Hej Aminoer Jeg er blevet lidt i tvivl om hvordan jeg skal håndtere en sag. I får lige hele historien: Jeg købte en brugt havetraktor for 3 mdr siden til 35.000 inkl. moms. hos en forhandler. Jeg betaler så denne med fra min private konto. Jeg kan så se på min moms "oversigt" at jeg har trukket momsen fra fakturaen, men at beløbet 28.000 ikke udgør en udgift, og derved ikke registreres som fradragsberettiget. Dette er selvfølgelig fordi jeg har posteret det på konto 51020 (tilgang i året) så det udgør en værdi i firmaet... Så langt er jeg med.... MEN.... Nu står jeg så og skal skille mig af med denne maskine igen, da jeg har fået en jobtilbud jeg ikke har kunne sige nej til, og derfor får jeg ikke brugt maskinen. Mit spørgsmål er så nu, hvordan skal dette bogføres når jeg sælger maskinen videre.. ?? Som jeg ser det, så skal jeg vel bare lave en faktura på maskinen, momsen er brugt, så det kommer til at figurere som negativ moms, og resten af beløbet kan jeg vel putte direkte i min "private" lomme, da jeg jo har betalt maskinen fra min private kasse. Dette skal vel så bogføres som en "finans bilag" og trækkes fra den konto der hedder "51020 - Driftsmiddel, tilgang i året" og så til modkonto ??? Jeg bruger Dinero, hvis det er til nogen hjælp. Håber i kan hjælpe mig, så jeg får gjort det rigtig.. :) |
Hej Stewin,
Tillykke med job tilbuddet :)
Har du afskrevet over de 3 måneder? Værdien bør være lidt mindre end de 28.000 (uden lige at lave udregningerne, så er det 3/12 af 25%). Det bør være bogført som akk. afskrivninger i balancen, og som afskrivninger på driftsmidler i dine udgifter.
Når du sælger bør du have en særskilt konto til salg, "Driftsmiddel, afgang i året" hvis jeg skulle gætte, hvor modkonto af en almindelig omsætningskonto.
Når dette er gjort kan aktivet opgøres, og du kan afregne overskud i firmaet, men det er ikke "bare" ned i din lomme. Husk der er salgsmoms og beskatning af overskud til privat m.m.
Ville jeg mene :) Jeg kender desværre ikke Dinero, så specifikkerne kan jeg ikke hjælpe med.