Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til købeloven (som sælger )

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 12. Dec 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg håber i kan hjælpe mig mht. købeloven

Sagen kort:

Jeg har solgt en udsalgsvare til en kunde i januar. Kunden fortryder et par dage senere, jeg nægter at udbetale pengene, men tilbyder kunden en anden vare som ikke er i mit sortiment. Denne vare bestilles, MEN i mellemtiden går min leverandør konkurs og nu vil kunden have sine penge igen.

What to do ?

Mvh Heidi

Fra Østlylland
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 536
Fra  FaceAbility ApS Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer helt an på, om du har fysisk butik eller kun netbutik? Og som udgangspunkt - så giv din kunde pengene tilbage, det får du langt mere goodwill af, end at tilbyde diverse andre løsninger som f.eks. tilgodebeviser osv.
Kundeservice og en god oplevelse er det vigtigste - altid - uanset om du har fysisk butik eller webshop, men reglerne er forskellige mellem de to.

Og hvis kunden kom tilbage i januar med en vare, hvorfor skriver du så først nu???

Start webbutik med PrestaShop

Besøg JOJOBA.DK og find unikke gaveideer og flotte ting til hjemmet

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Cinderellafestkjoler:
Kunden fortryder et par dage senere, jeg nægter at udbetale pengene

 

Jeg antager at der er tale om en nethandel.  Hvorfor er det at du nægter at udbetale pengene til kunden?  ved nethandel gælder returretten uanset om vare er på udsalg eller ej.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 3 person

Hvis det er en webbutik (som det lidt lyder til), så har kunden krav på at få pengene for varen igen. - Dog kun såfremt at varen er i ubrudt original emballage osv.
Er det en fysik butik, så må butikken faktisk vælge ikke at give penge retur (men skal så skilte med det).

Man kan så sige at god kundeservice er bare at give pengene igen, og gør kunden glad.
Jeg kan godt se, at hvis det er en vare som er bestilt specielt hjem til kunden osv. så er det træls. - Men sådan er det jo nogle gange.

Hvis din leverandør er gået konkurs, og sagen er fra januar - så se da at få det ud af verden ved at betale de penge.

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Per...> Du er galt på den. Der kan ikke stilles krav om ubrudt emballage. Hvis kunden har behov for at bryde emballagen for at kunne undersøge varen, må kunden godt bryde denne og efterfølgende returnere varen.

Tilmeldt 12. Dec 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 07:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en fysisk butik
Kunden købte en kjole udsalgskjole i januar.
Vi bestiller den nye kjole i starten af februar, men der er ca 6 mdr's leveringstid på kjoler.
Kjolen skulle ankomme d.1/8 men har her i sidste øjeblik først fået at vide at leverandøren er gået konkurs.
Jeg er interesseret i at hjælpe kunden. Men ved hvis hun have købt kjole i et af landets større butikker. Så havde de ikke udbetalt pengene fordi der i 1.omfang er tale om en udsalgskjole.

Men søger købelovens regler.

Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Heidi

Der er to sager her.

1. Kunden har købt en udsalgsvare, hvor du har accepteretn at kunden kan bytte til en anden vare. Dette har du allerede accepteret!

2. Du kan ikke levere varen pga. leverandørsvigt.

1. Købeloven giver ingen ret til returnering/fortrydelse for en kunde medmindre butikken tilbyder denne service (og det har du gjort). I første omgang kunne du have nægtet at tage retur/ombytte.

2. Du skylder kunden en vare. I følge loven skal du levere varen eller give kunden sine penge retur (beløbet er det, som kunden oprindeligt har betalt).

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Tilmeldt 12. Dec 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, det gav mig det svar jeg søgte

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:

Per...> Du er galt på den. Der kan ikke stilles krav om ubrudt emballage. Hvis kunden har behov for at bryde emballagen for at kunne undersøge varen, må kunden godt bryde denne og efterfølgende returnere varen.



Ja det giver jo lidt sig selv.. - Så hedder det returnering i samme stand, som varen blev modtaget osv.
Det er jo klart, at ved en t-shirt skal man kunne prøve den.

Men hvis du modtager en parfume i plumberet æske, så må man forvente ikke at kunne flå den op, og få pengene retur.
- Eller der er jeg måske også galt på den?..

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Per, det er ikke korrekt at butikken aktiv skal skilte med at man IKKE giver penge retur.
Det står butikken helt frit for hvordan der skiltes med forhold vedr. reklamation, retur, osv.

Kunden har som udgangspunkt kun købeloven at henholde sig til, alt der ud over er rene services som butikken giver, herunder penge retur ombytning af varer uden fejl og mangler.

Man kan så diskuterer om det er god kundeservice at oplyse kunden om ting de IKKE får og kan forvente, men det er så en helt anden sag...

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)