Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri bil i egen virksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer :) 

Jeg er lever af at være freelance softwareudvikler og har en virksomhed under virksomhedskatteordningen. Lige nu har jeg en gammel bil at køre rundt i, som jeg har kunnet betale kontant, men jeg kan godt mærke den ikke holder evigt :)

Så jeg overvejer lidt om det kan betale sig at købe ny bil i virksomheden og blive beskattet af den som privatperson. Jeg har lavet et regneark, som umiddelbart viser at det fint kan betale sig, men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at få nogen til det at kigge det efter i sømmene og fortælle mig hvad jeg har misforstået eller overset :) Jeg er gået frem efter de beskatningsregler som jeg kan finde på SKATs hjemmeside her: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789830 

Regnearket er et google doc som findes her: http://datam.at/fribil - jeg har forsøgt at forklare felternes værdier, men hvis der er noget som ikke giver mening må I selvfølgelig meget gerne spørge ind til hvad mener :) Der er 1 felt, hvis værdi kan justeres, det er bilens pris i E18 - resten er beregnede felter.

Som sagt - hvis der er noget jeg har misforstået eller overset i forbindelse med om det kan betale sig at købe bil i min egen virksomhed vil jeg blive glad for at få det at vide :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46624
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:45

det ser ved hurtigt blik fint ud. Husk dog, at du jo også selv så betaler alle udgifterne ved bilen selv i dit VSO drevne. Det det koster - minus den skat du ville få ved at hæve det beløb som privat hævning i VSO, er jo også din udgift

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Apr 15
Skrevet kl. 14:54

Hej John - tak for svar. Jeg forstår ikke helt hvad du mener der er min udgift, så jeg prøver at spørge lidt ind:

De udgifter der er ved bilen (mener du brændstof, service, dæk, osv.?) vil jeg skulle betale i virksomheden - det vil sige af skattefri kroner, ikke? Jeg går ud fra jeg kan trække udgifterne fra i mit regnskab, selvom jeg ikke kan trække momsen fra. Jeg tænker at det er en "gevinst" ikke at skulle betale de udgifter med penge jeg allerede har betalt skat af.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:05

ja du kan trække udgifterne fra i virksomheden . uden moms på hvidpladebil, men lad os sige at brændstof, dæk, selve bilens afskrivinger osv koster 60.000 om året, så kunne du jo i stedet ha hævet 60.000 minus skat eller ca 34.000 kr til dig selv - og den omkostning er jo oven i skat af fri bil

vh John H

Tilmeldt 22. Apr 15
Skrevet kl. 15:09

Hej John - roger! Mange tak for feedback :)

Mvh Tim

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har valgt den loesning at koebe bilen selv og saa udbetale koere-penge til mig selv, du maa traekke op til 20.000km til 3,7kr/km, herefter falder det til 2,05kr/km.

Hvis du koeber en fornuftig bil og koerer en del firma relateret saa kan det regnskab faktisk godt ende med at give overskud.

Kilde: http://skat.dk/skat.aspx?oid=2167217&vid=0

Tilmeldt 22. Apr 15
Skrevet kl. 15:51

Tak Mikkel - det tager jeg med i mine overvejelser også så.

Mvh Tim

Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:15

Hej Tim.

Jeg er enig så langt at de beregninger du har opstillet i excelarket ikke indeholder fejl, men du mangler til gengæld at tage højde for en hel del, for at kunne finde ud af hvad der bedst kan betale sig for lige netop dig.

Særligt den forventede fordeling mellem private og erhvervsmæssige kilometer er meget vigtig. Derudover også bilens brændstofforbrug foruden det du har oplyst.

De mere avancerede beregninger vil jeg kunne lave for dig for at en pris vi kan aftale. Alternativt kan du anvende fx dette værktøj (http://development.deloitteresources.dk/development/firmabil/Firmabil.html (kan også fås som app)) til at få et godt bud på, hvad der bedst kan betale sig. 

Uden at have alle nødvendige oplysninger er det dog hovedreglen at egen bil fremfor firmabil er at foretrække, når bilens pris er i den lavere ende, særligt hvis den kører fornuftigt på literen (hvilket det kunne se ud til ud fra din indtastede ejerafgift). Her vil der være mere at hente i den skattefrie kørselsgodtgørelse til at betale bil og omkostninger, i modsætning til at blive beskattet og så slippe for at betale omkostningerne med beskattede midler. Det der kan veje det op er selvfølgelig, hvis du kører rigtig mange private kilometer og ikke så mange erhvervsmæssige.

Lad mig høre, hvis du har brug for yderligere forklaring eller hjælp.

Mvh. Martin.

Tilmeldt 22. Apr 15
Skrevet kl. 10:28

Hej Martin

Jeg er interesseret i at vide mere om hvorfor det er vigtigt hvor meget der bliver kørt erhvervsmæssigt og privat i bilen - har du et link til en side hos SKAT som forklarer det du tænker over her? Er det fordi du tænker på kørselsgodtgørelse istedet for fri bil? Min  forståelse af kørselsfradrag er at jeg kun kan få meget lidt ud af det pga. 60-dages reglen som, så vidt jeg forstår, betyder at jeg kun kan udbetale kørselsgodtgørelse i 60 dage for kørsel mellem hjem og arbejde. Jeg har som softwareudvikler ikke nogen kørsel mens jeg er på arbejde - jeg sidder foran en skærm hele dagen :) Jeg har heller ikke forskellige steder jeg kører til hver dag - ofte er jeg ansat et sted i 6-12-18 måneder. 

Alle udgifter til brændstof kan jeg, så vidt jeg forstår på SKATs hjemmeside, trække fra i firmaet. Det samme med service og dæk og lignende udgifter. Det giver mig selvfølgelig den ulempe at jeg har færre penge at udbetale til mig selv i privaten, men hvis jeg har bil uanset synes jeg det giver mening ikke at betale skat af de penge jeg bruger til at betale bilens udgifter.

Igen, hvis nogen synes jeg har overset eller misforstået noget her vil jeg hellere end gerne høre om det :)

Mvh Tim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55

Tim Mølgaard Madsen:
eg har heller ikke forskellige steder jeg kører til hver dag - ofte er jeg ansat et sted i 6-12-18 måneder. 
du skal passe på her, for det lyder som om du faktisk fakturerer noget som ER lønmodtagerjob og så må du slet ikke få andet end befordringsfradrag og kan i øvrigt få problem ved at fakturere - og med brug af VSO eller specielt i selskab, er det en meget stor skattemæssig risiko at løbe som du ser et stykke ned i denne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html - hvor der er link hvor Bent Z forklarer om risiko for triple beskatning HVIS skat ser det som, at et selskab fakturer en ansats løn - du finder linket til ham et stykke ned - (og link til andre om samme sag) Bemærk - det falder dig selv let at skrive ANSAT samme sted - og så kan du slet ikke gøre det du vil

Hvis skat underkender, så er dine hævninger pludseligt til skat direkte samtidigt med jeg ikke tror du får fradraget i VSO så at være "ansat" og hæve store penge i skattefri kørsel - som måske næsten erstatter/supplerer løn alvorligt for kørsel hjem - arbejde  finder jeg meget farligt

Jeg synes du i det forhold skal tale med en dygtig revisor og så få regnet på bil samtidigt

vh John H

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)