Jeg har planer om at køve en foodtruck fra Kina. De kan leverer til Århus.
i den forbindelse har jeg brug for lidt erfaring. Er der noget jeg skal tage højde for? Hvad skal jeg regne med at afgifter, moms eller andet udover prisen til leverandøren?
jeg har endnu ikke oprettet en virksomhed, men det ville vel være dumt ikke at købe sådan en vogn i forbindelse med virksomhed, eftersom jeg går ud fra der er noget at trække fra?
hvordan er reglerne, hvis jeg ikke lige kommer igang med firmaet og får indtægter her og nu?
Told og fragt først og fremmest - Hvis du har firma med momsregistrering - ikke moms som udgift men blot som angivelse
Mulige issues med sikkerhed og div test kan jeg tænke mig med en foodtruck
Ikke omsætning - op lidt sigt, risiko for intet fradrag og evt skal du så sælge den videre for at opløse momsen - fradrag afhænger af at du får indtægt - ellers er det før opstart og næppe fradrag
formentlig behov for tilladelse fra fødevarestyrelsen. Jeg ved der er en ung pige der har fået en vogn hjem, google hende- noget med pink donouts - måske hun kan hjælp
Der er rigtigt mange faldgrupper ved import af sådan en kompliceret vare. Personligt ville jeg aldrig give mig i kast med sådan et risikofyldt projekt. Det er vigtigt at huske på at kinesere har et helt andet syn på kvalitet end vi har her i vesten.
Husk både at tjek toldsats, punkafgift, og evt. antidumningstold.
Er trucken sikkerhedsgodkendt til kørsel i EU ? Hvad garanti har du for det?
Kan den godkendes af levnedsmiddelstyrelsen? / arbejdstilsyn?
Hvordan er den tekniske kvalitet af produktet?
Kan den holde til det danske vejr som er meget vådt og saltholdige (vinter)
der er med sikkerhed en i DK som er fungerende, så tænker at den kan godkendes. Der står på specifikationeren at den er EU godkendt. Ved så ikke om man kan regne med det.
Det er klart at den ikke har samme kvalitet, men koster så heller ikke en brøkdel af hvad man skal betale herhjemme.
Det er umiddelbart et sats og lidt uoverskueligt, men tænker også at det er utrolig mange penge at spare.
Der står på specifikationeren at den er EU godkendt. Ved så ikke om man kan regne med det.
Kinesere har en noget anden omgang med sandheden end os, så tag intet for sikkert. Husk på at det ene og alene er dig som importør, der har ansvaret for at de importerede udstyr er lovligt i EU.
Om trucken er billig i indkøb er en ting, men i det lange løb kan det vise sig at blive en dyr fornøjelse hvis du f.eks ikke kan skaffe reservedele eller få service.
Jeg kan kun give dig ret i at det er lidt uverskueligt sats at importere sådan en truck. Var jeg dig ville finde en importør af trucken i Europa.
Jeg arbejder for en virksomhed der hedder Mobile Kitchen, vi speciel laver Foodtrucks og har nogle finansieringsaftaler igennem Fleggaard. Prøv at tjek www.mobilekitchen.dk
Vi er allerede igang med at lave nogle Foodtrucks til Århus.
Ellers skal du være mere end velkommen til at ringe på 60546868.