Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Videredistribuering af offentligt indhold

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 16. May 15
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænkte om nogen kendte til reglerne for ophavsret på offentligt indhold som f.eks.:

- Lovforslag fra folketinget

- Spørgsmål fra folketinget

- Referater fra folketinget

- Vedtagede love fra folketinget

- Indhold fra Skat.dk

Tænker at det jo er indhold som alle i samfundet har interesse i og ser også mange hjemmesider dele indholdet. Men er det egentlig lovligt? Må alle gøre det uden tilladelse?

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvem der har skrevet det eller hvem det er skrevet for, så er tyveri ulovligt. Spørg pænt, eller bare link til indholdet. Uanset hvad er det ikke smart at have tekster gengivet, da det skader én selv i forhold til duplicate content.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. May 15
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas!

Det kan du godt have ret i. Men nu er dette jo en lidt speciel slags indhold. Et eksempel kunne jo være en advokat der gerne vil have en lokal version af en lov liggende på sin hjemmeside. Og hvem skulle man spørge om tilladelse? Folketinget? Retsinfo.dk? Staten? Ministeriet? Hvem ejer egentlig indholdet?

Love og offentlige tekster er vel en slags offentlig eje? Eller hvad?

Mht. duplicate content findes der jo metoder til at undgå at man bliver afficeret af dette, som f.eks. cannonical URL, noindex etc. 

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja okay. Når jeg læser det at bruge andres tekst, kommer jeg altid hen på folk der bare copy paster i stor stil.

Jeg tror godt (men hæng mig nu ikke op på det), at love må gengives. Ellers er det yderst svært at spørge dem der lavede de ældste love (og tekster af dem) om lov til at bruge det.

Men mon ikke der kommer en med noget mere praktisk viden på lige det punkt og giver sit besyv med? :)

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Kaj

Prøv at kigge i § 9 i opretshavsloven. Den siger kort fortalt, at du gerne må bruge den slags indhold, fordi der ikke er ophavsret på det:

§ 9. Love, administrative forskrifter, retsafgørelser og lignende offentlige aktstykker er ikke genstand for ophavsret.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for værker, der fremtræder som selvstændige bidrag i de i stk. 1 nævnte aktstykker. Sådanne værker må dog gengives i forbindelse med aktstykket. Retten til videre udnyttelse afhænger af de i øvrigt gældende regler.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kristian Holte:

Hej Kaj

Prøv at kigge i § 9 i opretshavsloven. Den siger kort fortalt, at du gerne må bruge den slags indhold, fordi der ikke er ophavsret på det:

§ 9. Love, administrative forskrifter, retsafgørelser og lignende offentlige aktstykker er ikke genstand for ophavsret.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for værker, der fremtræder som selvstændige bidrag i de i stk. 1 nævnte aktstykker. Sådanne værker må dog gengives i forbindelse med aktstykket. Retten til videre udnyttelse afhænger af de i øvrigt gældende regler.

Og vil du være safe side, linker du bare til de offentlige sider, da alle love har deres egne domæner :) Så fremstår det som citater fra disse sider.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)