Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma eller forening?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har brug for lidt råd.

Sagen er den, at jeg er ved at launche et tiltag, som hjælper piger i alderen 7 til 13 år med at lære teknik, IT og det digitale på deres præmisser.

Til formålet har jeg frivillige rollemodeller, og pigerne skal intet betale for at være med. 

Der skal søges fonde, penge hos kommuner og kickstarter, og den eneste løn udgift bliver til mig, som står for indhold, standard osv. Andre udgifter bliver hosting, børneattester og pizza parties for pigerne.

Hvad er bedst?

Håber på råd og hjælp.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Eva

Jeg har flere år være meget aktiv inden for forenings arbejder og kan måske hjælpe dig. jeg er ikke helt klar på hvad det er du vil vide.  !!!

Hvis det er sådan som du skriver vil jeg nok anbefale et firma register forening.

Tilmeldt 17. Jun 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Tak for svaret. Jeg var ikke klar over den mulighed.

Ved du forresten, hvor jeg finder kriterierne for at lave en landsdækkende forening frem for en lokal?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Eva

Nu siger du landsdækkende og hvad tænker du på ? fordi som jeg forstår det så er du prima kun dig selv og lidt frivillig medarbejder og det kræver en del..

Hvor i det danske land holder du til ?

Tilmeldt 17. Jun 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg holder til i København, men det er ikke en platform som kun skal holde til i København.

Det er derfor, jeg tænker om en landsforening er bedre.
Projektet har potentiale til at løbe sig stort hurtigt, og derfor vil jeg være forberedt.

Jeg har planer om at holde et event i Jylland næste sommer, og hvis jeg vil søge penge hos en jysk kommune til eventet, skal det så ikke være landsdækkende?

Beklager hvis jeg er uklar.

Fra Nyborg
Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 156
Fra  Aktiv Fundraising ApS Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Eva

Jeg vil klart anbefale dig at starte det op som en forening, byggende på frivillig arbejdskraft. 
Dog skal du jo så samle folk til en bestyrelse, men bestyrelsen behøver nødvendigvis ikke være mere end f.eks. 3 personer til en start. Så kan man altid udvide hvis det bliver en stor organisation med tiden. 

At det er en forening, udelukker ikke at foreningen kan have ansatte. I dette tilfælde dig. Men hvis du er ansat så skal du jo nok ikke samtidig sidde i bestyrelsen. Men hvis du er ansat som generelsekretær eller lignende, så bør du jo dog deltage ved bestyrelsesmøderne. 

Desuden er det lettere at få støtte fra fonde, hvis det er en forening frem for en kommerciel virksomhed
I foreningen er målet at hjælpe folk og ikke at skabe en overskud til ejerne (som virksomheden er) i grove træk. 

Venlig hilsen, Steffen Gregersen
Fundraiser og ejer i Aktiv Fundraising ApS

Tilmeldt 17. Jun 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen,

Det er ikke svært at få folk til en bestyrelse. 

Er det ikke muligt at man som formand kan være ansat også? Projektet er min baby, men for at det skal lykkedes, skal jeg have løn. 

Fra Nyborg
Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 156
Fra  Aktiv Fundraising ApS Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Eva

Det kan du selvfølgelig godt gøre. Men du skal bare overveje signalværdien i det. 

Man kan godt skrive i vedtægterne at formanden er lønnet. 

Men indtil projektet er stort, så vil jeg som fond (eller anden støttende instans) overveje om mine penge først og fremmest går til foreningens formål eller om de først og fremmest går til at aflønne formanden eller den ansatte. 

Jeg forstår godt dit dilemma med at du brænder for det og gerne vil kunne bruge al din tid på det, men at du jo også samtidig har brug for en indtægt. 

Så du skal ihvertfald sørge for at signalere kraftigt overfor fonde, at deres penge går direkte til indkøb af udstyr eller ting til pigerne, og ikke til løn (da fonde meget sjældent dækker driftsudgifter).

Man kan egentlig kort skitsere: Foreningen (inkl. din løn) skal løbe rundt af sig selv, uden hjælp fra fonde. De penge skal du satse på at skaffe på anden måde. 
Når du så skal købe udstyr m.m. så kan du søge fonde om det. 


Venlig hilsen, Steffen Gregersen
Fundraiser og ejer i Aktiv Fundraising ApS

Tilmeldt 17. Jun 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Tak for svaret. Jeg er helt klar over signalværdien :) 

Mange tak for hjælpen. Jeg er nu langt mere afklaret.

Hold øje med erhvervssektionerne i de danske dagblade indenfor de næste uger ;)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)