Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura for undervisning , som der ikke skal svares moms af?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Kan du henvise til noget af den praksis, som du henviser til. 

Udgangspunktet for den praksis er at momssystemet jo er kendetegnet ved, at egenskaberne ved den enkelte transaktion er afgørende for samme transaktions momsmæssige behandling. I forlængelse heraf er det centrale i en transaktion ”levering mod vederlag”, hvor det må være selve leveringen som udgør det momsmæssige beskatningsobjekt.

I forhold til specifik viderefakturering af kørsel, er spørgsmålet om det er en del af en samlet transaktionen eller ej. For det første vil der som udgangspunkt ikke være en levering af kørsel uden der samtidig vil være en levering af en eller anden ydelse, hvormed der (i min optik) er en logisk sammenhæng som gør at kørslen er delleverance til hovedydelsen. Dernæst til om de i momsmæssig henseende skal betragtes som 2 særskilte transaktioner, mener jeg retspraksis i form af eksempelvis C-41/04 (Levob) og C-231/94 (Fåborg-Gelting) fra EU-domstolen kan følges, ud fra perspektivet om at det ville forekomme kunstigt (formuleringen er lånt fra begge domme) at udskille kørsel som en særskilt transaktion.

I forhold til den administrative praksis, så har Skat i meddelelse SKM.2010.637, som godt nok er henvendt til brug på tilgiftssituationer, mere eller mindre samme synspunkt på hvordan sammenhængen er mellem 2 delleverancer. Og jeg er af den opfattelse denne praksis vil være gældende i den konkrete sammenhæng mellem en undervisningsydelse og viderefakturering af kørsel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44

Jeg erkender I to kan det her bedt - bemærker bare, at kørslen godt nok er faktureret til den momsfrie del - men uden kørsel ingen undervisning og undervisningen er betalt mindst lige så meget af Falck som momspligtig

Havde det været indkøb af papir til opgaven og fradrag, så ville man vel have skulle dele momsen i forhold til hvor meget der medgik til den momspligtige del og den momsfrie - men her er faktura sendt til den momsfrie og om det så betyder - at så er kørsel der ellers er momspligtig - momsfri - det overlader jeg gerne jer to - spændende i alle fald (det var let løst ved at lægge det i timeprisen i stedet)

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jun 15
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:31

Hvis jeg læsere jeres grundige svar korrekt er det som følgende

Ved fakturering af momspligtig undervisning, skal kørslen ligeledes faktureres som momspligtig. Det hele skal bogføres med moms i mit regnskab

Ved fakturering af momsfri undervisning, skal kørslen påføres u.moms, og det hele indgå som momsfrit salg i mit regnskab.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:
Dernæst til om de i momsmæssig henseende skal betragtes som 2 særskilte transaktioner, mener jeg retspraksis i form af eksempelvis C-41/04 (Levob) og C-231/94 (Fåborg-Gelting) fra EU-domstolen kan følges, ud fra perspektivet om at det ville forekomme kunstigt (formuleringen er lånt fra begge domme) at udskille kørsel som en særskilt transaktion.

Jeg kender udmærket begge afgørelser.  Jeg synes bare ikke at der er en sådan direkte sammenhæng mellem transporten og det at undervise, at den opfylder betingelserne for at vare en delleverance.  Vil lige se om jeg kanfå tid til at dyrke det lidt i weekenden.....

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)