Kære Amino'er. Tænker I, at det er penge ud af vinduet at sponsorere et sportshold? Traditionelt set handler det jo om at lægge et vist beløb, for at få sit virksomhedsnavn printet på et spillersæt. Ét engangsbeløb, ét print - og så ser man i øvrigt ikke det store udbytte. Et almindeligt ungdomshold har jo ikke det store publikum ud over en fast (og normalt lille) skare af forældre, og jeg tillader mig at formode, at de ikke udbreder kendskabet til ens virksomhed i deres omgangskreds. Hvis jeg var virksomhedsejer, ville jeg ikke indgå et sponsorat på de vilkår, andet end hvis jeg selv var forælder til en af ungerne, eller i øvrigt havde et tilhørsforhold til klubben. Jeg tror at det er derfor, det er så svært for ungdomshold at skaffe sponsorere. Nu er det tilfældigvis sådan, at jeg selv er træner, og i lang tid har ledt efter nogen, der var villige til at smide penge i kamp- og træningssæt. For slet ikke at tale om tilskud til udlandsture mv. Jeg har derfor også været i tænkeboks og ledt efter incitamenter for virksomheder til at sponsorere. Jeg er kommet ned til, at det i bund og grund handler om eksponering. Vi ville som hold kunne tilbyde: - Eksponering via blog. Det kan godt være, at bloggen ikke er velbesøgt af dine kunder, men det kunne den blive, hvis du selv satte fokus på det. Ungdomsfodbold handler jo om sammenhold, dygtiggørelse og drømme. Hvem vil ikke være positivt stemt over for sådan et eventyr? - Fordeling af materialer. Det kunne fx være, at din virksomhed har en masse flyers, der skulle uddeles? - Træningspas med dine kunders børn? Det ville da være atypisk og nytænkende, hvis du som virksomhedsejer kunne lave sådanne arrangementer som en bonus til trofaste kunder eller samarbejdspartnere. - Forretningsmøder til fodboldkamp. At møde sine samarbejdspartnere på en uformel måde over en ungdomskamp ville formentligt være et velkomment afbræk for mange forretningsfolk. Jeg mener, at et sådant sponsorat vil være langt mere profitabelt end den traditionelle slags, hvor man indbetaler en sum penge, og derefter aldrig taler sammen igen. Det handler om kontakt, at udnytte fordelene og samtidigt støtte foreningslivet i Danmark. Jeg ved godt, at jeg selvfølgelig "misbruger" mit spørgsmål til at reklamere for min egen sag, men det er nu engang bedre at bede om tilgivelse end tilladelse. Og jeg ER faktisk oprigtigt interesseret i Jeres tanker. Selv om mit tilbud måske ikke er relevant for dig, har du måske stadig nogle idéer til, hvordan man som sponsorsøger kunne gøre sig selv ekstra interessant? Hvad skal der til? På forhånd tak for Jeres tid.
|
Hej Simon,
Meget spændende debatindlæg som jeg er spændt på at se responsen af - Jeg arbejder til dagligt med sponsorater, og har gjort det de sidste 5-6 år. Jeg har en uddannelse som Sportsøkonom, og har endnu ikke oplevet virksomheder/klubber der har knækket koden ifht. værdi af sponsorater på det niveau du taler om. Altså niveauet forening/amatør.
For at svare på dit spørgsmål, så tror jeg svarer på dit spørgsmål er "Ja" - Eller afkastet af sponsoratet er i hvert fald begrænset.
Udfordringen er at det ikke er interessant at have VIP faciliteter til sponsorer, det er ikke interessant at have skilteeksponering da der ingen TV-dækning eller tilskutere er, og der er heller ikke rammer til at kunne indgå forretninger med andre sponsorer.
Når det så er sagt, så er der flere af dine egne forslag som giver meget god mening, og som kunne interessante for en virksomhed. Eksempelvis uddeling af flyers eller andet arbejde som kan udføres af holdet. Da jeg selv var mindre pakkede vi ofte reklamer for virksomheder, hvor vi så modtog penge til udlandsture mv.
Jeg har selv et brændende ønske om at kunne skabe værdi for virksomheder på foreningsniveau, og derfor har jeg selv gang i 2 spændende projekter omkring dette. Hvis du er bosat i eller omkring Aarhus skal du være velkommen til at kontakte mig for at høre mere.
Hilsen
Michael Lynge