Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring !!?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er blevet lidt i tvivl om hvordan jeg skal håndtere en sag. 

I får lige hele historien:

Jeg købte en brugt havetraktor for 3 mdr siden til 35.000 inkl. moms. hos en forhandler. Jeg betaler så denne med fra min private konto. 
Derefter bogføre jeg det så under konto "51020 - Driftsmiddel, tilgang i året" og med modkonto "60160 - Indskudt kontant i virksomheden"

Jeg kan så se på min moms "oversigt" at jeg har trukket momsen fra fakturaen, men at beløbet 28.000 ikke udgør en udgift, og derved ikke registreres som fradragsberettiget. Dette er selvfølgelig fordi jeg har posteret det på konto 51020 (tilgang i året) så det udgør en værdi i firmaet... Så langt er jeg med....

MEN.... Nu står jeg så og skal skille mig af med denne maskine igen, da jeg har fået en jobtilbud jeg ikke har kunne sige nej til, og derfor får jeg ikke brugt maskinen. 

Mit spørgsmål er så nu, hvordan skal dette bogføres når jeg sælger maskinen videre.. ?? Som jeg ser det, så skal jeg vel bare lave en faktura på maskinen, momsen er brugt, så det kommer til at figurere som negativ moms, og resten af beløbet kan jeg vel putte direkte i min "private" lomme, da jeg jo har betalt maskinen fra min private kasse. Dette skal vel så bogføres som en "finans bilag" og trækkes fra den konto der hedder "51020 - Driftsmiddel, tilgang i året" og så til modkonto ???  

Jeg bruger Dinero, hvis det er til nogen hjælp.  

Håber i kan hjælpe mig, så jeg får gjort det rigtig.. :)

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stewin,

Tillykke med job tilbuddet :)

Har du afskrevet over de 3 måneder? Værdien bør være lidt mindre end de 28.000 (uden lige at lave udregningerne, så er det 3/12 af 25%). Det bør være bogført som akk. afskrivninger i balancen, og som afskrivninger på driftsmidler i dine udgifter.

Når du sælger bør du have en særskilt konto til salg, "Driftsmiddel, afgang i året" hvis jeg skulle gætte, hvor modkonto af en almindelig omsætningskonto.

Når dette er gjort kan aktivet opgøres, og du kan afregne overskud i firmaet, men det er ikke "bare" ned i din lomme. Husk der er salgsmoms og beskatning af overskud til privat m.m. 

Ville jeg mene :) Jeg kender desværre ikke Dinero, så specifikkerne kan jeg ikke hjælpe med.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil ha afskrevet på maskinen hvis du har gjort ret - med 3/12 af 25% af værdien - det er den udgift du har haft = pris uden moms 28.000 * 25% =7.000 * 3/12 = 1.750 kr som udgift ialt. 

Tilbage er en værdi på 26.250 kr. Sælger du for mindre så har du tab i virksomheden på salget. Momsen er som det er - du har fratrukket ved købet og får moms på salget

Det med at du har betalt af din egen private kasse har intet med sagen at gøre- Det ligger alt sammen i status og det tab du får eller - gevinst ligger i drift. Du klarer næppe det her uden at lade en bogholder eller revisor lige klare det

Så er det spørgsmålet om hvorvidt du lukker helt. Her kan du så risikere at skat vil se om du har drevet seriøs virksomhed intensivt eller bare købt og taget personlige fradrag og dermed skabt underskud uden egentlig udsigt til overskud. Det bør den der hjælper dig vurdere for det kan være en risiko der kan betyde afslag for fradrag for tabet.

Der er ikke det store problem i at sælge maskinen dog hvis det er i forbindelse med ophør, så skal den sælges uden moms hvis det er samlet overtagelse og momsregistreret køber, og ellers med moms. Det må ikke være til dig selv eller nær familie, for så skal momsen være helt den samme som den du købte til, uanset den pris du udtager maskinen for. Moms må først i så fald nedsættes 20% efter det første år

Tag hjælp her, så du ikke pludseligt står med skats varme ånde i nakken - tillykke med jobbet anyway

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jul 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stewin

Her er mit forslag

Jeg forudsætter at du ikke har foretaget afskrivninger endnu og at du sælger maskinen + moms.

Opret tre nye konti

Konto i driften under gruppen for ned- og afskrivninger, eksempelvis konto 30500 Tab-og vind salg af inventar og driftsmidler

Konto 51030 Driftsmidler, afgang i året. Momskode = Udgående moms. Momsen bogføres på konto for udgående moms

Konto 60170 Hævet i virksomheden. Det ser ud til at du beskattes efter virksomhedsordningen, derfor en konto til hævning og konto 60160 til indskud

 

Bogfør

Debiter på konto 60170 Hævet i virksomheden (hvis du hæver beløbet til dig privat)

Krediter på konto 51030 Driftsmidler, afgang i året.

 

Har du tabt eller tjent på salget?

Hvis du har solgt din havetraktor til kr. 28.000 er der hverken tab eller gevinst.

Hvis du har solgt din havetraktor til mere end kr. 28.000 er der en gevinst.

Hvis du har solgt din havetraktor til mindre end kr. 28.000 er der et tab.

 

Forskellen imellem din anskaffelsespris og salgspris skal bogføres i driften senest ved regnskabsafslutning. Når du skal udarbejde årsregnskab, og hvis du har tab eller gevinst, så omposterer du saldoen på konto 51020 og konto 51030 til driften på konto 30500. Så indgår tabet eller gevinsten i din indkomst fra virksomheden.

Tabet har du fradrag for og en eventuel gevinst skal du tage til indtægt og beskattes.

Tillykke med jobbet

Mvh

John

 

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Han må da ikke bare lade være med at afskrive de 3 måneder først?? gevinst/tab skal beregnes ud fra de DKK 26.250 som John beregner.

Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen alle sammen. Det er lidt svært af finde ud af, når der er flere idéer til hvordan det skal gøres. 

Det skal lige siges at, det er ikke fordi jeg lukker mit firma, jeg skal bare ikke have græsslåning længere.

Men tilbage til sagen. Jeg står og skal sælge maskinen i dag til en privat person for 33.000 kr. inkl moms altså 3000 kr. i tab. Er dette noget jeg så skal lave en moms faktura på, eller skal jeg bare lave en kvittering til manden, med hans Navn, nummer, adresse osv. og så lave et "Finans bilag" i mit regnskabsprogram efterfølgende hvor jeg så vælger de rette konti til at afskrive på ?

Jeg synes det virker lidt rodet.. Håber i kan skærer det ud i pap for mig.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du skal lave fakturaen med moms = 26.400 kr + moms - 33.000 kr. Dermed har du din moms faktura

Du har ikke forklaret hvordan du har afskrevet som jeg husker det, men du vil samlet skulle end med et tab på 2.400 kr (3000 minus moms) og det skal gerne ske automatisk MEN - med al tvivl om hvordan du har fået bogført købet og afskrivningen - ville jeg hvis jeg var dig få en bogholder til at se på det hele hvis du ikke bare til nu har taget hele købet som en udgift

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John 

Tak for din altid hurtige tilbagemelding. 

Lige nu har jeg pt. kun gjort som beskrevet i mit først indlæg. Altså bogfør på konto 51020 - Driftsmiddel, tilgang i året" og med en modkonto som hedder 60160 - Indskudt kontant i virksomheden. Da jeg brugte mit "private" visa kort til betaling.

Jeg har altså ikke fortaget mig andet bogføring i forbindelse med salget endnu. 

det kan godt være jeg skal kontakte en bogholder/revisorer, for at den bliver afskrevet rigtig igen, så den ikke kommer til at skabe nogle problemer senere hen.

Jeg synes bare det virker så logisk at man bare lave et finans bilag, og så bare bruger 51040 - Driftsmiddel, afgang i året som modkonto, og på den måde får trukket det der er kommet ind, ud igen. Men nu er jeg heller ikke revisorer, så det er nok ikke så logisk som jeg tror.    

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

uden at gå ind i de konkrete konti - så synes jeg det lyder som om de begge ligge i status og dermed har du ikke en udgift ved købet og får ikke en indtægt ved salget

Jeg husker heller ikke hvilket regnskabsprogram men spørg deres support. Umiddelbart ville jeg bogføre i kassekladde - fra 51020 som du skriver - til en konto i udgifter - små anskaffelser og bruge samme til salget - MEN jeg tror faktisk ikke lige der er moms på den 51020 så du vil ha fejl moms der. Tag en bogholder til lige at se på det - det koster ikke voldsomt (400 kr vil jeg tro) - f.eks http://1264.dk/ eller  http://www.dinonlinerevisor.dk/ 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)