Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem betaler inkasso gebyrer?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i en latterlig situation, hvor en kunde mere eller mindre ignorerer og lover mere end de holder ifht. betaling.

Det er nået til det punkt hvor jeg har været nødt til at varsle inkasso, men jeg skal altså lige børe:

- De gebyrer og omkostninger de er forbundet med at indbringe kunden for inkasso, er det mig der betaler dem og så bliver kunden pålagt at betale dem til mig sammen med det han skylder mig?

- Eller går de bare tabt?

Mit problem er at der kun er tale om 1000kr, så hvis jeg selv står med udgiften så kan det jo ikke betale sig. Men det er også en princip sag for mig...

På forhånd tak.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

I princippet er det skyldner, altså debitor, under forudsætning at denne har noget at betale med.

Du ved den med, at "man ikke kan hive hår af en skalden".

Gæld på 1.000 kr. er nok hvad retten vil se som en "bagatelgrænse" ?

Husk nu også rentetilskrivninger

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad ligger der reelt i en bagatelgrænse? At retten helst ser at man selv kæmper for at få pengene? :S

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg mener at der er grænse for hvor lille beløb man kan forsøge og kradse ind ved retten.

Og at dette ligger på omkring en hovedstol på 1.000 kr. ????

Men du kan ringe og spørge pågældende ret.

Husk det skal være i skyldnes værneting (hans bopæl eller virksomheds adresse) 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Med så lille et krav og hvis det er den eneste inkassosag, som du har og forventer at få inden for den nærmeste tid, vil jeg anbefale dig selv at indbringe sagen for domstolene via indlevering af et skema benævnt Betalingspåkrav.

Husk at give debitor 10 dages varsel og oplys gerne om, at du efter udløbet af denne 10 dages frist vil indbringe sagen for domstolene med yderligere omkostninger for debitor til følge.

Til information er udgangspunktet, at debitor bliver pålagt at betale dine omkostninger ved inkasseringen af sagen. Dvs. opkrævede rykkergebyrer, inkassogebyr, kompensationsbeløb, inkassoomkostninger og dine udlæg til retsafgifter.

De fleste advokaters salærer vil svare til de omkostninger, som debitor bliver pålagt at betale. Men sørg lige for at få det aftalt, da advokaten godt må tage et højere salær. Dvs. umiddelbart er inkasso via advokat omkostningsneutral for kreditor. Problemet er blot, at du kommer til at betale disse omkostninger i første omgang - og måske viser det sig, at debitor ikke kan betale, og så står du med aben.

Derudover kan det være, at debitor gør indsigelser over for kravet, hvorfor sagen lige pludselig ikke blot er en inkassosag.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man får medhold i, at debitor skal betale de 1000 kr. så bliver debitor også pålagt at betale sagens omkostninger ud fra de vejledende takster, som nu gælder. Dvs. hvis du er indstillet på at bruge tiden på det, kan du godt indbringe sagen for domstolene - husk dog 10 dages påkravet forinden. Hvis du dog har mistanke om, at debitor har indsigelser mod kravet, så få dog dette afklaret forinden. Hvis debitor nemlig bliver frifundet for kravet, så er det pludselig dig, som bliver pålagt at betale omkostninger. Dertil kommer, at det ikke økonomisk kan betale sig at forfølge et krav på 1000 kr., hvis der er tvist om kravet.

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for al hjælpen indtil videre, det er rart at få lidt indblik i systemet.

Jeg valgte at gå videre og selv indgive et betalings påkrav. Jeg havde ingen forventninger om at debitor ville gøre indsigelser for som han selv skrev i den sidste mail fra hans side af: "things went wrong and please let me finish this DVD and get the money, I do promise you I will pay as soon as possible."

Det skrev han d. 22/8 og forfaldsdato var i medio juli.

Nu har jeg så lige snakket med fogedretten, som fortæller mig at han har gjort indsigelse, suk!

Det der undrer mig er at jeg krydsede af at de ikke skulle indgive den til civilretten automatisk, men det har de så gjort alligevel.

Så nu er jeg spændt på det videre forløb.
Igen, det er et mindre beløb, men det er også blevet principielt for mig og jeg kan egentlig heller ikke leve med at han bare kan køre frihjul på den her måde, for så sker det jo nok igen, bare for nogle andre.

Når nu fogedretten har sendt den videre, er værket så automatisk sat igang? Er jeg tvunget ud i at skulle anskaffe mig en advokat eller må jeg prøve sagen på egen hånd når det er småbeløb? Kan jeg sende den til inkasso selvom den har været forbi fogedretten?

På forhånd tak!

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Torben:


Jeg valgte at gå videre og selv indgive et betalings påkrav. Jeg havde ingen forventninger om at debitor ville gøre indsigelser for som han selv skrev i den sidste mail fra hans side af: "things went wrong and please let me finish this DVD and get the money, I do promise you I will pay as soon as possible."

Hej Torben,

Er det en udenlandsk kunde?

Så snart du handler på kryds af grænserne så bliver sagen jo en helt anden, uden at gå mere i detaljer hvis det ikke er tilfældet så ville jeg ikke prøve hvis der er tale om en udenlandsk handle. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Torben:
Er jeg tvunget ud i at skulle anskaffe mig en advokat eller må jeg prøve sagen på egen hånd når det er småbeløb? Kan jeg sende den til inkasso selvom den har været forbi fogedretten?

 

Den kommer vil til at køre som en småsag hvor det ikke er nødvendigt med en Advokat. 

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/Pages/default.aspx 

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak! Jeg undrer mig virkelig over hans modvilje... Kan ikke se hvad han skulle kunne forsvare sig med i en civilsag.

Der er ikke tale om en udenlandsk virksomhed men en herboende nigerianer.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)