Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forbrugerombudsmanden giver netbutikker påbud

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Netbutikker og andre, der overtræder lovgivningen, risikerer at blive mødt med et påbud fra Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden har netop udstedt påbud til fem internetbutikker, som havde ulovlige vilkår om fortrydelsesret.

Hjemmesiderne indeholdt blandt andet ulovlige vilkår om, at
- specialfremstillede varer ikke kunne fortrydes,
- omkostninger til levering ikke blev tilbagebetalt ved fortrydelse,
- forbrugeren havde risikoen for alle skader på returnerede varer

Du kan læse resten af artiklen her:

http://www.forbrug.dk/presse/nyheder/pressemeddelelser/paabud/

Læs også:

Forbrugerombudsmanden politianmelder 10 internetbutikker

Stof til eftertanke...

Venlig hilsen, Christian

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 12:56

Effektiv Markedsføring:

Jeg troede netop at til kunden specialfremstillede varer ikke kunne fortrydes, samt at kunden selv skulle betale for fragten ved fortrydelse.

Det betyder så at hvis jeg sælger symaskiner og vil udkonkurrere alle min konkurrenter, så opretter jeg en helt masse ordrer hos dem på symaskiner der skal specialfremstilles, og fortryder indenfor 14 dage købet. Hvorefter jeg kræver pengene for varen samt for returfragten tilbage.

Det er da en fantastisk måde at dræbe sine konkurrenter på.

Dejlig lovgivning vi har (hvis jeg forstår det rigtigt). 
Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 13:05
Dimitri Hardorff:

Effektiv Markedsføring:

Jeg troede netop at til kunden specialfremstillede varer ikke kunne fortrydes, samt at kunden selv skulle betale for fragten ved fortrydelse.

Det betyder så at hvis jeg sælger symaskiner og vil udkonkurrere alle min konkurrenter, så opretter jeg en helt masse ordrer hos dem på symaskiner der skal specialfremstilles, og fortryder indenfor 14 dage købet. Hvorefter jeg kræver pengene for varen samt for returfragten tilbage.

Det er da en fantastisk måde at dræbe sine konkurrenter på.

Dejlig lovgivning vi har (hvis jeg forstår det rigtigt). 

Lige præcis. Og hvis man undlader et hente pakken på posthuset, så den ryger retur til butikken antages det at man har annuleret ordren og skal have alle sine penge igen, man behøver ikke engang henvende sig og sige at man gør brug af sin fortrydelsesret. Det at man undlader at hente en varer er i sig selv nok til at fortrydelesretten skal bruges. På den måde behøver du ikke engang ulejlige dig med at skulle sende varerne retur.

Specielt er det øgirriterende når en kunde bestiller pr efterkrav og undlader at hente varen. Så står man der med en temmelig stor portoudgift, man bare må æde selv.

/martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 13:33

Dimitri Hardorff:

Jeg troede netop at til kunden specialfremstillede varer ikke kunne fortrydes

Ikke hvis varen må forventes at kunne sælges til andre kunder på trods af det "specielle" i den. Bestiller man en special-samlet PC med 4 GB RAM, 2 diske i RAID, grafikkort med SLI osv. hos en normal computerbiks, kan man godt fortryde købet, da det må forventes, at produktet kan sælges til andre kunder til noget nær normalpris.

Hvis man derimod får lavet en læderjakke med "Dimitris Jakke!" broderet på ryggen, er der ingen fortrydelsesret, da butikken ikke må forventes at kunne sælge produktet til andre kunder. Det er formentlig dette butikken har misforstået. :)  

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 13:41

Man vælger jo selv om man vil tilbyde efterkrav med den risiko det idebærer. Jeg tilbyder det fx. ikke.

Det er stadig kunden der skal betale for returnering. Det påbudende går på er at det er udgifterne til LEVERING kunden skal have retur. Dvs. hvis varen koster 40 kr og levering 60 kr, og kundne betaler 100 kr i alt, så skal kunden også have 100 kr tilbage, ikk ekun de 40 kr for varen. Men han står selv for portoen på tilbagevejen.

Man kan altså ikke som i Dmitri's eksempel forlange returfragten tilbage.

Jeg synes reglerne er fine som de er. Synes det er en super service af Postdanmark at de returnerer pakken hvis modtagelsen nægtes, så man slipper for at betale fragt den anden vej.

Mvh jesper

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 13:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Effektiv Markedsføring:

Der er stadig en mulighed så vidt jeg er orienteret med hensyn til speicalfremstillede varer, hvis kunden aktivt vælger at midste fortrydelsesretten for at produktionen går igang, at man venter 14 dage med at påbegynde produktionen. (det er sådan TDC gør når du bestiller internet online hos dem) Når er det specialfremstillede varer skal kunden nemlig ikke have det i hænderne først. (så vidt jeg er orienteret, ret mig hvis jeg tager fejl)

Overstående opfattelse tager bla. udgangspunkt i dette.

"Fortrydelsesretten kan aftales til at være kortere end 14 dage, hvis det drejer sig om tilpassede varer som fx brilleglas med styrke. Man har stadig fortrydelsesret, og man skal oplyses om den, men hvis man ønsker, at optikeren skal gå i gang med at slibe glassene inden fristen udløber, kan man aftale, at fristen udløber, når optikeren går i gang med arbejdet. Det skal aftales, hvornår det sker." kilde forbrug.dk http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/briller/koeb/koeb/

PS. Det stod faktisk os her

http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/neterhverv/fortrydelsesret/begraensning-af-fortrydelsesretten/

"Ved salg af varer, der er individuelt fremstillet til/tilpasset forbrugeren, eller tjenesteydelser, har forbrugeren kun fortrydelsesret, indtil udførslen, fremstillingen eller tilpasningen begynder. Dette forudsætter dog, at forbrugeren har givet samtykke til, at udførslen/fremstillingen/tilpasningen kan påbegyndes inden fortrydelsesfristens udløb." Kilde forbrug.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:59

Derfor må påbudende gå på at brugerne ikke aktivt har givet samtykke til begrænsningen i fortrydelsesretten.

Mvh Jesper

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 15:52

Jesper Jørgensen:

Derfor må påbudende gå på at brugerne ikke aktivt har givet samtykke til begrænsningen i fortrydelsesretten.

Mvh Jesper

Andet kan det jo ikke være :-)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)