Kære Amino. Jeg har et spørgsmål angående fraskrivelse af ansvar. Jeg er i den uheldige situation at jeg ikke selv kan stifte et selskab. Da jeg står over for en unik mulighed for at underskrive en stor kontrakt med mange fremtidige opgaver, har jeg spurgt min kæreste om hun vil stifte et ApS-selskab og have mig som direktør. Jeg er klar over at man hæfter for de 50.000 kr. man indskyder i selskabet og ikke personligt. Men kan vi skrive i vedtægterne ved oprettelse, at stifteren(kæresten) fraskriver sig alt ansvar og overlader alt til direktøren(mig)? Jeg er ikke interesseret i at det på nogen måde kan komme til at gå ud over min kæreste, hvis der skulle opstå noget uforudset. Det skal siges at min kæreste ikke har nogen form for erfaring med selskabsdrift eller erhverv. Jeg forestiller mig at vi sammen skal til advokaten for at skrive under på dokumenterne og efterfølgende skal min kæreste ikke tænke mere over det. Kan det overhoved lade sig gøre? MvH. Bo |
Kan hun ikke bare stifte og så sælge anparterne til dig? Det burde ikke kunne være galt - men om der så sker noget når det reigstreres som det skal i det lovpligtige ejerregister - i forhold til evt momssikkerhed eller andet - ved jeg ikke, og hvis det er i forhold til bank vil det jo ha samme effekt når du er direktør
Ellers er det jo direktøren der har det daglige ansvar men ejer kan godt ha noget ansvar i forhold til kapitalberedskab og lignende - som ikke kan fraskrives - lige som det jo er ejer der vil stå som ejer ved en evt konkurs og i forbindelse med tvangslukning o.l.
vh John Hannover