Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af IVS - HJÆLP

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Oct 13
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Mig og en kammerat startede en webshop, men vi har mistet lysten til at holde den igang, da vi begge har skole, fritidsarbejde og andre virksomheder ved siden af.

- Vi har en vare lager med en indkøspris på ca. 5000 kr.

- Vi har begge lavet en lån til virksomheden på 5000 kr 

- firmaet har været åbent i nogle måneder og der er fortaget moms indberetninger, men vi skal bare have små beløb tilbage, som endnu ikke er over de 100 kr, som er SKATs beløbsgrænse.

- Vi har ikke lavet noget med SKAT, så der er ikke betalt nogle penge til skat endnu? hvilket er mit største problem, da jeg ikke ved om vi skylder dem penge???

- Vi har haft udgifter for lige under 10.000 kr og indtægter for lige over 500 kr 

Jeg har været igang med at læse en masse om lukningen, men er stadig i tvivl - vi vil helst undgå de økonomiske udgifter til en revisor, da det jo bare er flere penge der forsvinder, nu hvor de første 5000 kr hver er væk

Vi har prøvet at sætte det til salg, men uden held og nu vil vi gerne snart af med det, så vi ikke kommer i problemer med SKAT omkring en årsrapport og så videre...

- Jeg har læst mig til at det nemmeste er ved at få en erklæring fra SKAT, men jeg ved jo ikke om vi skylder dem penge?? vi har bare intet overskud, så det burde vi jo ikke?

- hvad gør vi med varelaget på de 5000 kr?, hvis vi selv skal købe det ud, så forsvinder der jo 5000 kr mere ud af vores lommer???

Håber nogen kan hjælpe med at lave en guide til hvad vi skal gøre... vi har sgu brug for det!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Umiddelbart lyder det jo som om I har underskud og så er der jo ikke selskabsskat MEN - I SKAL ha et regnskab ført helt efter årsregnskabsloven og det regnskab vil jo vise helt præcis hvad I har for resultat.

Varelageret står vel ikke idag som udgift og dermed regnet med i det 10.000 udgifter, for lager er ikke en udgift, det skal lægges til i status som værdi og ikke være en købsudgift før det er solgt.

Det skal ud hvis I skal kunne lukke sammen med evt computer eller andet I har købt. Enten må I sælge det til den pris I kan få fra helt ren 3.person (ikke en god ven) - eller selv købe det ud med moms (eller føre bevis for at det er destrueret). Køber I det ud selv, kommer pengene jo ind i selskabet og I får de penge der er tilovers efter lukning - men det skal med i regnskabet der afslutter.

Du har ret I at I skal ha en skatteerklæring som i jo næppe får uden et regnskab helt enkelt for skat ved det jo heller ikke - det er den umidddelbart bedste løsning. Det kræver fuldt regnskab, drift og balance - og jeres skattekonto kan du i øvrigt få i 0 ved at sætte grænsen til 0. Lukning ved erklæring kan let tage 3-6 mdr og jeg synes I skal overveje at få en økonomiperson til hjælp - læs om at lukke - og find afsnittet om selskabhttp://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Oct 13
Skrevet kl. 18:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John - tak for dit svar - inden jeg lige spørger lidt nærmere, så vil jeg sgu lige sige tak til dig, for det er godt nok fedt at du tager dig tid til at hjælpe os iværksætter, jeg tror ikke jeg bare snakker for mig selv, men jeg sætter sgu pris på det :) DET ER GOD STIL

Cookie - John Hannover:

Umiddelbart lyder det jo som om I har underskud og så er der jo ikke selskabsskat MEN - I SKAL ha et regnskab ført helt efter årsregnskabsloven og det regnskab vil jo vise helt præcis hvad I har for resultat

- VI har lavet regnskab i Dinero, så vi kan sagtens trække Resultatopgørelse, Balance og moms regnskab derfra. 

Cookie - John Hannover:
eller selv købe det ud med moms

- hvis vi selv køber det, må det så gerne være til indkøbspris + momsen?

Cookie - John Hannover:
Varelageret står vel ikke idag som udgift og dermed regnet med i det 10.000 udgifter, for lager er ikke en udgift, det skal lægges til i status som værdi og ikke være en købsudgift før det er solgt.

- Vores varelager har lige nu en indkøbspris på 5000 kr, ved sgu ikke helt om det er blevet betragtet som en udgift??? I Dinero står det som udgift allerede nu, selvom vi kun har solgt meget lidt af det???

Ekstra: John de 5000 kr er skrevet ind som at vi har lavet udlæg for firmaet - Som udlæg fra ejer - er det et problem??

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:55

Jeg er ikke enig i at varelageret skal købes ud til markedspris. De to kapitalejere har et tilgodehavende i IVS. Dette kan de få delvist indfriet ved at udtage varelageret til indkøbspris. Det følger så af momsloven at der skal afregnes udtagningsmoms af varene.

Tilmeldt 20. Oct 13
Skrevet kl. 19:02

Whiskey:

Dette kan de få delvist indfriet ved at udtage varelageret til indkøbspris. Det følger så af momsloven at der skal afregnes udtagningsmoms af varene.

Kan du beskrive lidt nærmere? 

Det skal lige siges at der 5000 kr fra hver af os er lavet i regnskabet som at vi har lavet udlæg for virksomheden, som ejere af den.

Tilmeldt 20. Oct 13
Skrevet kl. 20:17

Cookie - John Hannover:
Det skal ud hvis I skal kunne lukke sammen med evt computer eller andet I har købt. Enten må I sælge det til den pris I kan få fra helt ren 3.person (ikke en god ven) - eller selv købe det ud med moms (eller føre bevis for at det er destrueret). Køber I det ud selv, kommer pengene jo ind i selskabet og I får de penge der er tilovers efter lukning - men det skal med i regnskabet der afslutter.

John skal vi købe alle varerne på varelageret til deres indkøbspris + moms eller er det beløbet i vores regnskab på som hedder vareforbrug, som vi skal lave en faktura på + moms?? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:05

det som skal stå som vareforbrug skal være varer som e BRUGT og ikke på lager, så I skal tælle jeres lager op - og så skal den værdi tages ud af vareforbruget hvis I ikke har gjort det løbende, og det er det som ligger som lager, der skal sælges ud før I lukker - til ren 3 person eller til jeg selv, til indkøbspris + moms på en helt almindelig faktura

Jeg ville nok hvis jeg var jer finde en økonomimand til at få regnskabet korrekt til lukning

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10

Cookie - John Hannover:
der skal sælges ud før I lukker - til ren 3 person eller til jeg selv, til indkøbspris + moms på en helt almindelig faktura

Ikke helt enig John. Da de har et tilgodehavende skal det ikke sælges ud til dem selv men kan blot tages ud - og så nedskrive deres lån til virksomheden. Så beregne udtagningsmoms ar værdien som konteres direkte på momsen..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:21

så ikke de havde tilgodehavende  men ja - hvis det svarer til lagerværdi eller er større - så kan de tage værdien og nedskrive lånet og skal så blot bogføre momsen direkte på salgsmoms 

(0g så er momsen jo betalt ved at I tager det ud til indkøbspris inkl. moms)

Er det egentlig ikke det samme som hvis de laver en faktura til sig selv på varen med moms - så er momsen afklaret og så i stedet for at betale de 5000 kr fakturaen er på, tager dem tilbage som betaling af lånet? Jeg tænker blot hvad der er lettest for dem regnskabsmæssigt

Jeg tror stadigt jeg vil anbefale en økonmimand til at afslutte regnskab og skaffe skatteerklæring m-m- I vil formentlig også ha et tab på aktieindkomst som kan være til nytte

vh John H

Tilmeldt 20. Oct 13
Skrevet kl. 16:45

Cookie - John Hannover:

Er det egentlig ikke det samme som hvis de laver en faktura til sig selv på varen med moms - så er momsen afklaret og så i stedet for at betale de 5000 kr fakturaen er på, tager dem tilbage som betaling af lånet? Jeg tænker blot hvad der er lettest for dem regnskabsmæssigt

Vil det sige at vi kan optælle varelageret, finde dets indkøbspris + moms, lave en faktura på indkøbsprisen + moms, lave et finansbilag hvor vi tager indkøbsprisen og udbetaler til ejerne! Så skal vi kun betale momsen ved siden af

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)