Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ny som IT freelance konsulent. start af personlig virksomhed. Hvordan?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal til at starte som freelance IT konsulent. Jeg skal til at oprette eget firma, men har lige nogle spørgsmål som jeg håber på at jeg kan få lidt hjælp med her. Jeg er totalt nybegynder på området, så bær lige over med mig.

1)
Hvordan afgøres det om det er hobbyvirksomhed eller rigtig virksomhed?
Jeg var egentlig ikke i tvivl inden jeg læste nedenstående - se link. Jeg har sagt mit job op og starter på et projekt for en kunde der har en begrænset tidshorisont på få måneder med få dages opsigelse. Kan der være nogen tvivl om det er en rigtig virksomhed?
http://www.startvaekst.dk/SelvstaendigEllerLoenmodtager

2)
Jeg har læst på skat.dk at der er noget der hedder en etableringskonto som man kan spare op på inden start af firma.
Året er ved at udløbe og jeg har nogle penge stående som jeg gerne vil ligge i mit firma og trække fra i skat i dette indkomstår.
- Skal jeg oprette denne konto og overflytte pengene inden jeg registrerer mit firma?
- Jeg får f.eks brug for en computer, noget software og formentlig en skærm til denne - er det noget som etableringskontoen kan benyttes til?
- Hvilke udgifter kan jeg ellers regne med i forbindelse med opstart af firma som denne konto kan dække?

3)
Gode råd vedr. ansvarsforsikring. Sådan generelt. Hvor og hvilke former for forsikring bør jeg tegne når jeg starter som freelance it-konsulent?

4)
Gode råd, links, resourcer eller andet der kan hjælpe mig i den rigtige vej er meget velkomne.

 Håber på at få nogle gode svar, på forhånd tak Smile

Tilmeldt 3. Dec 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 06:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ivan,

Jeg kan ikke svare på alle spørgsmålene, men jeg kan da hjælpe dig med et par stykker af dem.

1) Hvis det er menigen, at du vil leve udelukkende af din virksomhed så er det eneste du skal være opmærksom på i forhold til Skat, at du sørger for at arbejde med mere end en kunde. Hvis du kun har indtægter fra en kunde kan Skat gå ind og vurdere at det er et ansættelsesforhold i stedet for en aftale mellem to virksomheder.

 2) Her vil jeg anbefale dig at snakke med en revisor. Det er ikke et lovkrav at enkeltmands virksomheder skal have en revisor, men medmindre du er meget dreven ud i afskrivningsreglser, skat osv. så er det min erfaring at de penge er givet godt ud.

3) Du bør anskaffe dig en erhvervsansvarsforsikring den dækker eventuelle erstatningskrav som du måtte blive mødt med. Jeg mener den koster omkring 600kr så det er ikke noget der tynger budgettet.

4) Anskaf dig et godt regnskabsprogram, det behøver ikke være dyrt, jeg bruger selv SummaSumarum til omkring 3000kr. Det sparer dig en masse tid og gør det også nemmere for din revisor. Du kan evt. høre din revisor om der er et program han kan anbefale.

Håber det hjælper dig lidt på vej.

Held og lykke

Peter

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)