Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsulentarbejde udført i Belgien og Danmark - Hvad med momsen?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Dec 14
Indlæg ialt: 26
Fra  Sponsor-salg.dk Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har været i gang på Skats hjemmeside for at finde svar men uden at blive klogere.

Mit problem er:

Jeg har gennemført 5 dages konsulent arbejde for en virksomhed

De 3 første dage blev gennemført i Belgien for virksomhedens hovedkontor og de resterende 2 dage blev gennemført i Danmark for virksomhedens danske selskab

Alle 5 dages arbejde skal faktureres til belgisk selskab

Spørgsmål: Hvad gør jeg ifht. moms - Sender jeg en faktura uden moms og opgør det i Rubrik B eller C?

Hilsen

Michael Lynge

Tilmeldt 29. Oct 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:43
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00

Den er ikke helt let - men jeg vover svar - med det store forbehold omkring hvor det udnyttes og hvad det er for ydelse - men

fakturerer med tekst om "reverse charge" i det omfang det er udført og faktisk udnyttes i Belgien - men som du beskriver det, så udnyttes jo i alle fald dele i DK og måske det hele i DK, og så skal der måske dansk moms på.

Der er en række ydelser, som skal pålægges dansk moms, uanset hvor du fakturerer, fordi det er stedet ydelsen udnyttes der tæller. Det er lige nappet fra nettet disse:

Reklameydelser · Ydelser fra rådgivningsvirksomheder, ingeniører, projekteringsvirksomheder, advokater og revisorer samt andre lignende ydelser, databehandling og meddelelse af oplysninger · Levering af arbejdskraft · Udlejning af løsøregenstande bortset fra transportmidler. · Hel eller delvis overdragelse af ophavsrettigheder, patentrettigheder, licensrettigheder, retten til varemærker, fællesmærker og mønstre og andre lignende rettigheder · Påtagelse af forpligtelse til helt eller delvist at undlade udøvelse af en erhvervsmæssig virksomhed eller brug af en af de rettigheder, der er nævnt i dette stykke · Bank- finansierings- og forsikringsvirksomhed bortset fra udlejning af bankbokse · Adgang til et naturgassystem på EU's område eller til ethvert net, der er forbundet med et sådant system, til elektricitetssystemer eller til varme eller kuldenet, transmission gennem disse systemer eller net og andre dermed direkte forbundne ydelser · Teleydelser · Radio- og tv-spredningsydelser.

For disse skal der uanset hvem der betaler dansk moms - og det at en del udføres for dansk virksomhed kunne godt tyde på det er svaret - men du bør nok høre en revisor hvis du er i tvivl om din ydelse er omfattet og hvor den udnyttes

I det omfang det udnyttes i Belgien og IKKE i Danmark, så som altså faktura med tekst om reverse charge og rubrik C og så også indberette som EU salg på kundens belgiske VAT nummer - men som skrevet - hvis det udnyttes i DK 

Der er få ydelser som skal i B i stedet: Ydelser vedrørende fast ejendom, som ligger i andre EU-lande (fx byggeydelser)., Personbefordring, der foregår i andre EU-lande., Restaurations- og cateringydelser, som udføres i andre EU-lande., Korttidsudlejning af transportmidler, som bliver stillet til rådighed for kunden i et andet EU-land.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:04

Cookie - John Hannover:

Der er en række ydelser, som skal pålægges dansk moms, uanset hvor du fakturerer, fordi det er stedet ydelsen udnyttes der tæller. Det er lige nappet fra nettet disse:

Reklameydelser · Ydelser fra rådgivningsvirksomheder, ingeniører, projekteringsvirksomheder, advokater og revisorer samt andre lignende ydelser, databehandling og meddelelse af oplysninger · Levering af arbejdskraft · Udlejning af løsøregenstande bortset fra transportmidler. · Hel eller delvis overdragelse af ophavsrettigheder, patentrettigheder, licensrettigheder, retten til varemærker, fællesmærker og mønstre og andre lignende rettigheder · Påtagelse af forpligtelse til helt eller delvist at undlade udøvelse af en erhvervsmæssig virksomhed eller brug af en af de rettigheder, der er nævnt i dette stykke · Bank- finansierings- og forsikringsvirksomhed bortset fra udlejning af bankbokse · Adgang til et naturgassystem på EU's område eller til ethvert net, der er forbundet med et sådant system, til elektricitetssystemer eller til varme eller kuldenet, transmission gennem disse systemer eller net og andre dermed direkte forbundne ydelser · Teleydelser · Radio- og tv-spredningsydelser.

For disse skal der uanset hvem der betaler dansk moms - og det at en del udføres for dansk virksomhed kunne godt tyde på det er svaret - men du bør nok høre en revisor hvis du er i tvivl om din ydelse er omfattet og hvor den udnyttes

Alle de omtalte ydelser er ikke omfattet ved B2B, det er kun når der leveres til ikke-afgiftspligtige personer, hvilket fremgår af § 21 d.

Så i dette tilfælde hvor levering sker til en afgiftspligtig person, er det udelukkende (en noget kortere liste) ydelser nævnt i §§ 18-19, § 21, stk. 1, § 21 A og § 21 B som afviger fra B2B-hovedreglen i § 16, stk. 1.

Cookie - John Hannover:

I det omfang det udnyttes i Belgien og IKKE i Danmark, så som altså faktura med tekst om reverse charge og rubrik C og så også indberette som EU salg på kundens belgiske VAT nummer - men som skrevet - hvis det udnyttes i DK 

Hvorvidt det udnyttes i DK eller Belgien har ikke nogen betydning ved B2B, det er udelukkende et spørgsmål om de etableringsmæssige forhold hos køberen. Det følger af § 16, stk. 1 at det enten er hjemsted eller et evt fast forretningssted som afgør i hvilket land leveringen foretages.

Så i dette tilfælde mener jeg at der skal laves en faktura til det Belgiske selskab (som de i øvrigt også gerne vil have) på hele opgaven og dermed hele beløbet. Der skal være 0-moms og påført "reverse charge", og derudover skal trådstarter listeangive salget og på momsangivelsen påføre hele beløbet i rubrik b-ydelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26

Du plejer at kunne dette - Er det kun ved salg uden for EU at udnyttelse af den række ikke må være i Danmark som i

side 6 pt 2.2  http://beierholm.dk/fileadmin/user_upload/pdf/skat/2010/190410_handel_med_udlandet_2010.pdf  med teksten

citat 2.2.

Der vil dog være visse ydelser, hvor momsbeskatningsstedet er afhængigt af, hvor ydelsen udnyttes/benyttes. Dette vil eksempelvis være: · Reklameydelser · Rådgivnings- og konsulentydelser · Levering af arbejdskraft · Udlejning af løsøregenstande. Hvis ydelsen benyttes/udnyttes i Danmark, skal salget pålægges 

citat slut

gælder det kun til uden for EU helt enkelt - jeg var nok for hurtig (igen)? (også så selv om det halv udføres for dansk firma/afdeling og måske er rette mod brug i DK ?) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 07:09

Cookie - John Hannover:

Du plejer at kunne dette - Er det kun ved salg uden for EU at udnyttelse af den række ikke må være i Danmark som i

side 6 pt 2.2  http://beierholm.dk/fileadmin/user_upload/pdf/skat/2010/190410_handel_med_udlandet_2010.pdf  med teksten

citat 2.2.

Helt korrekt. Der er nogle forskelle i behandlingen afhængig af om køberen har hjemsted/fast forretningssted udenfor EU. I § 16, stk. 2 og 3, gældende for ydelser der er omfattet af § 21 D, stk. 1, der kan man ikke undgå momsen hvis selve ydelsen udnyttes indenfor EU. 

I dette tilfælde hvor ydelsen er udnyttet i Belgien/Danmark er problemet ikke så stort, da begge er indenfor EU og det som udgangspunkt er hjemsted der har forrang over fast forretningssted (nu kender vi ikke de konkrete selskaber, men formoder det danske, trods selvstændig selskabsstatus, stadig i medfør af momssystemdirektivet er at betragte som fast forretningssted)

Men havde Belgien været skiftet ud med eksempelvis USA, så kunne man ikke ukritisk bare fakturere ud af landet. Tror dog i praksis, at mange bare sender fakturaen til det udenlandske selskab når der er blandet udnyttelse, men havde hele udnyttelsen af ydelse. været indenfor EU dur det ikke (Hvis eller karakteren af ydelsen er omfattet af § 16, stk. 2 og 3)

Tilmeldt 22. Dec 14
Indlæg ialt: 26
Fra  Sponsor-salg.dk Skrevet kl. 18:36

Hej allesammen

mange tak for de gode input. Som der også bliver nævnt er dette en kringlet sag.

Jeg har derfor, med baggrund i jeres input, i dag talt med Skat, og de fortæller mig at jeg skal lave en faktura uden moms og sende. Grunden til dette er at betaleren er virksomhedens belgiske afdeling.

herefter er der noget regnskabsteknisk som jeg lader en revisor ordne ifm årsafslutningen.

hilsen

michael Lynge 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 23:06

Michaellynge:

Jeg har derfor, med baggrund i jeres input, i dag talt med Skat, og de fortæller mig at jeg skal lave en faktura uden moms og sende. Grunden til dette er at betaleren er virksomhedens belgiske afdeling.

NB: husk at få valideret den Belgiske virksomheds momsnumme samt huske at listeangive! 

I forhold til indberetningen skal beløbet endvidere påføres i rubrik B - ydelser

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)