Hej Amino Mig og en kammerat startede en webshop, men vi har mistet lysten til at holde den igang, da vi begge har skole, fritidsarbejde og andre virksomheder ved siden af. - Vi har en vare lager med en indkøspris på ca. 5000 kr. - Vi har begge lavet en lån til virksomheden på 5000 kr - firmaet har været åbent i nogle måneder og der er fortaget moms indberetninger, men vi skal bare have små beløb tilbage, som endnu ikke er over de 100 kr, som er SKATs beløbsgrænse. - Vi har ikke lavet noget med SKAT, så der er ikke betalt nogle penge til skat endnu? hvilket er mit største problem, da jeg ikke ved om vi skylder dem penge??? - Vi har haft udgifter for lige under 10.000 kr og indtægter for lige over 500 kr Jeg har været igang med at læse en masse om lukningen, men er stadig i tvivl - vi vil helst undgå de økonomiske udgifter til en revisor, da det jo bare er flere penge der forsvinder, nu hvor de første 5000 kr hver er væk Vi har prøvet at sætte det til salg, men uden held og nu vil vi gerne snart af med det, så vi ikke kommer i problemer med SKAT omkring en årsrapport og så videre... - Jeg har læst mig til at det nemmeste er ved at få en erklæring fra SKAT, men jeg ved jo ikke om vi skylder dem penge?? vi har bare intet overskud, så det burde vi jo ikke? - hvad gør vi med varelaget på de 5000 kr?, hvis vi selv skal købe det ud, så forsvinder der jo 5000 kr mere ud af vores lommer??? Håber nogen kan hjælpe med at lave en guide til hvad vi skal gøre... vi har sgu brug for det! |
Umiddelbart lyder det jo som om I har underskud og så er der jo ikke selskabsskat MEN - I SKAL ha et regnskab ført helt efter årsregnskabsloven og det regnskab vil jo vise helt præcis hvad I har for resultat.
Varelageret står vel ikke idag som udgift og dermed regnet med i det 10.000 udgifter, for lager er ikke en udgift, det skal lægges til i status som værdi og ikke være en købsudgift før det er solgt.
Det skal ud hvis I skal kunne lukke sammen med evt computer eller andet I har købt. Enten må I sælge det til den pris I kan få fra helt ren 3.person (ikke en god ven) - eller selv købe det ud med moms (eller føre bevis for at det er destrueret). Køber I det ud selv, kommer pengene jo ind i selskabet og I får de penge der er tilovers efter lukning - men det skal med i regnskabet der afslutter.
Du har ret I at I skal ha en skatteerklæring som i jo næppe får uden et regnskab helt enkelt for skat ved det jo heller ikke - det er den umidddelbart bedste løsning. Det kræver fuldt regnskab, drift og balance - og jeres skattekonto kan du i øvrigt få i 0 ved at sætte grænsen til 0. Lukning ved erklæring kan let tage 3-6 mdr og jeg synes I skal overveje at få en økonomiperson til hjælp - læs om at lukke - og find afsnittet om selskab - http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html
vh John Hannover