Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken tech-stack er mest efterspurgt indenfor IT?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Hvilken tech-stack er mest brugt indenfor udviklerjobs?

Symfony2 eller .net?

Hvis jeg skulle bruge mine skills som Datamatiker AK
hvad skulle jeg så bygge før du ville overveje at en fuldtidsansættelse?

Daniel

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 13:04

Der er flest .NET stillingsopslag, men af erfaring kan jeg fortælle at udbuddet af erfarne PHP udviklere er markant mindre end efterspørgslen.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 06:19

Danmark er jo normalt meget Microsoft tro, så der vil sikkert være brug for .net udviklere i lang tid fremover - især til server applikationer og tunge forretningssystemer. Men her i Silicon Valley hvor jeg arbejder med software udvikling fornemmes .net næsten dødt, ihvertfald til online applikationer. Mange virksomheder jeg er i kontakt med supporterer ikke længere Microsoft platforme officielt, og udvikler ikke længere .net SDKs medmindre kunder betaler for det.

Udviklere med erfaring i Javascript frameworks som Node.js, AngularJS, Ember etc. er i høj kurs. Jeg synes at MEAN-stack'en repræsenterer meget godt hvad jeg oplever er eftertragtet og anvendt. Dvs. AngularJS til frontend, Node.js til backend og MongoDB som database. Nogle af de store i valley'en som Google, Facebook, Apple, LinkedIn, ebay etc. trækker hårdt i den retning.

Jeg læser altid Stack Overflow's ålige undersøgelse, da den giver et rimelig godt billede af hvad der rører på sig. Hvad der er i vækst, og hvad der er aftagende. Ligeledes hvad der efterspørges og udvikleres preferencer. Se den seneste undersøgelse her: http://stackoverflow.com/research/developer-survey-2015

Herunder er også et screenshot fra undersøgelsen, som viser sprog/frameworks der er mest eftersøgte. Men tag undersøgelsen med lidt forbehold. Det er internationale trends, nok især farvet af amerikanske trends, og det afspejler måske ikke helt jobmarkedet i DK. Ihvertfald måske ikke her og nu, men sikkert på sigt.

Mvh Carsten

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Oct 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Indexed Webbureau Skrevet kl. 08:04

jeg ville nok heller ikke lægge for meget i den undesøgelse. Der er ikke engang nævnt PHP:)

Man kan heller ikke tage de store sites valg for gode varer. De har helt andre behov end 99.999% af alle andre sites. Hvor mange her håndtere 1.000.000 tweets i sekundet eller 1 milliom billeder i minuttet?

Jeg ville selv gå enten open source med PHP eller lukket miljø som .net. Hvis du er dygtig er der også jobs at få.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:56

Peter,

Det stemmer bare meget godt overens med det jeg oplever i alt fra startups til enterprises.

Mvh Carsten

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 10:09

Jeg kan kun støtte op om det Carsten skriver, men der er også stor forskel på hvad der efterspørges derovre og herhjemme. Herhjemme ser jeg stadig en del efterspørgsel efter .NET, men karrieremæssigt ville jeg personligt ikke lægge min energi der - især ikke hvis du har internationale fremtidsplaner.

Java er temmelig efterspurgt, især et framework som Spring. Stackoverflow job listings kan være en god indikation her. Andre sprog til java-platformen, som f.eks. Scala, Closure, Groovy og Play er også efterspurgt.

Men som Carsten siger, så er det især JavaScript der er efterspurgt, og som er fremtiden. MEAN stacken er helt klart populær, men bliver stadigt mere udfordret af Meteor.js efterhånden som det bevæger sig fremad. Om du lærer Angular, React, Knockout, Ember eller Backbone eller noget helt 6. er som sådan ikke det vigtigeste, da det alle er MV* frameworks i en eller anden afskygning, og ofte vil erfaring indenfor et af disse frameworks være adgangsgivende til jobs, uanset hvilket af frameworksne der efterspørges.

Så læg din energi og passion i JavaScript samt frameworks. Det er godt givet ud, og den efterspørgsel forsvinder ikke indenfor nær fremtid.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 13:12

Hej Daniel

Nu spørger du i et iværksætterforum, og i startup-verdenen er .NET nærmest ikke eksisterende. Jeg kender kun ganske få, som anvender Microsoft teknologi, og de ville alle ønske at de kunne have været fri. Resten af Danmark kan meget vel være bundet op på Microsoft.

JavaScript er ganske vel meget populært, men endnu ikke som et (backend) web-framework. I hvert fald ikke i Danmark, men det er på vej. Du kommer ikke uden om JS alligevel da det jo er nødvendigt til Frontend.

Min erfaring er at tech-statups i Danmark primært anvender:

- Django (Python)

- Ruby on Rails

- Laravel (PHP)

Af ikke-tech IT-statups (webshops, affiliates etc) er PHP (med Wordpress, Magento, Drupal etc.) nærmest det eneste sprog der anvendes. Nok fordi det er så nemt at gå til.

Spørgsmålet er; hvad ønsker du at arbejde med (frontend/backend) og hvor (større virksomhed, bureau eller startup)?

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 18:25

Martin Poulsen:
Nu spørger du i et iværksætterforum, og i startup-verdenen er .NET nærmest ikke eksisterende. Jeg kender kun ganske få, som anvender Microsoft teknologi, og de ville alle ønske at de kunne have været fri. Resten af Danmark kan meget vel være bundet op på Microsoft.

Jeg har lidt modsatte oplevelse, som jeg ser det trives .Net i bedste velgående i iværksætter virksomheder f.eks. hos Dinero, Godream, Planday, Amino etc.

Det giver også god fornuft, for en vækst virksomhed, så er adgang til kompetent arbejdskraft alfa og omega. Det er i forvejen svært, at skaffe dygtige og erfarne folk, og det bliver selvfølgeligt endnu sværere, hvis man vælger en af de mindre udbredte platforme.

København har et ret godt .Net community, der er masser af meetups med fordrag og sociale sammenkomster. Ved disse events er der også en del udviklingschefer, der kigger efter nye medarbejdere.

Jeg har selv været i .Net verdenen i 14 år, og den har været rigtigt god imod mig, budt på en masse spændende opgaver og en rigtigt fin indkomst.

Måske er det derfor jeg er lidt farvet, men jeg syntes faktisk .Net er den mest spændende teknologi stak lige nu, selv er jeg i gang med Xamarin til at lave næsten native mobile apps, der virker cross platform, derudover leger jeg lidt F# til noget machine learning i fritiden.

.Net er fantastisk til lidt større projekter, hvor det er væsentligt at projektet kører korrekt. Hvis man heller vil lave mindre opgaver, så kan det godt virke lidt tungt.
Her kan PHP faktisk være et bedre bud.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)