|
Hey folkens, Jeg har fulgt med herinde et stykke tid, og nu er det så min tur til at stille et par spørgsmål vedr. min nystartede fotograf virksomhed. Jeg er iøvrigt lige begyndt at bruge Dinero til min bogføring. Spørgsmål 1: Jeg skal købe nyt udstyr i mit firma, og her er hvordan jeg indtil videre har forstået at det fungerer: Jeg køber et nyt objektiv f.eks og bogfører det i Dinero. Prisen er 6000,- (ink. moms) Først bliver momsen trukket fra og efterlader objektivet med en "reel" pris på 4800,- (ex moms). Derefter bliver det jo bogført som en udgift i firmaet (som der jo så ikke skal betales skat af) så dermed kan man jo trække den del fra som alligevel ville have gået til skat hvilket så vil efterlade objektivet med en pris på 2.640,- (Hvis man antager at skat er 45% - aner ikke hvor meget det reelt er) Jeg ved godt at prisen på objektivet ikke ændrer sig , men dette er vel egentligt den pris jeg ender med at betale som ikke ville have gået til moms eller skat alligevel ?? Eller er der noget jeg har fuldkommen misforstået ? :) Spørgsmål 2: Jeg kommer til at skulle bruge min egen bil i firmaet. Jeg kører gennemsnitligt cirka 100-200 km om dagen, mandag til fredag som erhvervskørsel. Derudover vil jeg jo gerne have mulighed for at bruge bilen privat også (dog i et mindre omfang). Jeg har læst at der er en del forskellige løsninger til biler for erhvervsdrivende. Hvilken måde ville bedst kunne betale sig for mig? Bør jeg bare have en privat bil og så drage nytte af kørselsfradraget ?? Og i så fald - findes der en funktion i Dinero så jeg kan bogføre hvor mange kilometer jeg kører og den så kan tage højde for mit fradrag i sine udregninger ?? Jeg håber at mine spørgsmål giver mening og at der er nogle af jer der magter at forklare tingene for mig :D |
1 korrekt hvis objektivet kun bruges i virksomheden er din beregning korrekt. Det er dog forkert at tænke moms ind sammen med skat - hold moms væk, Ja du sparer momsen men skal jo så også ha moms på dine regninger og normalt vil salgsmoms jo overstige købsmoms - men i alle fald, tænk altid indtægter og udgifter uden moms
2 du kan ikke ha firmabil i alm personlig virksomhed men det lyder i alle fald til at det også er billigst for dig med at få fradrag for kørsel efter kørebog og det fører du ikke i regnskabet men reducerer dit resultat til skat med beløbet, så du får det som fradrag http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html se under selvstændige osv
vh John H
Bliv gratis medlem