Jeg har en webshop hos Tictail, hvilket betyder at jeg får en faktura fra dem indimellem. Herpå fremgår dansk moms, selvom det ikke er en dansk virksomhed men en EU virksomhed. Så vidt jeg ved er dette efter EU lovgivning i starten af 2015.
Spørgsmålet er så hvordan det lige bogføres, momsmæssigt?
Skal det registreres som dansk køb? eller skal en ny konto oprettes "EU ydelseskøb med dansk moms"? elle noget helt andet?
Håber mit spørgsmål giver mening. På forhånd tak for hjælpen!:)
Eller kan man evt. I sit regnskabsprogram indskrive det fakturerede beløb ekskl. Moms, og derved medtage den i rubrik b som EU ydelseskøb? Hvis det giver mening.
Jeg har en webshop hos Tictail, hvilket betyder at jeg får en faktura fra dem indimellem. Herpå fremgår dansk moms, selvom det ikke er en dansk virksomhed men en EU virksomhed. Så vidt jeg ved er dette efter EU lovgivning i starten af 2015.
to muligheder. Enten er de dansk momsregistrerede og så er der dansk moms på. Den anden er, at de laver en fejl, for hvis det er EU ydelser de sælger så skal de efter de nye regler ha dansk moms på til PRIVATE for elektroniske ydelser, men ikke til en der er momsregistreret - så hvis de ikke er helt alm dansk momsregistrerede, fordi de sælger så meget i DK at de skal være det, så må du gøre dem opmærksom på, at du er dansk momsregistreret og gi dem dit CVR nr med DK foran som de kan kontrollere moms fra - og så skal de sende kreditnota og ny faktura uden moms
Det er derfor - enten korrekt dansk moms fordi de er så store i DK at de skal være dansk momsregistrerede - eller - en fejl hos dem
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
On the 1st of January 2015, EU introduced new legislation for how VAT should be applied in sales of goods which are delivered electronically as opposed to shipped physically, affecting the Tictail App Store.
Prior to the new legislation, Tictail was required to apply Swedish VAT (25%) to all sales through the Tictail App Store in the event of the store being in the EU. Starting in 2015, we’re now required to apply the appropriate VAT rate of the EU country in which the store is located. Therefore, our receipts will now reflect this legislative change by applying 19% VAT for German stores, 20% for French stores and 25% for Swedish ones and so on.
Man må jo så næsten gå ud fra at de er momsregistrerede i de europæiske lande. Men på min kvittering fra dem indgår et "EU VAT number" som starter med SE efterfulgt af 12 cifre.