Er der en venlig sjæl der kan svarer på om jeg har forstået følgende korrekt?
Eksempel med 2007 takster:
Holding Aps (som er 100% ejet af undertegnet) sælger Driftselskab Aps efter 3. års ejerskab for 100.000 kr.
Hvis jeg så vil trække alle pengen ud til personligt forbrug, så skal jeg KUN betale aktieskatten (28% for de første 45.500 og efterfølgende 43%) og står derved med 63.835 kr. i hånden?
Jeg har svært ved at forstå at man med den danske høje skat kan slippe så "billigt"
Jeg tvivler på, at man kan slippe så let i skatten..
Holding APS sælger en gren for 100.000 kr og pengene puttes i Holding APS
Jeg mener at vide, at alle udbetalinger skal over lønposen eller udbetales som udbytte efter specifikke regler..
Det er altså ikke bare lige at tømme kassen, for at score billige skattekroner, for så ville hullet nok være lukket for længe siden af SKAT..
Som du sætter tingene op, skulle Holding APS være en skattefidus og det tror jeg næppe SKAT anerkender, men måske ved andre lidt mere om dette emne som interesserer mange i disse tider.
Øh efter 3 år kan du sælge driftsselskabet skattefrit, og udbetaling af udbytte er jo efter gængse regler, så burde det ikke være ok? Alternativt skulle der en selskabsskat ind et sted, men tror det faktisk ikke.
Den er god nok. Men det er værd at have med I regnestykket, at driftsselskabet skal betale selskabsskat. Har Driftsselskabet således tjent kr. 100.000 skal der betales 25% i selskabsskat. Der er derfor kun 75.000 tilbage. Dem skal der betales 28%/43%-skat af.
Men der hvor jeg bliver i tvivl er ved salg af aktier/anparter som har været ejet af Holdingselksabet i mere end 3 år og derfor skattefrit kan overføres fra driftselskabet. Skal der stadig kun betales aktieskat (28%/42%) når pengene trækkes ud fra holdingsselkabet til privat brug?