Hej |
Hej
Er kunden privat eller erhverv?
Først og fremmest er du ikke hård. En ordre er en aftale om at du udfører et stykke arbejde i en aftalt kvalitet til aftalt tid. En del af aftalen er at kunden betaler for arbejdet på et bestemt tidspunkt. Han misligholder aftalen ved ikke at betale til tiden.
Et par punkter du skal være opmærksom på. Det er helt i orden at rykke for gebyrer, der ikke er betalt, men har du givet en garanti på det udførte arbejde, er den altså gældende uanset om han betaler disse gebyrer eller ikke. Han har absolut ingen ret til at tilbageholde nogle beløb, hverken renter eller gebyrer. Og at påberåbe sig at der er noget han ikke er tilfreds med (reklamation) skal ske straks efter arbejdet er afsluttet, eller inden for en rimelig tid (bør være anført i dine forretningsbetingelser). Typisk vil en kunde jo brokke sig over evt. fejl inden betaling. I tilfælde af reklamation er du som udgangspunkt forpligtet til at udbedre det, uanset betalingsforholdet, dog under forudsætning af at det er omfattet af en eller anden form for garanti.
Hvis du i forbindelse med udstedelsen af fakturaen, har gjort opmærksom på betalingsbetingelser, herunder evt. forrentning af beløbet er du tillige berettiget til at kræve renter fra forfaldsdagen.
Er der andet du kan gøre. Kan du ikke tale dig tilrette med kunden, så ring til mig på 20 86 62 84, så skal jeg guide dig videre. Jeg kan tillige hjælpe din med andre kunder, der er svære at klemme pengene ud af.
M.v.h.
Steen Danielsen