du skal forvente at blive tvunget til at lukke din enkeltmandsvirksomhed - selv om du jo kan ha en fordel ved at kunne vise, at du har kunnet passe fuldtidsjob samtidigt med du drev den, og i så fald opnå ret til bibeskæftigelse og supplerende dagpenge med nedsat periode, men du kan nemt risikere de kræver du lukker dit CVR
du skal forvente at blive tvunget til at lukke din enkeltmandsvirksomhed - selv om du jo kan ha en fordel ved at kunne vise, at du har kunnet passe fuldtidsjob samtidigt med du drev den, og i så fald opnå ret til bibeskæftigelse og supplerende dagpenge med nedsat periode, men du kan nemt risikere de kræver du lukker dit CVR
en meget vigtig ting her er at hver gang du bruger 1 time på din virksomhed skal du trække en time fra dine dagpenge, uanset om du bruger den time en søndag aften hvor du normalt ikke ville være på arbejde.
Har i dag talt med min a-kasse, og hun fortalte mig at for at få dagpenge skulle jeg kunne dokumentere at min virksomhed ikke er mit hovederhverv. Det begrundede hun med at man skulle bevise at man i hele perioden har passet sit fultidsjob med min. 37 timer. Altså ikke "tage fri" for at arbejde i sin virksomhed.
Da jeg blev færdig med min kandidat, var jeg på a-kasse i et par måneder indtil jeg fik et fuldtids job. Jeg havde min enkeltmandsvirksomheden ved siden af studiet og arbejdede deltid på det, men a-kassen vil også gerne have, at jeg lukkede virksomheden - så vidt jeg kunne forstå, var det fordi det var det letteste. Men det KAN lade sig gøre. Du skal erklære arbejdet med din a-kasse, som skal godkende det først. Derefter skal du afrapportere hvor mange timer og løn du får om måneden, og dette bliver trukket fra din dagpenge.
Det er en masse papirarbejde, men jeg synes det er det værd. Karrieremæssig er det bedre at have et arbejde og vise, at man er i gang med noget.