Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervslejemål – vand

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jun 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen herinde der kender til lovgivninge omkring erhvervslejemål?

Er det lovligt at fordele vandforbrug på grundlag af fordelingstal eller skal der være opsatte måler/bimåler? – gerne med henvisning til konkrete afgørelser.

Jeg har google og læst lovgivningen men er ikke blevet klogere.

 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sv J:

Er det lovligt at fordele vandforbrug på grundlag af fordelingstal eller skal der være opsatte måler/bimåler? – gerne med henvisning til konkrete afgørelser.

Først og fremmest gælder at der er mere eller mindre aftalefrihed! Det vil sige at der frit i lejekontrakten kan aftales en fordeling efter både målere og diverse fordelingsnøgler. Såfremt der ikke er aftalt noget i lejeaftalen gælder erhvervslejelovens § 47, stk. 1, som siger det er udlejer som fastsætter en fordeling, det kan være målere men ikke noget krav herom.

Tilmeldt 22. Jun 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar – jeg har måske ikke udtrykt mig klart nok.  Jeg tænker ikke på varmt vand men almindelig koldt vand/afledning. Jeg synes § 47 omhandler varme.

Mit ”problem” er § 45 stk 1 der henviser til fordelingsmålere.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Sv J:

Tak for svar – jeg har måske ikke udtrykt mig klart nok.  Jeg tænker ikke på varmt vand men almindelig koldt vand/afledning. Jeg synes § 47 omhandler varme.

Mit ”problem” er § 45 stk 1 der henviser til fordelingsmålere.

Det ændrer sagen en smule, for der findes faktisk en højesteretsdom fra 2008 eller 09 som siger at der ikke må opkræves for "koldt vand" uden særskilte målere.

Jeg sidder ikke med adgang til en domssamling lige nu, men skal nok lige finde den imorgen (Med mindre nogen andre er hurtigere end mig)

Tilmeldt 22. Jun 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er bekendt med en højesteretsdom fra 2009, men den omhandler et boliglejemål, så det vil være spændende hvis der også er en om et erhvervslejemål.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Sv J:

Jeg er bekendt med en højesteretsdom fra 2009, men den omhandler et boliglejemål, så det vil være spændende hvis der også er en om et erhvervslejemål.

Fuldstændig rigtig, den kan ikke bruges. Et godt bevis på forskellen mellem at have tingene til rådighed og klare det med hukommelsen.

 

Det er ikke lykkedes mig at finde nogen dom som går direkte på forbrug af vand og evt. afledningsafgift, så tager min besvarelse fra et lidt andet udgangspunkt. Først og fremmest er det et krav at i erhvervslejelovens § 5, stk. 2 og 3, at et evt. krav om lejers betaling af såvel vand samt enhver anden udgift skal specificeres i lejekontrakten. Ligeledes er det et krav at en eventuel fordeling skal specificeres. En dom i forhold til specifikationskravet er GD.2010.36.Ø, så hvis det ikke er anført i lejekontrakten er det ikke aftalt og må dermed ikke opkræves. Det følger endvidere af denne dom, at man ikke må blande forskellige udgifter sammen og anvende de samme fordelingsskøn ukritisk.

Dernæst i forhold til selve forbruget af vand, så fandt jeg ikke noget domsmateriale på det med måler/ikke måler. Men i kommentarerne fra karnov til erhvervslejeloven fremgår, at for de vandudgifter som falder under begrebet "brugsvand", skal der særskilt måler såfremt lejeren ikke har lejet hele den ejendom som hovedmåleren dækker.

Umiddelbart må det betyde der ikke kan opkræves for koldt vand med mindre der er separate målere, dog undtaget hvis hele lejemålet dækkes af hovedmåleren.

 

Men uanset ovenstående, er der en slags bøjning af reglerne alligevel. Bl.a. iflg. 2005.217.Ø, hvis udlejer kan bevise, at den manglende overholdelse ikke har medført en forringelse af lejerens retsstilling. Dette har 2 aspekter, enten kan udlejer på anden hvis sandsynliggøre forbruget ved måske at have målere andetsteds i ejendommen som dermed kan fastsætte forbruget ud fra udelukkelsesmetode. Derudover ved passivitet, så hvis udlejer har opkrævet for brugsvand i flere år uden indsigelser kan fordelingen dermed blive anderkendt alligevel uden måler.

Tilmeldt 22. Jun 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen – har du mulighed for at oplyse til hvilke § i loven henvisningen til brugsvand vedrører?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Sv J:

Tak for hjælpen – har du mulighed for at oplyse til hvilke § i loven henvisningen til brugsvand vedrører?

Der tolkes på § 45, stk. 1, 2 pkt.

Edit: I erhvervslejeloven

Tilmeldt 22. Jun 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen - det har givet mig en vej til at komme vidre

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)