Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kopi eller ikke kopi? Kontorstol

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Altså jeg ville bruge de 4-6000 kr, som det nok koster at tjekke,

JEg troede det ville være en hel del dyrere Smile Det er jo heldigvis småpenge i det store billede...

Hilsen Morten

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:12

WideEyes.dk & AAimport.dk:

Fashion-Seller:
Altså jeg ville bruge de 4-6000 kr, som det nok koster at tjekke,

JEg troede det ville være en hel del dyrere Smile Det er jo heldigvis småpenge i det store billede...

Det var det beløb, som en god kollega endte med at betale, for en research, dog indenfor indbo og nips ting. Men jeg formoder, at det er det samme, som skal tjekkes, og at det derfor kan gøres indenfor et par timer :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 13:12

Hej Thomas

Super fedt med feedback fra en i branchen. Tak Big Smile

Hilsen Morten

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 13:29

Hej

Tusind tak for jeres svar :)

Udmeldingen fra producenten i Finland er helt klar - det er IKKE en kopi, og den sælger rigtig godt både i Finland og i andre lande her i EU. De har også - stort set - garanteret at jeg ikke vil få problemer.

MEN.... det er jo stadig mit ansvar, og skulle der ske noget, så er det mig der står med hovedet i postkassen.

Jeg vil bare ikke risikere at der sker noget, men samtidig vil jeg gerne have lidt feedback herfra inden jeg går til evt. advokat - blot for at høre om det er mig der har paranoia Wink

Hilsen Morten

Morten, der er ingen der kan give dig et 100% svar, og ja vi har jo den specielle - er det 70 års regel som håndhæves i Danmark på møbler. Denne kontorstol er dog efter min mening ikke bare i nærheden af de inspirerede møbler som eksempelvis ILVA fører. Ilva har haft mange sager med eks. Fritz Hansen omkring både Piet Hein og Arne Jacobsen designs, og har vundet disse selvom jeg bestemt synes at de går ekstremt tæt på Piet Hein i særdeleshed.

Den specielle Eames stol som du viser er efter min mening ikke et af de stærke Eames stilikoner og eksempelvis Ikea har også kontorstole der har en del af de samme designelementer.

Jeg mener ikke hverken håndværksmæssigt, eller designmæssigt at der er meget stor sandsynlighed for at du kan komme i klemme. 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 14:52

Så er der jo også den mulighed at sende en mail til Eames og spørge dem direkte af. Og det koster gratis.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 16:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten

Kopi sager er meget vanskelige, og der er ingen, som kan give dig et sikkert svar på, om en stol vil blive vurderet som et plagiat eller ej. Det er dog sådan, at der er begrænsede muligheder for, hvordan en kontorstol kan se ud, og der skal derfor en del til, før domstolene kommer til, at der er tale om et plagiat. I din sag hælder jeg til, at der ikke er tale om et plagiat.

Noget andet er, at det er meget omkostningsfyldt, hvis det viser sig, at der er tale om et plagiat, da man ikke kun skal betale sin egen advokat (20-200.000), men også en del af modpartens advokat måske 50.000, måske skønsomkostninger kr. 20-40.000, og man kan dømmes til at tilintetgøre sit lager, betale vederlag for udnyttelsen samt måske erstatning.

I en sag som denne vil jeg ikke tage fat i Eames men i din egen leverandør. For det første vil jeg tjekke deres økonomi - hvis de ikke har en god økonomi, er løfter herfra måske intet værd. Derefter vil jeg forsøge at forhandle mig til et løfte fra leverandøren om, at de vil være indstillet på at holde dig skadesløs, hvis der berettiget eller uberettiget bliver anlagt sag mod dig fra Eames side. Selv om du måtte vinde en sådan plagiat sag, vil det nemlig koste dig penge - Nogen nogle af de store spillere på markedet spekulere i.

Hvis man er i tvivl om leverandørens økonomi, kan man overveje en bankgaranti. Her skal man dog være opmærksom på udløbsfrister for garantien, ligesom man skal huske at aftale dansk ret og værneting med garanten.

Held og lykke med det.

Mvh. Rikke

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 17:45

Rikke Wagenblast Sørensen:
I en sag som denne vil jeg ikke tage fat i Eames men i din egen leverandør.

Det svarer til at gå over Å`en efter vand. Kan du give mig en eneste begrundelse for at han skulle bruge en masse penge og tid på disse omveje ?. Og her mener jeg selvfølgelig ikke at det bare skal være beskæftigelses terapi for Advokater 

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 18:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Michael

Det kan du have ret i - Om end jeg prøvede i mit svar at gøre opmærksom på omkostningerne ved advokat og derfor interessen i at forebygge frem for at tage chancen.  

Min udtalelse byggede blot på, at mange leverandører her vil meddele, at det er deres opfattelse, at der er tale om et plagiat. De har jo ikke en interesse i, at der kommer nye og måske endda mere smarte modeller på markedet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:41

Rikke Wagenblast Sørensen:
Min udtalelse byggede blot på, at mange leverandører her vil meddele, at det er deres opfattelse, at der er tale om et plagiat. De har jo ikke en interesse i, at der kommer nye og måske endda mere smarte modeller på markedet.

Det er nemlig rigtig, det vil være total spild af tid at kontakte Eames.

Jeg har min mine 20 år i møbel verdenen, set en hel del at disse sager og der er ikke noget at hente i din Morten.

Det er 2 helt forskellige kontorstole. Hele understellet er forskellig. Armlænene er ikke til tilnærmelsesvis ens. Den finske udgave har blotlagt kromkant/ramme i siden. Eames stolen har 3 tykke lige store puder i ryggen - den finske har 3 tynde, der ikke er lige høje. Sædet er tyndere osv.

Det er spild af tid og penge at tjekke det ved en advokat, for der er ikke nogen sag. Hvis du ikke tør sælge dem, så send mig kontakt oplysningerne på producenten - så skal jeg nok sælge dem ;-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 11:39

Thomas:
Det er spild af tid og penge at tjekke det ved en advokat, for der er ikke nogen sag. Hvis du ikke tør sælge dem, så send mig kontakt oplysningerne på producenten - så skal jeg nok sælge dem ;-)

Det skal jeg da huske på :))

Tak for hjælpen

Hilsen Morten

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)