Hej Morten
Kopi sager er meget vanskelige, og der er ingen, som kan give dig et sikkert svar på, om en stol vil blive vurderet som et plagiat eller ej. Det er dog sådan, at der er begrænsede muligheder for, hvordan en kontorstol kan se ud, og der skal derfor en del til, før domstolene kommer til, at der er tale om et plagiat. I din sag hælder jeg til, at der ikke er tale om et plagiat.
Noget andet er, at det er meget omkostningsfyldt, hvis det viser sig, at der er tale om et plagiat, da man ikke kun skal betale sin egen advokat (20-200.000), men også en del af modpartens advokat måske 50.000, måske skønsomkostninger kr. 20-40.000, og man kan dømmes til at tilintetgøre sit lager, betale vederlag for udnyttelsen samt måske erstatning.
I en sag som denne vil jeg ikke tage fat i Eames men i din egen leverandør. For det første vil jeg tjekke deres økonomi - hvis de ikke har en god økonomi, er løfter herfra måske intet værd. Derefter vil jeg forsøge at forhandle mig til et løfte fra leverandøren om, at de vil være indstillet på at holde dig skadesløs, hvis der berettiget eller uberettiget bliver anlagt sag mod dig fra Eames side. Selv om du måtte vinde en sådan plagiat sag, vil det nemlig koste dig penge - Nogen nogle af de store spillere på markedet spekulere i.
Hvis man er i tvivl om leverandørens økonomi, kan man overveje en bankgaranti. Her skal man dog være opmærksom på udløbsfrister for garantien, ligesom man skal huske at aftale dansk ret og værneting med garanten.
Held og lykke med det.
Mvh. Rikke