Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er holdsponsorater penge ud af vinduet?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 9. Apr 14
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er.

Tænker I, at det er penge ud af vinduet at sponsorere et sportshold? Traditionelt set handler det jo om at lægge et vist beløb, for at få sit virksomhedsnavn printet på et spillersæt. Ét engangsbeløb, ét print - og så ser man i øvrigt ikke det store udbytte. Et almindeligt ungdomshold har jo ikke det store publikum ud over en fast (og normalt lille) skare af forældre, og jeg tillader mig at formode, at de ikke udbreder kendskabet til ens virksomhed i deres omgangskreds. 

Hvis jeg var virksomhedsejer, ville jeg ikke indgå et sponsorat på de vilkår, andet end hvis jeg selv var forælder til en af ungerne, eller i øvrigt havde et tilhørsforhold til klubben. Jeg tror at det er derfor, det er så svært for ungdomshold at skaffe sponsorere.

Nu er det tilfældigvis sådan, at jeg selv er træner, og i lang tid har ledt efter nogen, der var villige til at smide penge i kamp- og træningssæt. For slet ikke at tale om tilskud til udlandsture mv. Jeg har derfor også været i tænkeboks og ledt efter incitamenter for virksomheder til at sponsorere. Jeg er kommet ned til, at det i bund og grund handler om eksponering.

Vi ville som hold kunne tilbyde:

- Eksponering via blog. Det kan godt være, at bloggen ikke er velbesøgt af dine kunder, men det kunne den blive, hvis du selv satte fokus på det. Ungdomsfodbold handler jo om sammenhold, dygtiggørelse og drømme. Hvem vil ikke være positivt stemt over for sådan et eventyr? 

- Fordeling af materialer. Det kunne fx være, at din virksomhed har en masse flyers, der skulle uddeles?

- Træningspas med dine kunders børn? Det ville da være atypisk og nytænkende, hvis du som virksomhedsejer kunne lave sådanne arrangementer som en bonus til trofaste kunder eller samarbejdspartnere. 

- Forretningsmøder til fodboldkamp. At møde sine samarbejdspartnere på en uformel måde over en ungdomskamp ville formentligt være et velkomment afbræk for mange forretningsfolk.

Jeg mener, at et sådant sponsorat vil være langt mere profitabelt end den traditionelle slags, hvor man indbetaler en sum penge, og derefter aldrig taler sammen igen. Det handler om kontakt, at udnytte fordelene og samtidigt støtte foreningslivet i Danmark.

Jeg ved godt, at jeg selvfølgelig "misbruger" mit spørgsmål til at reklamere for min egen sag, men det er nu engang bedre at bede om tilgivelse end tilladelse. Og jeg ER faktisk oprigtigt interesseret i Jeres tanker. Selv om mit tilbud måske ikke er relevant for dig, har du måske stadig nogle idéer til, hvordan man som sponsorsøger kunne gøre sig selv ekstra interessant? Hvad skal der til?

På forhånd tak for Jeres tid.


Venlig hilsen Simon.

Tilmeldt 22. Dec 14
Indlæg ialt: 26
Fra  Sponsor-salg.dk Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon,

Meget spændende debatindlæg som jeg er spændt på at se responsen af - Jeg arbejder til dagligt med sponsorater, og har gjort det de sidste 5-6 år. Jeg har en uddannelse som Sportsøkonom, og har endnu ikke oplevet virksomheder/klubber der har knækket koden ifht. værdi af sponsorater på det niveau du taler om. Altså niveauet forening/amatør.

For at svare på dit spørgsmål, så tror jeg svarer på dit spørgsmål er "Ja" - Eller afkastet af sponsoratet er i hvert fald begrænset.

Udfordringen er at det ikke er interessant at have VIP faciliteter til sponsorer, det er ikke interessant at have skilteeksponering da der ingen TV-dækning eller tilskutere er, og der er heller ikke rammer til at kunne indgå forretninger med andre sponsorer.

Når det så er sagt, så er der flere af dine egne forslag som giver meget god mening, og som kunne interessante for en virksomhed. Eksempelvis uddeling af flyers eller andet arbejde som kan udføres af holdet. Da jeg selv var mindre pakkede vi ofte reklamer for virksomheder, hvor vi så modtog penge til udlandsture mv. 

Jeg har selv et brændende ønske om at kunne skabe værdi for virksomheder på foreningsniveau, og derfor har jeg selv gang i 2 spændende projekter omkring dette. Hvis du er bosat i eller omkring Aarhus skal du være velkommen til at kontakte mig for at høre mere.

Hilsen

Michael Lynge

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser mest sportssponsorater i lokale klubber som velgørenhed. Jeg har før sponsoreret mindre beløb, og mest af alt fordi jeg gerne ville give lokalsamfundet noget igen. Især hvis gode kunder er kommet og spurgt om ikke jeg ville sponsorere et beløb til deres beløb eller en ting til deres børns hold.

Jeg arbejdede engang kortvarigt for en større venskabsforening som havde sponsorater som en af de primære indtægtskilder, og der gjorde vi en del for at få sponsorerne til at føle sig specielle. Ved det årlige arrangement havde de specielle pladser til en teltfrokost, de havde gode pladser på tribunen, deres logoer var placeret overalt etc. Jeg tror egentlig at det var kombinationen af at de blev behandlet som VIPs, at der var mulighed for at netværke og at sponsoratet var fradragsberettiget der gjorde, at de var villige til at betale år efter år. For selvom eksponeringen var landsdækkende, tror jeg ikke eksponeringen gav noget som helst.

Sådan tror jeg også det er lokalt. En kombination af velgørenhed, at få sponsorer til at føle sig som VIPs og netværk (og naturligvis at det kan være fradragsberettiget), er nok mere lokkende end eksponering.

Mvh Carsten

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er nok meget enig med Michael - og dig selv vel egentlig også.

Meget ringe værdi ifht. andre annonceringsmuligheder.

Der er vel 2 hovedårsager til at sponsorere - enten for at gøre "en god gerning", eller i forretningsmæssigt perspektiv for at få god eksponering.

Så klubberne bør efter min vurdering søge i disse to retninger.

Ang. den gode gerning, vil det være logisk at søge lokalt - og al andet lige også her sponsoren vil kunne få mest igen.

Vedr. det mere forretningsmæssige er det tydeligt at klubberne slet ikke har gennemtænkt at dette er et partnerskab, hvor begge parter forventer udbytte - klubben ser blot på hvad de selv kan få af kroner.

Du er selv inde på noget, med en blog - men det kunne være meget mere end det.

Link på hjemmesiden til sponsorerne, ligeledes eksponering i nyhedsbreve, direkte opfordring til at forældre og klubmedlemmer benytter sponsorernes tjenester, ligesom klubbens egne indkøb selvfølgelig også lægges der.

Uddeling af flyers, vip arrangementer osv. er også en udmærket ide, pointen er blot at "udvalget" i klubben sætter sig ned og brainstormer på hvilke værdier de kan tilføre sponsorerne.

Tilmeldt 6. Mar 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer jo an på hvilke firmaer vi snakker om. 

jeg kommer selv fra sports branchen og vi prøver og se hvordan vi kan give lidt tilbage. det er selvfølgelig ikke hver gang det lykkes,

men der er nu mange der kan få noget igen

Banker. for hver kunde der kommer til møde XX antal kroner i sponsorat

Forsikringer det samme som banker

Køreskole : alle i u17 årgangen kan få et godt tilbud på kørekort.

hotel. oplagt til de årgange der skal holde konfirmation

Bare/Cafe oplagt for senior . afslutnings fester

legeland/bowling/svømmehal oplagt til Børne afd. 

byggemarkeder/supermarkeder oplagt til u14-senior når de skal have status 

mulighederne er mange. kun fantasien og lysten til og give noget tilbage sætter en stopper for et hold. 

 

Tilmeldt 18. Apr 15
Indlæg ialt: 73
Fra  TrueKasual Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Andrés:
Tænker I, at det er penge ud af vinduet at sponsorere et sportshold? Traditionelt set handler det jo om at lægge et vist beløb, for at få sit virksomhedsnavn printet på et spillersæt. Ét engangsbeløb, ét print - og så ser man i øvrigt ikke det store udbytte. Et almindeligt ungdomshold har jo ikke det store publikum ud over en fast (og normalt lille) skare af forældre, og jeg tillader mig at formode, at de ikke udbreder kendskabet til ens virksomhed i deres omgangskreds.

Hvis jeg var virksomhedsejer, ville jeg ikke indgå et sponsorat på de vilkår, andet end hvis jeg selv var forælder til en af ungerne, eller i øvrigt havde et tilhørsforhold til klubben. Jeg tror at det er derfor, det er så svært for ungdomshold at skaffe sponsorere.


Hmmm tænker OK, Superbrugsen, Danske spil. Royal unibrew, Carlsberg, og maange andre mindre firmaer der ikke kun gør det for at få deres navn på nogle tribuner - Spillertrøjer - Den lokale hal osv. Der er jo os en vis markedsværdi i at man som firma kan reklamere med at man støtter lokalt, via firmaets egne reklame/marketing tiltag. Det viser en vis nærvære, og det er noget kunderne slubre i sig. 

For har da set en del, os små firmaer der bruger den der "og husk støtter i os, støtter i os den lokale fodboldklub (eller andre lokale eller velgørende foreninger)

I stor træk tror jeg mere logoet på trøjen er mere for performance skyld, da det mere er firmaet som bruger jeres navn til at reklame deres forretning. Der er gevinsten i sådan et sponsorat. For er sikker på hvis man kun så det på den måde du beskriver, ville de helt store lokal sponsore som OK, Superbrugsen osv. aldrig gå med til det. Da som du selv beskriver ikke er på den måde de tjener marketing pengene ind igen :)  



 

Tilmeldt 9. Apr 14
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael.

Jeg er "desværre" bosat i København og træner et hold på Frederiksberg, så der er en vis afstand til Århus. Jeg vil dog meget gerne høre mere om dine projekter, hvis du er interesseret i at dele?

Venlig hilsen Simon.

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er sponsor for både et meget profileret sportshold, et mellem og en håndfuld mindre klubber.

Udgangspunktet er altid det samme for os.

"Det skal give værdi for os både på branding og på bundlinje"

En del af disse ting er naturligvis meget svære at måle, men de steder vi kan måle det, der gør vi det for at se om der kommer noget afkast af dette.
Det kan virke kynisk men mit job er nu at få mest mulig ud af vores sponsor kr.

Jeg vil have vores sponsor kr. til at arbejde for mig. Jeg vil ikke bare give en pose penge bevidstløs uden nogen form for praktisk samarbejde.
Velgørenhed kan gives til andre som har et reelt behov for mad og andet, end  at give penge til sportsgrene som egentlig har det de skal have i dagligdagen.
Lyder det koldt... måske.

jeg vil til enhver tid foretrække at lave en barde aftale med klubberne, da jeg her både kan trække på mine leverandører men også har en mulighed for at se det jeg giver blive brugt aktivt og ikke bare ryger i et sort hul, hvilket kontanter jo ofte gør.

Jeg bliver flere gange om ugen adspurgt om sponsorater. Her er vores bevidste valg, at vi ikke vil sponsorer alle de små klubber og foreninger som sender mails, ringer eller bare kommer ind til os. Det giver ingen værdi og jeg tror mange bare giver noget for hurtigt at slippe af med dem der spørger. En for mig unødig udgiftskilde. Så heller koncentrerer sponsorrater på mindre men stører klubber.

Hvad kræver vi så af vores samarbejdspartner:

Mulighed for blogger.
Adgang til klubbens netvæk. Herunder netværksmøder men også mulighed for direct mail.
Aktiv reklamer under kampe. Kan være LED reklamer, sms konkurrencer eller bare noget som er Live, og ikke passive bandereklamer hvor man drukner i mængden.
Vi vil have adgang til spiller som giver værdi for os, naturligvis med hensyn til enkelte spillers personlige sponsorater med f.eks. Nike, Adidas, Hummel osv.

Her kan nævnes mange forskellige aktiviteter, hvor vi benytter samarbejdspartner, og det gør vi så i det omfang hvor det giver mening og hvor klubberne har profiler som igen giver noget værdi for os.

Jeg tror på sigt at de store sponsorer vil benytte deres sponsor kr. meget mere aktiv end bare bevidstløs bare at poste penge i klubberne, bare fordi det har man altid gjort. Der vil blive stillet meget større krav til klubberne om at leverer noget som sponsorerne kan bruge til noget.

Fra Vejen
Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 139
Fra  BL-Group Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 169
Fra  Kapteina Reklame Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon,

Umiddelbart ville jeg som rådgiver for en mindre privat kunde ang. annoncering via low-end sport sponsorat til enhver tid sige stort nej. Og det er uden at kende den præcise pris på jeres sponsor aftale, tilskuertal, blog følgere osv.,

Du har fat i et godt og relevant ord, nemlig eksponering.

Hvor meget eksponering kan man få for hhv. 5.000, 10.000 eller 25.000 på f.eks google og facebook på en måned? Rigtigt meget eksponering. Målrettet eksponering med fuld mulighed for analyse, tilrettelse og opdateringer løbende.

Hvis man endelig skulle bruge den slags penge i offline medier, vil man kunne få en helside eller to på en større aktiv læser dag i en af de store aviser i samme prisleje, hvilket jeg heller ikke umiddelbart finder særlig attraktivt.

Jeg har meget svært ved at retfærdiggøre investeringen i et sports sponsorat, i hvert fald hvis det er en mindre privat kunde. Selv med dine idéer til tiltag for at gøre det interessant for sponsor.

Hvis du som leder vil gøre din klub mere interessant i forhold til et privat sponsorat, så skal I have noget interessant at byde på.

Husk på at i er et sportshold, og at der er tusindvis af professionelle bloggere i alle brancher, som sikkert vil kunne skabe mere eksponering end I og sikkert til en lavere pris.

Gør det I er gode til og brug det kreativt til at skabe nye veje for at annoncere. Jeg vil råde dig til at alliere dig med et reklamebureau, og lad dem finde kunden og nichen.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)