Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter under 15 - hvordan??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Aug 15
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!
Jeg er næsten klar til at starte min webshop, men er løbet ind i et lille problem... Min alder :/

For alle vegne står det som ulovligt at starte en virksomhed, når man er under 15. Men andre har jo gjort det... Mange succesfulde iværksættere er startet som både 12, 13 og 14-årige, men hvordan?

Lidt træls jeg først bliver 15 til december, for er så tændt på at udleve drømmen (som iværksætter). Er der nogle der kan hjælpe? :))

Tusind tak!
Rasmus Clausen, 14 år, Næstved

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:22

Du tror måske at mange er startet som under 15 - men det kan jeg love er få - og de som har - har kørt det via forældre og står så bare frem som var det deres. Der er nogle der skriver som om de DRIVER det ene eller andet - men check dem - for ingen af dem driver det selv hvis de er under 15 og få af dem faktisk med dispensation - når de er 15. 

Under 15 kan du ikke få dispensation til at stifte og du må aldrig optræde som virksomhed før du er 18 - hvis ikke du har dispensation - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html (du får heller ikke en bank med eller en betalingsløsning) Du kan først søge dispensation når du er 15

Du må gerne sælge dit arbejde - som honorar arbejde til virksomheder som så skal indberette til skat - som honorar til dig men WEBSHOP må du absolut ikke drive uden dispensation før du er 18. Der er forklaring yderligere her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/forbudt-at-drive-virksomhed-hvis-man-er.html tag dig tid til lige at læse

Dine forældre kan stifte selskab og omg sælge det til dig - og så skal de forsætte som direktør, mens du kan være ansat når du er 15 og indtil da arbejde for lommepenge blot. Så er du jo ejer - men om dine forældre er med på det - som jo giver dem lidt faste omk. må du tale med dem om. De kan også drive personlig virksomhed - og når du er 15 ansætte dig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Aug 15
Skrevet kl. 07:20

Hej John, og mange gange tak for dit svar!
Jeg har som du skrev, taget mig tid til at læse artiklen.

For lige at være på den sikre side... Min mor eller far kan oprette virksomheden, hvor de står CVR-registreret, betaler moms, skat osv osv. Her kan de så ansætte mig, så deres eneste opgave er det ovenstående, hvilket de begge har ret meget erfaring med. Er det sådan det kan gøres, uden at gøre det ALT for ulovligt?

Og når jeg så fylder 15, kan jeg så søge dispensation og overtage virksomheden?

Jeg sætter meget pris på din hjælp, da matematik og lign. i skolen kun handler om areal, geometri og alt muligt andet kedeligt😊

Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22

rclausen_7:
For lige at være på den sikre side... Min mor eller far kan oprette virksomheden, hvor de står CVR-registreret, betaler moms, skat osv osv. Her kan de så ansætte mig, så deres eneste opgave er det ovenstående, hvilket de begge har ret meget erfaring med. Er det sådan det kan gøres, uden at gøre det ALT for ulovligt?

Og når jeg så fylder 15, kan jeg så søge dispensation og overtage virksomheden?

Ja dine forældre må stifte og drive personlig virksomhed men de må ikke ansætte dig før du er 15 - de må dog godt give lommepenge, men ikke trække din løn fra i personlig virksomhed før du er 15. Du kan IKKE overtage en personlig virksomhed. Du kan stifte ny hvis du får dispensation men det er nyt CVR nr så aftaler skal fornyes

Du kan derimod lade dine forældre stifte et selskab - feks et IVS (se her lidt om forskelle og at det er lidt dyrere med ex mindst 2 lovpligtige arbejdsskadeforsikringer - en til forældren og en til den ansatte http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html ). Fordelen her er, at en forældre kan stifte og lige med det samme overdrage til en mindreårig. Der kan stiftes for 1 krone (jeg råder til 5-10.000 kr trods alt) og så kan selskabet overdrages så det er den unge der ejer det lige med det samme, også for dig NU - Du må ikke være direktør, men godt ejer så kan du få løn og overtage direktørposten når du bliver 18. Du kan ikke få dispensation til at være direktør i et selskab - det må vente til du er 18, men du kan være ejer. Lad en forældre læse med her, og evt gå ind og købe bogen om IVS for den vil gi den forældre en masse vigtig viden, om hvad det er man går ind til, som direktør i sådan et IVS - og de kan støtte dig som ejer bedre også. De kan se INDHOLDSFORTEGNELSE HER før beslutning

god vind med det   vh john Hannover

Dispensation givet kun til selv at stifte personlig virksomhed når man er 15 og forældre påtager sig ansvar 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Aug 15
Skrevet kl. 13:44

Tusind tak John! Jeg vender den lige med mine forældre om hvad vi gør😉

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)