Sidder lidt med en kompliceret sag her jeg ikke rigtig kan finde svar på. Men som overskriften lyder har jeg hus der skal sælges som er lejet ud men jeg har boet i.
historien kort:
købte i 2007 en hus da jeg arbejdede og boede i England. Jeg tog tilbage til Dk i 2010 og da boligmarkedet i Uk var rigtig hårdt ramt, valgte jeg at leje det ud. Nu står jeg så med at skulle sælge det og prøver at finde ud af hvad skats mening er her, hvilket ikke er nemt....
År efter år har skat haft forskellige meninger om hvordan det skulle beskattes, det kunne være som alm kapital indkomst, som udenlands kap. indkomst, som alm dk udlejning osv. De ved det faktisk ikke. I de sidste to år har jeg lavet det som udenlandsk kapital indkomst. Det kan jeg selv finde ud af og skat har godtaget det...
Men er der nogen som kan pege i den rigtige retning eller fortælle hvordan det fungere. Jeg har som sagt selv boet i huset og lejerne bliver opsagt før salg.
Et bindende svar fra skat er helt sikkert en mulighed, men erfaring med skat siger mig at de ved lige så lidt som mig.
@Per
Jeg var skattepligtig i Uk da jeg købte det og huset er i England. Da jeg flyttede hjem og ringede til skat ang huset(vil gerne gøre det korrekt), skulle det først betragtes som udlejning i dk, året efter udenlandsk kapital indkomst, året efter igen var det en lejlighed i Tyrkiet. Manuelt tastet ind ifølge skat....
Et bindende svar fra skat er helt sikkert en mulighed, men erfaring med skat siger mig at de ved lige så lidt som mig.
nok lidt selvovervurderet, men derimod korrekt at bare spørge skat ofte giver masser af misforståelser og "gale" svar. Fordelen ved bindende er jo, at det er BINDENDE så du kan bruge det mod dem - Eneste forudsætning er, at spørgsmålet er superklart - lige til et Ja eller Nej og dertil kan det være klogt at bruge en revisor til at formulere
Ha! Jo jo, er godt klar over at de ved mere end mig ved skat. Undre mig bare at hver gang man ringer til dem får man et andet svar...
Er der nogen som ved hvad skat siger hvis huset var i Danmark, eller hvor man kan finde informationen. Altså at man har boet i et hus, lejet det ud og så solgt det?
Undre mig bare at hver gang man ringer til dem får man et andet svar...
Er der nogen som ved hvad skat siger hvis huset var i Danmark, eller hvor man kan finde informationen. Altså at man har boet i et hus, lejet det ud og så solgt det?
ja sådan er det -telefonisk henvendelse er meget risikabelt modsat bindende svar som binder
Uden at være 100% sikker så lyder det som at du har haft udlejet dit hus - og jeg husker ikke om der er en mindre periode det er OK men ellers er det sådan, at hvis man sælger et hus man ikke selv bebor (og det tror jeg klart gælder her) så rammes man af skat af fortjenesten på hus-salget hvis det foregår i DK
Ifølge skat når jeg har snakket med dem, er mit hus om det er i dk eller uk et hus til udlejning så det skal beskattes efter alm. regler blot skal evt. skat betalt i uk modregnes min danske skat. Det bliver tastet under udenlandsk kapital indkomst på min selvangivelse.