Hej Aminoer Jeg laver fotografering ved siden af mit andet job som også er som selvstændig. De fotoopgaver/events jeg har er altid mod betaling og jeg arbejder ikke gratis som mange andre fotografer, men nu er jeg blevet kontaktet ang. en anden type opgave som jeg ikke har erfaring med. En gruppe personer vil lave en coffee table bog på dansk og de vil gerne jeg "bare lige" tager nogle billeder. Efter at have hørt nærmere om omfanget drejer det sig om ca 10 dages arbejde fordelt over nogle måneder. Opgaven er sådan set interresant nok og jeg vil gerne deltage. Men har nu fået den sædvanlige sang som man hører om i den slags projekter: vi har ingen penge mens hvis bogen sælger godt skal vi nok give dig nogen penge. Har gjort gruppen klart at jeg kun deltager med min arbejdskraft hvis jeg også har del i et evt overskud og at der skal laves en kontrakt hvilket blev mødt med panderynken og dyb tavshed. Bogen kan sælge 50 eksemplarer eller 10.000 det er umuligt at vide. Som udgangspunkt er projektet vil jeg gerne med også uden at jeg tjener noget, men samtidigt også sikre at andre ikke scorer gevinsten ved at jeg lægger >20.000kr i gratis arbejdskraft. Gruppen vil sælge bogen for de sædvanlige 299kr, der er ikke noget velgørenhed eller andet indblandet Men hvordan ville i stille betingelser op ? Jeg tænker noget i retning af dette: Jeg ejer alle fotos og billederne må kun bruges af gruppen til dette specifikke projekt. Jeg kan frit sælge print/filer osv til de fotograferede personer. Jeg kan videresælge disse fotos til andre projekter eller stock hvis dette projekt falder til jorden eller sælger i et ubetydeligt antal. Jeg modtager x kroner per solgt/trykt bog(hvad gør man her og hvad bør beløbet være ? og hvordan håndhæver man det med ebøger osv) På forhånd tak :-) |
Du har under alle omstændigheder ophavsretten til billederne og brugsretten, medmindre du afgiver (sælger) den til kunden. Kunden må heller ikke bruge billederne til andet end det aftalte, men du kan som udgangspunkt frit bruge billederne, som du vil.