Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til brud på kontrakt søges!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddaften kære Aminoer!

Jeg sidder med et problem, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal tackle. Det handler om at jeg juni sidste år købte 20 % af en webshop, for 15.000 kr. Jeg skrev dengang en kontrakt med ejeren af webshoppen, og overførte de 15.000 kr. Kontrakten lød blandt andet på, at jeg ville få betalt de 15.000 kr. tilbage, juni 2015 (et år senere), og derefter stadig eje 20 %. Derudover stod der også at hvis webshoppen gik konkurs, så ville ejeren personlig hæfte for tilbagebetalingen af de 15.000 kr.

Nu står jeg så i den situationen at jeg siden deadlinens udløb, har skrevet til ejerens mail flere gange, uden at få svar. Jeg fandt så ejeren på facebook, og kontaktede hende derigennem. Hun skrev så at hun ikke kunne huske mit navn eller noget som helst, men at jeg selvfølgelig skulle have pengene tilbage. Det var så for 5 dage siden, og siden det har hun igen ikke svaret, eller gør det heller ikke mere!

Jeg kan se at webshoppen stadig kører og de har endda udviddet med et par ekstra medarbejdere. Jeg har gemt den underskrevet kontrakt og alle andre relevante dokumenter, samt et års regnskab for 2015, hvor der står at de har tjent 47.000 kr i overskud.

Er der nogen der vil hjælpe eller kan komme med nogle god råd, til hvordan jeg får mine 15.000 kr, tilbage?

Mvh Kevin

Tilmeldt 19. Mar 11
Skrevet kl. 21:20

Ingen der kan hjælpe?

Fra Ribe
Tilmeldt 21. Jan 14
Indlæg ialt: 64
Fra  hockeystuff.dk Skrevet kl. 21:22
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 21:52

Kære Kevin,

Alt efter kontraktens konkrete ordlyd, så har du en meget interessant sag. 

Er du kapitalejer (formoder det er at ApS, når du kan trække regnskab) så har du alene ikke kun ret til at få dine kr. 15.000 tilbage igen, men også ret til at stemme på en generalforsamling. Herudover skal du, når du ejer over 5 % af anparterne i et ApS, registreres i selskabets ejerregister. Der er nogle meget specifikke love og regler, som et kapitalselskab skal overholde i forhold til sine aktionærer. Dette er reguleret ved "selskabsloven".

Ligeledes er 20 % af stamkapitalen i selskabet teknisk "din" og hvis ikke andet fremgår af kontrakten, så har du også ret til udbytte, såfremt dette udbetales.

Hvis selskabet har positivt egenkapital og drift, så kan jeg kun anbefalde dig at tage kontakt til en advokat. Mange iværksætterhuse giver en gratis advokattime, hvor du kan få en advokat til at kigge på din sag. 

Ligeledes skal du finde ud af, hvordan du er stillet, hvis du ønsker at afhænde dine anparter. 

Held og lykke

Tilmeldt 19. Mar 11
Skrevet kl. 21:59

Okay, tak for dit svar! Det er IVS :)

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 22:00

kuranydk:
Det er IVS :)

Der gælder samme spilleregler, som ved et ApS! :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:03

kuranydk:
Det handler om at jeg juni sidste år købte 20 % af en webshop, for 15.000 kr. Jeg skrev dengang en kontrakt med ejeren af webshoppen, og overførte de 15.000 kr. Kontrakten lød blandt andet på, at jeg ville få betalt de 15.000 kr. tilbage, juni 2015 (et år senere), og derefter stadig eje 20 %. Derudover stod der også at hvis webshoppen gik konkurs, så ville ejeren personlig hæfte for tilbagebetalingen af de 15.000 kr.

der er noget galt - sådan kan man ikke aftale Man kan aftale at du KØBER 20% for de 15.000 men du kan ikke ha aftale om at få pengene tilbage og så eje stadigt - det er helt enkelt totalt galt.

Du kan heller ikke knytte den der direkte forbindelse - uden en række andre betingelser til, at ejeren skal hæfte personligt for et beløb du har erhvervet aktier for. 

Du har med andre ord, indgået en aftale som helt enkelt ikke duer og ikke holder og du får ikke dine 15.000 tilbage uden en besværlig retssag. Ked af det, men du har indgået et frygteligt mix af at købe anparter (også i IVS)  - måske slet ikke fået anparter - men har lånt det penge og andet rod

Tag en revisor ind hvis det betaler sig i forhold til de 15.000 og find ud af om du har fået anparter for de 15.000 (som du ikke kan få igen uden de sælges og det kræver jo du kan finde en køber - eller selskabet lukkes. Har du ikke fået anparter, så tror jeg rådet vil være : skriv det på konto for lærepenge - 

Du har næppe årsregnskab for 2015 men for 2014 og det kan alle trække i CVR men om du ejer anparter eller hvad du gør, virker helt uklart

Jeg faldt for din overskrift -

Hjælp til brud på kontrakt søges

og uden at ville smide salt i såret - så tænkte jeg lidt på, at jeg for 43 år siden fik mig en BRUD PÅ KONTRAKT - og er glad for det -    Jeg er stadigt gift med hende.

Nå enten forklar mere om du er ejer rent faktisk eller bare har betalt penge på aftale - det kan være afgørende

vh John Hannover

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 01:47

Cookie - John Hannover:
sådan kan man ikke aftale Man kan aftale at du KØBER 20% for de 15.000 men du kan ikke ha aftale om at få pengene tilbage og så eje stadigt - det er helt enkelt totalt galt.

Cookie - John Hannover:
Jeg skrev dengang en kontrakt med ejeren af webshoppen

Kontraktens faktuelle hensigt kendes ikke - således kan den "aftalte konstellation" sagtens juridisk være mulig. Sandsynligvis i virke af et forkringlet gældsbrev.

Det er farligt med hypotetiske antagelser.    

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 07:41

Tillykke til John for sin brud på kontrakt for 43 år siden.

Jeg er enig med John i, at det lyder som noget rod. Mon den, som har solgt dig kapitalandele faktisk har været ejer heraf. Du må også vurdere, om du overhovedet har lyst til at eje 20 pct. af kapitalen af et selskab, hvis dens øvrige ejere er sådanne mærkelige personer.

Mit gæt er, at du er nødt til at gå til advokat for at få hjælp til sagen - og det kan altså godt være for dyrt. Alternativt kan du prøve at indlevere et betalingspåkrav til fogedretten på de 15.000 - Fogedretten vejleder dig nærmere, når du er selvmøder. Du kan overveje, at din påstand både skal være tilbagebetaling af de 15.000 (som gøres gældende over for sælgeren af kaptalen - det er vel hende, som skulle tilbagebetale beløbet?) og hvis hun var ejer af de solgte kapitaldele så krav om reel overførsel heraf - herunder registrering i ejerbogen og Det offentlige Ejerregister. Afhængig af værdien af selskabet, kan det dog godt være at en sådan påstand overstiger beløbet for mulighed for brug af betalingspåkrav. Hvis sælger ikke var reel ejer af kapitalandelene, så kunne hun selvfølgelig ikke sælge dem til dig - men så har hun handlet ulovligt (politanmeldelse?) og du har et erstatningskrav mod hende svarende til dit tab.

Held og lykke

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 09:42

Rikke Wagenblast Sørensen:
Mon den, som har solgt dig kapitalandele faktisk

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra dig, Kevin, om der i din kontrakt ordret står om du har KØBT eller MODTAGET kapitalandelene. 

Indtil videre er det rent hypotetiske antagelser, at du har købt dine anparter.

Jeg må dog tilkendegive min enighed i, at det er noget rod, men det har stor betydning for dit pengekrav, om du har modtaget dine anparter i form af kompensation for et privat lån eller du har direkte har købt dine anparter.  

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)