Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura for undervisning , som der ikke skal svares moms af?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 18. Jun 15
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Jeg er nyopstartet som selvstændig konsulent og er CVR registeret.

Jeg har undervist ude på UC Syddanmark, og nu skal jeg så lave en faktura til dem. Jeg har fået følgende oplyst:

Timepris 336 kr 

Timepris inkl. ferie penge 378 kr

Kørsel: 2,05 kr pr. km.

Der skal ikke svares moms af dette.

Hvordan skal jeg så lave fakturaen? For i mit regnskab skal jeg vel indberette det som indtægt + salgsmoms?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:11

hvis du er momsregistreret firma og skal fakturere, så skal du fakturere med moms -uanset modtager ikke er momsregistreret. Moms på både undervisningstime og kørsel

Der kan sagtens være momsfri undervisning (det afhænger af typen og ikke bare som sådan stedet), men så skulle du enten være honorarlønnet eller drive undervisning fra et momsfrit firma. Da jeg forstår du er momsregistreret helt normalt, så vil du efter min mening skulle lægge moms på din regning.

Vent og se om andre har bedre svar

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:37

Cookie - John Hannover:
Der kan sagtens være momsfri undervisning (det afhænger af typen og ikke bare som sådan stedet), men så skulle du enten være honorarlønnet eller drive undervisning fra et momsfrit firma. Da jeg forstår du er momsregistreret helt normalt, så vil du efter min mening skulle lægge moms på din regning.

Nu kan han jo godt som honorarmodtager være momsregistreret.  Den uddannelse som der der blevet undervist på er formentlig fritaget for moms (hvis man skal gå ud fra bemærkningerne fra skolen omkring afregningen). Hvis det er tilfældet, vil trådstarters undervisning også være momsfritaget og der skal derfor ikke lægges moms på fakturaen.

Faktisk lidt i tvivl om der ikke bør være moms kørselgodtgørelsen.

Tilmeldt 18. Jun 15
Skrevet kl. 17:44

Kære alle.
Skolen er UC syddanmark og de betaler mig timeløn på 338 kr
inkl. Ferie penge 378 kr
UCSYD er fritaget for moms
:).
De betaler mig så 2.05 kr pr kørt km.

Skal de ind i regnskabet? Med eller uden moms?
Jeg underviste for Falck og der fik jeg 500 kr pr kursist ex.moms
men 3000 kr dig kørsel.

1. Hvordan fører jeg honorar fra en momsfri skole ind?
2. Hvordan fører jeg kørsel ind?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:37

Whiskey:
Den uddannelse som der der blevet undervist på er formentlig fritaget for moms (hvis man skal gå ud fra bemærkningerne fra skolen omkring afregningen). Hvis det er tilfældet, vil trådstarters undervisning også være momsfritaget og der skal derfor ikke lægges moms på fakturaen.
ja næppe tvivl om skolen er momsfri men gør det automatisk en evt momsregistreret virksomhed kan fakturere momsfrit uanset hvad der blev undervist i - (aner ikke om ergonom undervisning på det sted er under momsfri undervisning- men selve det at skolen er momsfri gør vel ikke undervisningen momsfri per defination for en momspligtig virksomhed - det forudsætter vel at det er en del af den momsfrie undervisning - hvad det sagtens kan være

Det i næste fra trådstarter om at han underviste for Falck og nogle andre beløb han virker at ha fået fra dem, kan jeg heller ikke lige påstå jeg forstod.

Godt spørgsmål om HVIS undervisningen er momsfri i sin karakter for den ellers momspligtige virksomhed - skal kørsel så momsen??

Nu synes jeg den blev lidt sværere ved at trådstarter har fået en timeløn plus feriepenge. Det kunne lyde som at skolen mener han er CPR person og indberetter til skat - uanset faktura eller? Det er ikke så almindeligt der gives feriepenge hvis det er faktura fra et CVR nummer?

vh John H

Tilmeldt 18. Jun 15
Skrevet kl. 18:45

Jeg har aftale med COK Århus og Falck.
Der får jeg et beløb plus moms. Så det er ret simpelt.
Udfordringen er ergoterapeut uddannelsen
hvor de skriver jeg skal lave en elektronisk faktura, men der skal ikke svares moms af det beløb Jeg fakturerer dem for.
Den med feriepenge undrer mig yderligere, da de køber ydelsen af min virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:19

hvis selve undervisningen er omfattet af momsfri undervisning (og jeg har ikke viden om ergoterapeut men det ville jeg tro den var) så er undervisningen uden moms. Jeg tør ikke være skråsikker på kørslen men den knytter sig jo så til både den indtægt du har fra Falck som er momspligtig og til den momsfrie undervisning (forudsat den er det - jeg ved det som sagt ikke) - jeg ville så tro kørslen var momspligtig, men ikke skråsikker - Her kunne Jesper_NL måske byde ind :) 

Feriepenge har jeg aldrig hørt om til et firma CVR - det må skolen svare på, mere at de ikke tror du er CPR men så ville de  jo ha bedt om dit CPR

vh John H

Tilmeldt 18. Jun 15
Skrevet kl. 19:41

Det lyder rigtigt
Så jeg laver en faktura på momsfri ydelse, og kørsel
kørsel fører jeg ind i mit regnskab med moms
løn fra uc syd føres ind som moms fri ydelse

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:39

Cookie - John Hannover:

hvis selve undervisningen er omfattet af momsfri undervisning (og jeg har ikke viden om ergoterapeut men det ville jeg tro den var) så er undervisningen uden moms. Jeg tør ikke være skråsikker på kørslen men den knytter sig jo så til både den indtægt du har fra Falck som er momspligtig og til den momsfrie undervisning (forudsat den er det - jeg ved det som sagt ikke) - jeg ville så tro kørslen var momspligtig, men ikke skråsikker - Her kunne Jesper_NL måske byde ind :) 

Feriepenge har jeg aldrig hørt om til et firma CVR - det må skolen svare på, mere at de ikke tror du er CPR men så ville de  jo ha bedt om dit CPR

vh John H

I forhold til kørsel, så skal den i momsmæssig henseende følge ydelsen der leveres. Domstolene (Højesteret senest ved U.2003.1736.H) har ved flere lejligheder taget stilling til at udlæg, jf. ML § 27, stk. 3, nr. 3, ikke kan anvendes for kørsel.

Derudover følger det af såvel administrativ og retspraksis, at viderefaktureret kørselsgodtgørelse er en del af den samlede transaktion da det må anses som kunstigt at opdele og udskille kørsel for at behandle det særskilt.

Konklusion (efter min mening); Når du sælger en momsfri ydelse inkl. kørselsgodtgørelse er hele fakturaen uden moms, og modsætningsvis hvis du sælger en momspligtig ydelse inkl. kørselsgodtgørelse er hele faktureringsgrundlaget med moms.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:48

Jesper_nl:
Derudover følger det af såvel administrativ og retspraksis, at viderefaktureret kørselsgodtgørelse er en del af den samlede transaktion da det må anses som kunstigt at opdele og udskille kørsel for at behandle det særskilt.

Jeg har sovet på det i nat. I går hældte jeg til at være enig med dit svar i dag. I dag er min umiddelbare opfattelse ændret. Kan du henvise til noget af den praksis, som du henviser til. Må indrømme at jeg ikke kan finde noget der understøtter at kørselsgodtgørelse skulle være en del af ydelsen i relation til undervisning.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)