Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsejer på SU: Hvordan undgår jeg bedst at betale SU tilbage?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg synes du overser noget vigtigt.

Gør han nu også det? Som jeg læser indlægget siges det blot at selskabsløsningen er mere fleksibel til at styreindkomst i forhold til at undgå at betale SU-tilbage i forhold til VSO. Der har han vel ret i pointen, at den foreløbige betalte skat i VSO kan være et problem hvis den betales via virksomheden.

På bundlinien over tid vil skatten af virksomheden være stort set det samme - men i forhold til SU kan selskabsløsningen være mere fleksibel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21

Om han overser eller andet udtryk - men det er vel korrekt - at i VSO får han selskabsskatten retur (aconto) - det gør han ikke i selskab og dermed risikerer han samlet hvad der svarer til topskat - af alt ud over 27% udbytteskattens ca 50.000 kr-

Han kan hæve ca 50.000 fremover til alm bundskat (dobbelt for ægtepar) og alt derover svarer til topskat. Helt afhængig af hans fremtidige indtægt - lad os sig den er 300.000 år 1 efter SU - kan han i VSO hæve 200.000 kr til bundskat hvert år - mod de 50.000 i selskabet - den må vel være rigtig? Det kan sagtens være han fremover tjener ½ mio per år - og så er selskabet med udbytte en fordel oplagt nok.

Fleksibilitet måske, men vel også generelt en fleksibilitet at kunne vente med VSO til man ved om man kommer over den høje bundgrænse for SU (og den er ikke til vor ven med selskabet men til trådstarter  som jo muligvis slet ikke kommer over SU grænsen, og der har fleksibilitet i at kunne vælge VSO når resultatet kendes

Jeg mener begge dele har hver deres for og bagdele - og ja han har ret i likviditeten kan være bedre i selskabet, hvis den del er problemet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12871
Skrevet kl. 12:41

Maria Kinch Palvig:
Av, koster det cirka 10.000 at ændre en enkeltmandsvirksomhed til et anpartsselskab?

Hvordan kommer du frem til at det koster så meget?  Det burde kunne gøres billigere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:57

Ravn:

Maria Kinch Palvig:
Av, koster det cirka 10.000 at ændre en enkeltmandsvirksomhed til et anpartsselskab?

Hvordan kommer du frem til at det koster så meget?  Det burde kunne gøres billigere.

Jeg tror nu de 10.000 er ret standard for revisorerklæring og apportindskud til ApS - revisor skal jo i princip først revidere enkeltmands og så give erklæring med høj sikkerhed da revisor har ansvaret for værdiernes tilstedeværelse i forhold til evt. senere kreditorer

En billigere løsning kan være lukning og så kontant stiftelse - men så får man nyt CVR og kan også stå med en goodwill skat

vh John Hannover

Fra København N
Tilmeldt 20. May 15
Indlæg ialt: 4
Fra  Seoptimus Skrevet kl. 17:38

Tusind tak for alle jeres svar!

Jeg er ret forvirret omkring det her... Men jeg tænker umiddelbart, at VSO er mest fordelagtigt for mig.

Det skyldes primært, at jeg ikke længere føler mig sikker på, hvor stort et overskud, jeg kommer til at få, og hvis nu det (mod forventning) viser sig, at jeg kun tjener omkring 11.800 i snit om året, så kan jeg lave selvangivelsen om og er ikke forpligtet til at gøre som lovet i forhåndsangivelsen.

Uanset hvad regner jeg ikke med at lægge mere end 100.000 til side som opsparing i virksomheden - jeg skal jo også have tid til at studere på fuldtid ;-)

I forhold til bogføring og VSO har jeg ladet mig fortælle, at man skal lave to bogføringskonti: En til hævning (løn) og en til opsparing. Det burde jeg kunne gøre ret nemt i Dinero, men er der nogen, der har erfaringer herom?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47

uden erfaring skal du ikke lave VSO helt alene men bruge en økonmiperson der kan det. Du skal ha en konto til hævninger ja - og opsparing kommer så ved årsslut når "hæverækkefølgen" er lavet - men der er lidt mere til VSO end det, så jeg siger, brug hjælp for det er dyrt at lave fej, specielt hvis det både giver skat og SU problem

Er dit su loft så lavt som 11.800 kr for helår - det lyder mystisk selv ved sen studiestart

vh John H

Tilmeldt 20. Aug 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:44

Altså hvis du ikke påtænker at spare meget op i VSO - så er det en fin model.

Men hvis man sparer meget op i den, så kan den blive giftig, hvis du eksempelvis ejer fast ejendom som du lejer ud.

Fra København N
Tilmeldt 20. May 15
Indlæg ialt: 4
Fra  Seoptimus Skrevet kl. 20:17

Hej John.

Nej, 11.845 om måneden (i gennemsnit i løbet af året).

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)