Hej alle. Jeg overvejer at oprette min egen virksomhed, jeg har en sidebeskæftigelse som racerkører. Lige nu får jeg sponsorpenge, og jeg får næsten nok penge til at dække en løbssæson. Vi snakker udgifter på ca. 50.000kr + moms årligt Jeg synes derfor det kunne være spændende at gøre det til en virksomhed, ikke mindst for at kunne betale mine omkostninger og momsfrit. Men jeg har lige et par spørgsmål. Vi snakker 1. Lige nu får jeg dækket ca. 60-70% af min sæson via sponsorpenge, så jeg vil som det ser ud lige nu drive virksomheden med røde tal på bundlinjen, hvor længe er dette acceptabelt ? 2. Lige nu får jeg sponsor penge af en virksomhed, og det er et nettobeløb, men hvis jeg bliver cvr. registreret, så er de vel "tvunget" til at betale mig det samme beløb + moms, men momsen kan DE trækker fra, mens jeg så skal betale den til skat, right ? 3. Jeg har allerede fået mit sponsorskab for 2015, men sæsonen er ikke ovre = jeg har stadig udgifter at betale for 2015, men får ingen yderligere indtægt. Kan jeg godt trække momsen fra resten af året, uden at jeg reelt får nogen indtægt før 2016. Håber jeg har været præcis nok i mine spørgsmål, på forhånd tak. Mvh... |
1 - du er i gråzone. Det er helt tydeligt din hobby men det eneste der kan siges, uden facitliste er, at for at trække underskud fra - og operere med momsfradrag for dine udgifter er, at du vil drive virksomheden erhvervsmæssigt og med overskud for øje. Finder skat - og det kan være efter kortere eller længere tid - ofte et par år, at det ikke er med overskud for øje og ikke en seriøst drevet virksomhed så vil du miste fradraget. Jeg ville ikke registrere hvis du ved du har 60-70% dækket af din hobby via sponsorer og dermed ved det er tab, med mindre du er meget overbevist om, at det kommer til at være regulært overskud inden for overskuelig tid. Hobby som race - sponsorer som eneste plus og viden om underskud og ikke viden om at det vil ændre sig væsentligt trækker fra i mine øjne. Du kan jo høre en revisor - og det er også muligt med bindende svar fra skat, men først en revisor som så hvis denne vil, udformer spørgsmålet
2 - ja
3 - ligger lidt i 1 men man kan som udgangspunkt godt trække moms fra indkøb uden at ha moms af indtægt i en periode
vh John Hannover