Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugtmoms kombineret med almindelig moms - portal med fokus på videresalg

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Har du en dom eller lignende på rådighed ikke skal opfyldes? 

Jeg mener at situationen kan omfattes af momssystemdirektivets artikel 311 pkt. 5.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jeg mener at situationen kan omfattes af momssystemdirektivets artikel 311 pkt. 5.

Det kan det sikkert, men hvis man kigger lidt længere ned momssystemdirektivet, så står der i artikel 314; "Fortjenstmargenordningen finder anvendelse på

leveringer af..."

Her bruges levering igen, og artikel 314 er mere eller mindre den hvad teksten momslovens § 69 er implementeret efter.

 

Endvidere så fremgår et af EU-domstolens afgørelse i C-203/10 (Auto Nikolovi), jf. præmis 42 at det er en betingelse for anvendelsen af fortjenstmargenordningen (Brugtmoms) at "hvor de omhandlede varer forud for deres videresalg af den afgiftspligtige videreforhandler er blevet leveret til den pågældende nationalt eller inden for Fællesskabet"

 

Så jeg har ikke umiddelbart ændret holdning til at rådighed ikke er et krav ved anvendelsen af brugtmomsordningen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Christoffer Nielsen:

Dette er i princippet korrekt. Men i dette tilfælde ville vi skulle registreres som finansiel virksomhed, da vi så ville være en pengeoverførselsvirksomhed (alt dette er noget jeg tidligere har haft kigget ind i). Det ønsker vi ikke, da dette så fører 117 andre problematikker med sig.

Derfor har vi valgt på papiret at opkøbe bogen fra sælger, og sælge videre til køber med alle købelovens rettigheder. 'Sælger' vil i dette tilfælde kunne betragtes som en virksomhed (jf forbrugerombudsmanden), og vi kan så bestemme i handelsbetingelser med sælger, at vi kan fortryde handlen indtil 14 dage efter afsendelse af varen. 

Jeg kan ikke helt se sammenhængen mellem momsloven også skulle registrere sig som finansiel virksomhed.

Det at du på papiret siger: "at opkøbe bogen fra sælger, og sælge videre til køber med alle købelovens rettigheder." ændrer jo ikke rigtig på om du falder under definitionen af en finansiel virksomhed! enten er du omfattet eller også er du ikke, det ændrer en eventuel afgørelse af din momsmæssige status vel ikke på?

 

Men det skal også siges, at jeg ikke kender meget til "lov om finansiel virksomhed", men umiddelbart er der da mange virksomheder som har et eller andet form for virtuelt tilgodehavende, jeg tænker f.eks. på gomore og de er iflg. deres regnskab ikke en finansiel virksomhed.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

er det nogensinde en forudsætning med rådighed, for moms? Jeg tænker dropshipping f.eks som går fra leverandør til slutkunde men købes af den der har sitet og betales ti den?

Det er en grundlæggende forudsætning.

Iflg. momslovens § 4; Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse
af retten til som ejer at råde over et materielt gode.

Rådigheden har jeg meget svært ved at du kan komme uden om!

Cookie - John Hannover:

Helt som hvis jeg købte sofaen af momsregistreret A og fik sendt den direkte til min kunde C - så ville jeg ha købsmoms fra sælger og salgs moms fra køber - uanset om jeg havde sofaen i hus (rådighed) eller ikke?

Når du af A køber en sofa har du jo netop også rådigheden over den, du vælger som ejer at sælge den til C og udnytter altså din rådighed. Rådigheden er ikke nødvendigvis det at du fysisk kan røre ved varen, men at du som ejer kan råde over den! Ligesom ved dropshipping.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Når du af A køber en sofa har du jo netop også rådigheden over den, du vælger som ejer at sælge den til C og udnytter altså din rådighed. Rådigheden er ikke nødvendigvis det at du fysisk kan røre ved varen, men at du som ejer kan råde over den! Ligesom ved dropshipping.

 Den er jeg med på, men er det ikke ganske meget samme sag her i tråden. Faktura går jo fra trådstater og så sendes varen bare fra en eller anden privat - direkte til en trediepart, men pengestrøm er vel at vor trådstarter på den led vel har rådighed - eller er det jo underligt, at han fakturerer sin kunde det fulde beløb. Han bør vel så ha en faktura for den der inden ejede varen - men der er jo ikke tale om bare formidligsprovision (som jeg forstår det) og alternativet må vel være at trådstater køber varen og sælger den videre med en aftale max pris?

Måske det bare ikke er helt klart hvor gangen er

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jesper

Kan du uddybe hvordan du mener normal dropshipping har rådighed, men der ikke er tale om dette her? Vil mene det er meget det samme.

Dette er flowet:

- Køber betaler på hjemmesiden, vi reserverer beløbet
- Sælger kontaktes, og han godkender handlen. Vi forsyner ham med fragtseddel
- Sælger afsender pakke til køber, vi trækker pengene på kundens kort
- Køber modtager pakken, og har 14 dages fortrydelsesret
- De 14 dage udløber, og vi overfører varernes pris til sælger (pt nøjagtig samme pris der står på købers faktura)

@John

Er faktisk meget åben for hvilken som helst forslag til hvordan det juridisk er smartest at greje denne. Om det er formidlingsprovision / kommision, udlægsordning, brugtmomsordning etc.

Summa summarum vil vi bare gerne tilbyde vores kunder at købe brugte varer fra vores sælgere, og være underlagt købeloven. Vi ville foretrække hvis vi både kunne tjene lidt pr ordre (handelsgebyr) samt lidt pr den enkelte vare (andel af sælgers pris).

Oprindeligt var vi ved at blive godkendt af finanstilsynet som finansiel virksomhed (for at kunne varetage betalingen), men dels koster det 10K om året, og dels ville ingen indløsere røre ved os da vi så ikke var juridisk forpligtet til at overholde købelovens retur&reklamationsret på varerne. Det droppede vi derfor igen, og lod os formelt købe / sælge varerne som mellemmand.

Hvis vi vælger at benytte brugtmomsordningen... Kan du så indskærpe, om det er tilladt at have andre varelinjer med moms, på denne samme faktura som en vare med indeholdt brugtmoms? Fx:

- Brugt vare (indeholdt brugtmoms) ........ 300 kr
- Porto (udlæg) ...................................... 35 kr
- Handelsgebyr ...................................... 50 kr

Momsgrundlag 40kr, total moms 10 kr

Jeg er meget i tvivl om det gælder at der SLET INGEN moms må være på en faktura med brugtmoms, eller om det KUN er brugtmomsen der ikke må være udspecificeret..... 

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Christoffer Nielsen:

@Jesper

Kan du uddybe hvordan du mener normal dropshipping har rådighed, men der ikke er tale om dette her? Vil mene det er meget det samme.

Dette er flowet:

- Køber betaler på hjemmesiden, vi reserverer beløbet
- Sælger kontaktes, og han godkender handlen. Vi forsyner ham med fragtseddel
- Sælger afsender pakke til køber, vi trækker pengene på kundens kort
- Køber modtager pakken, og har 14 dages fortrydelsesret
- De 14 dage udløber, og vi overfører varernes pris til sælger (pt nøjagtig samme pris der står på købers faktura)

For det første vil jeg ikke afvise at du ikke har rådighed. Rådighed er et begreb som henset til momslovgivning ikke trækker en klar grænse mellem sort/hvid. 

 

Men der hvor jeg umiddelbart mener din model adskiller sig fra dropshipping er, at køberen ikke køber ved dig men i princippet direkte ved sælger. Det du gør er egentlig bare at formidle kontakten mellem sælger og køber, samt hjælpe med at betaling gennemføres og bogen sendes til den korrekte adresse.

Til gengæld er der jo elementer i din forretningsmodel som taler for du har rådighed, eks. det at du giver reklamationsret i henhold til købeloven.

 

Der er i min optik bare flere faktorer som taler imod, at du reelt har rådigheden over bogen. Du kan på intet tidspunkt disponere over bogen, den sendes direkte fra sælger til køber. En handel hvor fortrydelsesretten gøres gældende har du fraskrevet dig ansvaret, iflg. dine handelsbetingelser, er ansvaret hos køber indtil bogen er tilbage hos sælger. Derudover fremstår sælgeren på din hjemmeside heller ikke som dig men den enkelte bruger som har en bog de gerne vil af med. Endelig oplyser du selv i dit oprindelige indlæg, at du "Vi har en portal der formidler brugte varer fra privat til privat - lidt ala DBA", altså ikke at du køber og sælger.

Men det er bare min mening, hvilken også betyder (i min optik) hvis den tages til følge at du ikke kan anvende brugtmomsordningen.

 

Jeg ville umiddelbart fortsætte som i gør nu, hvor der laves faktura inkl. moms for den del som udgør jeres fortjeneste/formidling og købesummen behandles som et udlæg (dog uden at være omfattet af momsloven)

Jeg kan heller ikke se hvorfor at noget i momslovens forstand ikke er et udlæg, skulle give den følgevirkning at i er omfattet af lov om finansielle virksomheder. Hvis i er omfattet af lov om finansielle virksomheder, vil i være det uanset hvordan i behandler jeres model momsmæssigt.

Rasmus Christoffer Nielsen:

Jeg er meget i tvivl om det gælder at der SLET INGEN moms må være på en faktura med brugtmoms, eller om det KUN er brugtmomsen der ikke må være udspecificeret..... 

Du skal kigge i momsbekendtgørelsen § 58, stk. 3, for svaret; "Såfremt en faktura, herunder afregningsbilag, også omfatter afgiftsfritagne leverancer, skal det af fakturaen fremgå, hvilke leverancer der er pålagt afgift. Sådanne leverancer skal opføres for sig med særskilt sammentælling." 

Så det kan du altså godt anvende brugtmoms sammen med almindelig moms, dog må brugtmoms delen ikke fremgå af sammentælling for momsgrundlaget.

Endvidere er der et krav i momsbekendtgørelsen § 116, stk. 3, at du skal anføre du anvender brugtmoms for den pågældende levering. Vil dog samtidig sige, at der på en faktura med levering af en genstand omfattet af brugtmoms og alm. moms tydeligt bør fremgå hvilke linjer der er omfattet af hvad, så der ikke er tvivl.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)