Jeg skal til at starte som freelance IT konsulent. Jeg skal til at oprette eget firma, men har lige nogle spørgsmål som jeg håber på at jeg kan få lidt hjælp med her. Jeg er totalt nybegynder på området, så bær lige over med mig. Håber på at få nogle gode svar, på forhånd tak |
Hej Ivan,
Jeg kan ikke svare på alle spørgsmålene, men jeg kan da hjælpe dig med et par stykker af dem.
1) Hvis det er menigen, at du vil leve udelukkende af din virksomhed så er det eneste du skal være opmærksom på i forhold til Skat, at du sørger for at arbejde med mere end en kunde. Hvis du kun har indtægter fra en kunde kan Skat gå ind og vurdere at det er et ansættelsesforhold i stedet for en aftale mellem to virksomheder.
2) Her vil jeg anbefale dig at snakke med en revisor. Det er ikke et lovkrav at enkeltmands virksomheder skal have en revisor, men medmindre du er meget dreven ud i afskrivningsreglser, skat osv. så er det min erfaring at de penge er givet godt ud.
3) Du bør anskaffe dig en erhvervsansvarsforsikring den dækker eventuelle erstatningskrav som du måtte blive mødt med. Jeg mener den koster omkring 600kr så det er ikke noget der tynger budgettet.
4) Anskaf dig et godt regnskabsprogram, det behøver ikke være dyrt, jeg bruger selv SummaSumarum til omkring 3000kr. Det sparer dig en masse tid og gør det også nemmere for din revisor. Du kan evt. høre din revisor om der er et program han kan anbefale.
Håber det hjælper dig lidt på vej.
Held og lykke
Peter