Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat når man bor i Danmark mindre end 6 måneder om året?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 03:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er efterhånden i Danmark mindre og mindre, og bor istedet i udlandet.

Jeg er i danmark mindre end 6 måneder om året, men når jeg er her arbejder jeg typisk fortsat via mit danske firma (ligesom når jeg er uden for Danmark).

Hvilke muligheder har jeg i forhold til Skat når jeg ikke opholder mig mere end 6 måneder om året?

Skal jeg flytte permanent ud for at slippe for den danske skat?
Eller kan man godt flytte ud midlertidigt?

Jeg ved at rejsemontører f.eks kan slippe for den danske skat når de arbejder uden for danmarks grænser på trods af de stadigvæk er i Danmark en del af året og har bolig her.
Det samme må vel gøre sig gældende for alle andre?

Jeg forestiller mig det er gjort så besværligt som muligt at flytte herfra? eller er det lige til?

Er der andre der har nogle erfaringer og som har været igennem møllen?

Jeg beholder gerne mit firma her i Danmark, hvis det er muligt.

Tilmeldt 29. Jun 15
Indlæg ialt: 267
Skrevet kl. 08:37

Vil også gerne høre svar på dette.

Tilmeldt 21. May 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:36

Jeg har boet i udlandet flere gange, og det er i hvert tilfælde ikke noget problem at flytte ud af DK. Man udmelder sig blot på folkeregisteret og flytter. Man mister sit tilhørsforhold til DK, hvis man opgiver sin bopæl samtidig. Det betyder, man ikke længere er, dansk skattepligtig, omfattet af sygeforsikring, optjener folkepension, har stemmeret, og sikkert andre ting. Det bliver betragtet som en permanent flytning, uanset om man har planer om at returnere, hvilket man kan gøre til hver en tid så længe man bevarer sit danske statsborgerskab. 

Jeg ved ikke hvor mange dage man må opholde sig i DK uden at være tilmeldt folkeregisteret, eller om man på anden vis kan blive skattepligtig, uden at flytte tilbage. Men som helhed er man sidestillet med reglerne for udlændinge hvis man mister sit tilhørsforhold.

Om du kan beholde firmaet på dansk jord ved jeg ikke. Det er muligt at du ikke mister dit tilhørsforhold hvis du ejer over en hvis procent af et selskab. Men ellers er det ikke noget problem at investere i danske selskaber mens man ikke bor i DK. Danske bankkonti er heller ikke noget problem, så længe det er ok med banken og den kender din udenlandske adresse. 

/Frank

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)