Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fotograf, deltagelse i bogprojekt

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Aug 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg laver fotografering ved siden af mit andet job som også er som selvstændig. De fotoopgaver/events jeg har er altid mod betaling og jeg arbejder ikke gratis som mange andre fotografer, men nu er jeg blevet kontaktet ang. en anden type opgave som jeg ikke har erfaring med.

En gruppe personer vil lave en coffee table bog på dansk og de vil gerne jeg "bare lige" tager nogle billeder. Efter at have hørt nærmere om omfanget drejer det sig om ca 10 dages arbejde fordelt over nogle måneder. Opgaven er sådan set interresant nok og jeg vil gerne deltage. Men har nu fået den sædvanlige sang som man hører om i den slags projekter: vi har ingen penge mens hvis bogen sælger godt skal vi nok give dig nogen penge.

Har gjort gruppen klart at jeg kun deltager med min arbejdskraft hvis jeg også har del i et evt overskud og at der skal laves en kontrakt hvilket blev mødt med panderynken og dyb tavshed. Bogen kan sælge 50 eksemplarer eller 10.000 det er umuligt at vide. Som udgangspunkt er projektet vil jeg gerne med også uden at jeg tjener noget, men samtidigt også sikre at andre ikke scorer gevinsten ved at jeg lægger >20.000kr i gratis arbejdskraft. Gruppen vil sælge bogen for de sædvanlige 299kr, der er ikke noget velgørenhed eller andet indblandet

Men hvordan ville i stille betingelser op ?

Jeg tænker noget i retning af dette:

Jeg ejer alle fotos og billederne må kun bruges af gruppen til dette specifikke projekt.

Jeg kan frit sælge print/filer osv til de fotograferede personer.

Jeg kan videresælge disse fotos til andre projekter eller stock hvis dette projekt falder til jorden eller sælger i et ubetydeligt antal.

Jeg modtager x kroner per solgt/trykt bog(hvad gør man her og hvad bør beløbet være ? og hvordan håndhæver man det med ebøger osv)

På forhånd tak :-)

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 19:45

Du har under alle omstændigheder ophavsretten til billederne og brugsretten, medmindre du afgiver (sælger) den til kunden. Kunden må heller ikke bruge billederne til andet end det aftalte, men du kan som udgangspunkt frit bruge billederne, som du vil.  

Tilmeldt 13. Aug 15
Skrevet kl. 18:37

Tak for svar.

Ja, er klar over det med ophavsretten og den vil jeg selvfølgeligt kun afgive mod betaling. Men giver man folk lov til at bruge ens billeder som de vil så er ophavsretten jo ret værdiløs, derfor skriver jeg altid nøjagtigt hvad der er købt.

Men en forfatter(i dette tilfælde en tovholder idet der også bruges folk til at skrive) får fra 10-15 kr per bog og hvad vil være rimeligt for fotografen at kræve i andel af dette beløb ? Billederne er en stor del af bogen og uden billeder er bogen kun et hæfte og uden nogen værdi for nogen.

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1147
Skrevet kl. 19:56

Jeg ville selv tage 10% pr. Solgt bog en nævnelse bagerst i bogen/ på forsiden men nu er jeg jo langt fra fotograf

Fra Horsens
Tilmeldt 6. Nov 12
Indlæg ialt: 19
Fra  Fotograf Mads Dalegaard Skrevet kl. 23:16

Din andel af fortjenesten skal jo afspejle hvor stor en andel af det samlede arbejde med bogen, du leverer. 10% lyder umiddelbart som alt for lidt og under alle omstændigheder vil det næppe blive rentabelt for dig.

Jeg ville gå efter følgende.

1. Et mindre opstartshonorar uanset hvordan projektet går. Så er du sikret en vis betaling for al din arbejde selvom salget går dårligt eller hvis det bliver skrottet efter du har lavet dit arbejde. Det vil også "teste" deres seriøsitet.

2. Du beholder ALLE rettigheder til billederne, og kan bruge dem som du lyster, uanset hvordan projektet forløber. Kreditering er en selvfølge.

3. En rimelig procentdel af fortjenesten. Her kan du evt. acceptere at dit opstartshonorar bliver modregnet.

Når du ved hvad du får i opstartshonorar, samt per solgt bog, så regn på hvor mange bøger der skal sælges for at du får en acceptabel dagsløn og om det er realistisk.

20.000 Kr. for 10 dages arbejde er iøvrigt MEGET billigt. Big Smile

Tilmeldt 13. Aug 15
Skrevet kl. 08:37

Tak Mads

Jeg forestillede mig nærmere mindst 20-30% af forfatterindtægterne som udgangspunkt. Allerhelst et fast beløb per bog sådan at ikke alle mulige udgifter skal modregnes i overskuddet

God ide med et forskud som modregnes i et senere overskud og god ide at teste deres seriøsitet på den måde. Har nu allerede fået "men vi får alle opmærksomhed ud af det" talen og regner kun med at de vil have en gratis fotograf og intet andet. Men jeg blev lidt interreseret i problemstillingen for jeg kan godt se at der hurtigt skal bruges 20-50.000 på fotograf i den slags sager og det kunne være interresant at være med på overskudsdeling istedet hvis en bog solgte rigtigt godt. 

Jeg tror man skal gå efter en pris per solgt enhed og ikke decideret overskud for jeg ved fra filmverdenen at overskud der skal fordeles nemt forsvinder ud i den blå luft og bliver til ingenting. Selv i en sag hvor det går godt er der sjældent et ægte overskud at fordele. 

Helt enig i at 20.000 er for lidt og efter at have dykket ned i den her sag tror jeg nu jeg holder mig til bryllup og andre begivenheder hvor pengene altid falder. Skulle det gå rigtigt godt vil selv en indtægt på 50k være yderst svært at nå i denne sag og det bliver nærmere et lotteri end en forretningsplan efter min mening.

Har du erfaring med den her slags sager ? og har tjent en nogenlunde løn på lign. sager ?

Fra Horsens
Tilmeldt 6. Nov 12
Indlæg ialt: 19
Fra  Fotograf Mads Dalegaard Skrevet kl. 10:37

Hej Jensen,

Jeg har aldrig lavet en bog eller lignende. Men jeg har derimod stor erfaring folk der mener at "eksponering" er en fantastisk betalingsform.Cool

Min erfaring er at den slags aldrig bliver til noget. Desværre.

I dag holder jeg mig helt fra den slags.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)