Hey Alle Aminoer! Er ny herinde og har oprettet mig da jeg ikke syntes der findes forfærdeligt mange grafiske debatfora og tænkte at Amino måtte være det bedste bud :-) Jeg sidder i øjeblikket og arbejder med en del collager i Photoshop, som jeg senere skal have printet/trykt på canvas i forholdvis store størrelser. MEN... jeg syntes det er noget kun besværligt! F.eks. sidder jeg med et billede som skal printes ud i størrelsen 120 cm x 90 cm (bred, høj). Filen har derfor størrelsen 9449 pixel x 7087 pixel og er i 300 ppi. Men eftersom der er en del billeder i collagen, er filen ENORMT langsom at arbejde med. Findes der ikke en nemmere/bedre metode at bruge til dette formål? - Kan jeg f.eks. ikke lave udkastet til collagen i en meget mindre fil og når dette er godkendt og skal trykkes - forstørre det til den passende størrelse? Syntes jeg har søgt en hel del på emnet, men syntes ikke jeg får noget brugbart ud af det :-( Håber I kan hjælpe :-)
|
Lidt hjælp til billedbehandling i Photoshop?
- 1
|
Jeg har ikke lige arbejdet med andet en vektorfiler der skulle ud i den størrelse men jeg mener altså at kunne huske fra min skoletid at man når man laver prit i den størrelse normalt kan nøjes med 100 dpi. Har så gar hørt om nogen der ved meget store ting som stilladsskilte var nede i 15 dpi. Er det det krav at den skal være 300? Det ville jo reducerer din fil enormt hvis du kunne nøjes med de 100. |
Ha' en fantastisk dag
Kennith Nielsen
Unique Systems
Ring til et trykkeri og spørg hvilken værdi de foretrækker på deres canvas maskine. Det kan svinge lidt - og måske er du heldig og kan nøjes med 180ppi. Men ellers er det Broadway the hard way.
Det får mig til at tænke på en scene fra filmen 13. warrior: Araberen får et klumpet vikingesværd stukket i hånden og siger:" I cannot lift this!" Hvortil vikingekrigeren siger: "Grow stronger". En af mine kollegaer i branchen har et forum for grafiske brugere: www.landmark.dk
|
Kursus i Photoshop, InDesign eller Illustrator - bliv bedre end de andre!