans firma arbejder ikke med de samme ting som mit og han havde ikke nogle særlige kompetencer eller noget ekstra at tilbyde i forhold til en ufaglært. Kommer jeg i klemme, hvis jeg betaler den fremsendte faktura. Skal jeg ikke afregne A-skat til SKAT og feriepenge til feriegirofonden? |
Hej Nesbø.
Som jeg har forstået det, så er det det bedste for dig (og det nemmeste) at du betaler hans faktura inkl. moms. Jeg syntes ikke han kan skrive feriepenge på sådan en faktura, da han jo skal afholde feriepengene til sig selv, ud af de penge han tjener, som selvstændig.
Hvis du aflønner ham på samme måde, som en ansat, skal du sikkert betale de 2 første G-dage til ham og feriepenge og skat osv. og det er meget mere bøvlet, end at betale en enkelt faktura, og ligge den ind i regnskabet, som "fremmed arbejde". Om han er udlært i det han har hjulpet med, er vist fuldstændig ligemeget, efter hvad jeg ved.
Men prøv at høre ham, om ikke han vil slette feriepenge på hans faktura, da det er normalt at han selv skal spare dem sammen, ud fra hans noget højere timeløn, som selvstændig freelance arbejder.
Dbh
Michael Haahr