Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt hjælp til billedbehandling i Photoshop?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Alle Aminoer!

Er ny herinde og har oprettet mig da jeg ikke syntes der findes forfærdeligt mange grafiske debatfora og tænkte at Amino måtte være det bedste bud :-)

Jeg sidder i øjeblikket og arbejder med en del collager i Photoshop, som jeg senere skal have printet/trykt på canvas i forholdvis store størrelser.

MEN... jeg syntes det er noget kun besværligt! F.eks. sidder jeg med et billede som skal printes ud i størrelsen 120 cm x 90 cm (bred, høj). Filen har derfor størrelsen 9449 pixel x 7087 pixel og er i 300 ppi. Men eftersom der er en del billeder i collagen, er filen ENORMT langsom at arbejde med.

Findes der ikke en nemmere/bedre metode at bruge til dette formål? - Kan jeg f.eks. ikke lave udkastet til collagen i en meget mindre fil og når dette er godkendt og skal trykkes - forstørre det til den passende størrelse?

Syntes jeg har søgt en hel del på emnet, men syntes ikke jeg får noget brugbart ud af det :-(

Håber I kan hjælpe :-)

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 16:22
Niks :-) Det er bl.a. derfor print-grafikere har brug for så kraftige maskiner. Som udgangspunkt skalerer man ikke billeder op uden at blive straffet på kvaliteten. :-)
Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 07
Indlæg ialt: 211
Fra  Unique Systems Skrevet kl. 23:02

Jeg har ikke lige arbejdet med andet en vektorfiler der skulle ud i den størrelse men jeg mener altså at kunne huske fra min skoletid at man når man laver prit i den størrelse normalt kan nøjes med 100 dpi. Har så gar hørt om nogen der ved meget store ting som stilladsskilte var nede i 15 dpi. Er det det krav at den skal være 300? Det ville jo reducerer din fil enormt hvis du kunne nøjes med de 100.

Ha' en fantastisk dag

Kennith Nielsen
Unique Systems

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 12:21

Roi:
Jeg sidder i øjeblikket og arbejder med en del collager i Photoshop, som jeg senere skal have printet/trykt på canvas i forholdvis store størrelser.

Ring til et trykkeri og spørg hvilken værdi de foretrækker på deres canvas maskine. Det kan svinge lidt - og måske er du heldig og kan nøjes med 180ppi. Men ellers er det Broadway the hard way.

Roi:
ENORMT langsom at arbejde med.

Det får mig til at tænke på en scene fra filmen 13. warrior:

Araberen får et klumpet vikingesværd stukket i hånden og siger:" I cannot lift this!"

Hvortil vikingekrigeren siger: "Grow stronger".

En af mine kollegaer i branchen har et forum for grafiske brugere: www.landmark.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)