Jeg har en ide, som kraever en investering paa omkring en halv million i udvikling, foer den kan udleves. Imidlertid er jeg ikke interesseret i at laane pengene og ej heller at soege en partner paa nuvaerende tidspunkt. I stedet er jeg overbevist om, at jeg kan faa kommende kunder til at synes saa godt om ideen, at jeg kan faa dem til at forudbetale for servicen, jeg kan levere. Der vil vaere tale om et engangsbeloeb - som givetvis kan tilbagebetales efter opnaaelse af en vis omsaetning - ellers ikke. Paa den maade forpligter jeg samtidig kunderne til min service, da der vil vaere tale om gensidig hjaelp til succes.
Denne forudbetalte engangsydelse (omkring kr. 5.000,- pr. kunde) vil jeg herefter benytte paa udvikling af konceptet, som evt. lanceres 6-12 maaneder derefter, hvor kunderne kan gaa live paa systemet.
Kan dette lade sig goere paa en smart maade? Kan jeg blot oprette en virksomhed, pitche min ide til kunderne, faa dem til at underskrive en kontrakt, fakturere dem og opstarte udvikling for pengene, naar jeg har samlet det kraevede beloeb? Skal jeg i oevring betale skat af det fakturerede beloeb, naar det benyttes til udvikling af virksomheden, eller kan det fratraekkes?
Om du kan få kunderne til at være med kan jeg slet ikke bedømme, men det lyder lidt op ad bakke.
Hvad skat angår, ja så er det du får ind i forudbetaling på dine ydelser både moms og skattepligtigt. Salgsmomsen skal du betale ind minus evt købsmoms på ting du anskaffer for at sætte igang og så er resten af beløbet en indtægt som er skattepligtig
I det omfang du så har omkostninger til at sætte gang i tingene, ja så kan du jo trække de omkostninger fra og kun betale skat af fortjeneste for det år
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det tror jeg umiddelbart godt du kan. Det minder, for mig, om den måde du f.eks. køber en vare der først bliver produceret efter ordren er lavet. Lad os sige du tar' ind og ser på et bord i en boligforretning. Sælgeren gør dig, inden ordren, opmærksom på at bordet bliver special lavet, hvilket betyder det først bliver sat i produktion efter du har købt det.
Nu ved jeg ikke om det er en ydelse eller et produkt du vil sælge, og andre herinde må endelig rette mig hvis jeg er helt galt på den.
Tak for dit svar, som dog fortsat lader mig tilbage med et par loese ender.
Jeg er klar over, at indtaegten er skattepligtig, men i og med, at jeg benytter det fulde beloeb paa udvikling/investering i virksomheden, vil jeg da kunne traekke tilsvarende beloeb fra i skat, saaledes jeg i sidste ende faar fuld valuta for pengene, der "indsamles"? Altsaa indsamler jeg kr. 500.000,- i alt vil jeg da kunne investere det fulde beloeb i udvikling eller blot det halve grundet skat? Simplificeret opsat, men haaber du fanger min pointe.
Vi er umiddelbart helt paa linje med hinanden, da det ogsaa er min umiddelbare tanke. Jeg vil udvikle et online community inkl. diverse services, de kan benytte overfor deres kunder, som gerne skal kunne give dem meromsaetning.
Jeg er klar over, at indtaegten er skattepligtig, men i og med, at jeg benytter det fulde beloeb paa udvikling/investering i virksomheden, vil jeg da kunne traekke tilsvarende beloeb fra i skat, saaledes jeg i sidste ende faar fuld valuta for pengene, der "indsamles"? Altsaa indsamler jeg kr. 500.000,- i alt vil jeg da kunne investere det fulde beloeb i udvikling eller blot det halve grundet skat? Simplificeret opsat, men haaber du fanger min pointe.
ja det vil jeg mene - når det er forudbetaling vil jeg mene at du enten jo trækker udgifter fra direkte, eller - hvis de fordeler sig over flere år kan periodisere, men her bør du nok la en revisor se på det, så du ikke fanges af ikke at kunne periodisere, og måske ha 500.000 forud i 2015 og udgifter for 50.000 uden at kunne periodisere en eller anden del. Det er ikke let, da de 500.000 kr jo er inkl overskud som du måske også skal leve af i 2015 og gives det som ren forud, så tror jeg, hvis du skal være sikker, at du skal ha udgifterne i samme år - men tal med revisor om der evt kan periodiseres ud fra forudbetaling - det bør kunne ses på
Momsen falder i alle fald på fakturadatoen - men næppe indtægten
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Saa er vi paa boelgelaengde ;) Som udgangspunkt vil de indsamlede kr. 500.000,- jo figurere som ren overskud, da jeg intet har leveret til kunderne. Jeg vil dog soerge for, at alle opstartsudgifter ifht. udvikling, indkoeb af materiel m.m. vil foregaa i samme aar som indsamlingen. Skulle der herefter vaere noget tilovers, er det helt ok ikke at kunne traekke det fra, saafremt jeg ikke kan periodisere.
Har du et raad til, hvem jeg kan kontakte for en uforpligtende samtale for raad og vejledning? Evt. et community - ikke noedvendigvis en navngiven virksomhed.
Har du et raad til, hvem jeg kan kontakte for en uforpligtende samtale for raad og vejledning? Evt. et community - ikke noedvendigvis en navngiven virksomhed.
nej - ikke umiddelbart - men er det rådgivning fra revisor eller regnskabsfolk så kan du bruge www.agera.dk
vh John H