Hej Amino, Vi er igang med at starte et mindre kontorfællesskab og har lidt spørgsmål angående med moms kontra uden moms. Vores lejeaftale på lokalet er uden moms på m2, men med moms på forbrug. Vi tilbyder vores få lejere en komplet-pris på 1600 dkk (inkluderende forbrug, vand, varme, internet, husleje, rengøring mv), men skal dette beløb så være med eller uden moms? Vi betaler jo ikke moms på vores leje, men på forbruget gør vi? |
MRT82:men skal dette beløb så være med eller uden moms?
Registrering for udlejning til erhverv er frivillig, så i kan selv bestemme!
Det i skal gøre op med jer selv er om prisforøgelsen på moms vil skræmme nogen lejere væk. Altså 1600 kr. uden moms eller (1600 + 400 i moms) 2000 med moms?
For jeres lejere har det muligvis ikke nogen betydning. Såfremt de er momsregistrerede kan de jo få fradrag for købsmomsen også er det jo samme pris for dem.
Fordelen ved at lade jer momsregistrere er at i har fradrag for de udgifter som er inkl moms.
Jeg ville lade mig momsregistrere hvis ellers jeres potentielle lejere er momsregistrerede, hvis segmentet derimod i overvejende grad er ikke-momsregistrerede ville jeg lade være