Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontantkøb eller Leasing-arrangement?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej gruppe

Pt. er jeg i gang med at udarbejde en leasing-ramme og jeg har tænkt
lidt over dens design:

I mit tilfælde har jeg 2 alternativer. Kontantkøb og en finansiel leasing
kontrakt.

(kalkulationsrenten er gældende for begge alternativer og det
forudsættes jeg har et skattemæssigt overskud sådan at jeg kan udnytte
fradragafskrivninger og leasingydelser)

Kontantkøb:
Udbetaling svarende til aktivets kostpris i år 0
Tillægge nutidsværdien af de årlige skattemæssige fradrag fra mine
afskrivninger på aktivet, da jeg er i besiddelse af ejendomsretten
Tillægge evt. fremtidig scrapværdi

Dvs:

- udbetaling
+ skattemæssige fradrag
+ scrap
Netto cash flow tilbagediskonteres til år 0.

Finansiel leasing kontrakt:

Beregne nutidsværdien af de fremtidige udbetalinger af leasingydelser
Beregne nutidsværdien af de skattemæssige fradrag, der fremkommer på
baggrund af disse leasingydelser.
Beregne nutidsværdien af de MISTEDE skattemæssige fradrag, da jeg ikke
er i besiddelse af ejendomsretten over aktivet.

- udbetaling af leasingydelser
+ skattemæssig værdi af fradrag på baggrund af leasingydelser
-. skattemæssig værdi af afskrivninger (mistes, da de tilfalder
leasing-giver, der har ejendomsretten over aktiv)
Netto cash flow tilbagediskonteres til år 0

Begge kapitalværdier i år 0 sammenlignes og den mest fordelagtige
finansieringsform vælges.

Er dette den korrekte måde at beregne fordelagtigheden af en
leasingkontrakt overfor et kontant-køb?

Mvh

Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:18

Hej!

Ser rigtigt ud.........hmmm...men behøver du overhovedet at regne så meget på det?

Svaret giver vel sig selv.......kontant vil vel altid være fordelagtigst.

/Peter

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 18:24

Hvad er baggrunden for at du modregner de mistede skattemæssige afskrivninger ved leasing-løsningen? Jeg mener ikke at det er relevant.

Omvendt synes jeg at du mangler at regne lidt på finansieringsomkostningen ved kontant-løsningen. Kapital har altid en pris, også selvom den ligger i kassen og flyder, for du binder jo kapitalen. Såfremt denne kapital kunne bruges mere lønsomt på noget andet, kan der være en væsentlig offeromkostning.

Jeg er desuden ikke helt enig i, at kontant-løsningen nødvendigvis vil være billigst/mest hensigtsmæssig. Men det er jo så netop også derfor, du er i gang med at regne på sagen Smile

Tilmeldt 7. Dec 07
Skrevet kl. 18:55

"Hvad er baggrunden for at du modregner de mistede skattemæssige afskrivninger ved leasing-løsningen? Jeg mener ikke at det er relevant."

Hej Mathias 

Jeg modregner de mistede skattemæssige afskrivninger, da vi jo netop mister disse ved at lease I FORHOLD til at købe. Køber vi aktivet er vi i besiddelse af ejendomsretten over aktivet og dermed kunne vi drage fordel af de skattemæssige afskrivninger. Giver det mening?

Tilmeldt 7. Dec 07
Skrevet kl. 19:00

Peter - Revisor:

Hej!

Ser rigtigt ud.........hmmm...men behøver du overhovedet at regne så meget på det?

Svaret giver vel sig selv.......kontant vil vel altid være fordelagtigst.

/Peter

Hej Peter

Som jeg ser det, behøver det ikke nødvendigvis være tilfældet. Hvis man eksempelvis er et I/S der ikke betaler skat (eksempelvis ejet af kommuner, der kører efter et "hvile i sig selv princip"), har man ikke fordel af skattemæssige afskrivninger hvis man køber et aktiv - hvorfor dette skattemæssige gode ikke kan udnyttes. Derfor kan det være en god ide at lade et leasing-selskab have ejendomretten over aktivet og lease det af dem og få del i de skattemæssige afkrivninger de nyder godt af - der i sidste ende måske kommer ud som reduktion af leasingydelsen. 

Ydermere kan leasing-selskaber have enddog meget gode indkøbsaftaler hvilket alt andet lige kommer leasing-tager til gode - igen igennem leasingydelserne. 

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 20:08

holberg19:

"Hvad er baggrunden for at du modregner de mistede skattemæssige afskrivninger ved leasing-løsningen? Jeg mener ikke at det er relevant."

Hej Mathias 

Jeg modregner de mistede skattemæssige afskrivninger, da vi jo netop mister disse ved at lease I FORHOLD til at købe. Køber vi aktivet er vi i besiddelse af ejendomsretten over aktivet og dermed kunne vi drage fordel af de skattemæssige afskrivninger. Giver det mening?

Ja - men jeg er ikke overbevist Wink Det, du gerne vil beregne er jo to selvstændige tal, der kan sammenlignes direkte. Du vil skabe et billede af din økonomiske situation hvis du leaser og hvis du køber. Du får ikke en fair sammenligning på denne måde - hvis du skulle køre dit princip konsekvent, skulle du jo også i købseksemplet tillægge de tabte skattefradrag for leasingafgift, som du jo "mister" ved den løsning.
Tilmeldt 7. Dec 07
Skrevet kl. 18:07

Hej Mathias

Jeg har ikke glemt vores snak. Vender tilbage snarest muligt.

Tilmeldt 7. Dec 07
Skrevet kl. 07:39

Mathias L:

Ja - men jeg er ikke overbevist Wink Det, du gerne vil beregne er jo to selvstændige tal, der kan sammenlignes direkte. Du vil skabe et billede af din økonomiske situation hvis du leaser og hvis du køber. Du får ikke en fair sammenligning på denne måde - hvis du skulle køre dit princip konsekvent, skulle du jo også i købseksemplet tillægge de tabte skattefradrag for leasingafgift, som du jo "mister" ved den løsning.

Kan faktisk godt forstå du ikke er overbevist. Når du fremstiller det på den måde er jeg heller ikke. 

Din kommentar efterlader mig imidlertid godt og grundigt forvirret. 

Min oprindelige undren skete på baggrund af en lærerbog jeg har læst på handelshøjskoleniveau. 

Her opstilles det cash-flow der skal beregnes på med udgangspunkt i følgende:

* cashflow fra leasingydelser (fratrukket skat)

* cashflow fra mistede afskrivninger 

og endelig kalkulationsrenten efter skat

Netto cash flow tilbagediskonteres og fratrækkes kontantprisen (købsalternativet). Alt efter resultatet har vi nu fordelagtighed for lease eller kontantkøb. 

Grunden til at jeg skrev mit oprindelige indlæg var for at tjekke op på, om det var alment accepteret at indregne fradraget for de afskrivninger man er i besiddelse af, hvis man kigger på kontantkøbet. Det nævner lærerbogen nemlig intet om.

Hvad siger du til det ovenstående? 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)