Jeg har læst på en del amerikanske websites om SEO, at Google har adgang til Whois-oplysningerne for .com-domæner og gør brug af disse oplysninger i.f.m. bekæmpelse af spam i deres indeks. Mener også jeg har læst Matt Cuts udtale, at hvis et domæne har skjulte Whois-oplysninger, så kan dette være "en ledetråd" til Google i forhold til stemple domænet som et spam-domæne (kan være jeg husker forkert). Andre steder har jeg læst, at nogle mener at Google bruger disse Whois-oplysninger til "webmaster profiling". Således at hvis samme person ejer et white hat site og et black hat site, så risikerer man at få white hat sitet "straffet" af Google, fordi Google via whois-oplysningerne kan se at det er samme person der står bag. Hvad mener SEO-eksperterne herinde? Er dette rigtigt? Og gør Google også brug af whois-oplysninger for danske domæner (.dk)? |
Uden at have beviser, er jeg overbevist om at Google benytter alle tilgængelige data, inkl. who is.
Jeg er dog temmelig sikker på at man ikke får straf på et rent white hat site, selvom man også ejer spamsites.
I den meget diskuterede sag her på amino om cloaking-systems er jeg overbevist om at Google har benyttet who is til at finde domæner som blev benyttet til cloaking, ved at se på hvilke domæner der ejes af cloaking-systems, refocus og ejerkredsen som privatpersoner.