Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kopi eller ikke kopi? Kontorstol

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos

Jeg har fået kontakt til en finsk producent af kontorstole. De har nogle ret lækre modeller som jeg egentligt gerne vil sælge her i Danmark, men den ene af deres kontorstole minder en del om Eames. Jeg har delt min bekymringer med producenten, men de fremhæver disse væsentlige forskelle, og siger at deres stol adskiller sig mere end nok til at der skulle være tvivl om hvorvidt det er en kopi.

1) Armene er anderledes

2) Basen under sædet er anderledes

3) Foden med hjul er anderledes

Det er jo fint nok at de siger det ikke er en kopi, men så snart den kommer her til landet så er det jo vores ansvar....

Hvad mener du?

Er ligheden for stor? Kan jeg med ro i sindet sælge denne stol eller skal jeg have en advokat ind over?

Mvh

Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

den er vanskelig, for der er jo ikke en facitliste. En praksis siger 15% ændret MINDST på alle punkter, form, farve, funktion osv - og det er jo så altid grænse værdier. Du har ret i, at det er dig som står med ansvaret hvis der bliver en sag og det  er sikkert vanskeligt at få finnen til at garnatere at dække hvis der bliver en sag - og så siden få noget ud af den garant. 

Måske du kunne få noget ud af at tale med forhandlere i andre lande. Har de haft problem med originalen i f.eks. Sverige, Norge og Tyskland eller er salg gået glat længe der?

Venlig hilsen John H

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Producenten må vel sælge stolen til andre forhandlere i Finland eller resten af EU? Har disse oplevet problemer?

Da de færreste kender evt patentbeskyttelser, og det er umuligt at forudse, hvad Eames evt vil påpege som krænkelser, så vil jeg nok ofre et par tusindlapper på at få en vurdering fra en advokat med speciale indenfor området... Det er nok væsentlig billigere, end at skulle til at kæmpe med Eames, hvor det ligeledes vil kræve assistance af en advokat, men hvor forholdene pludselig er anderledes og væsentlig dyre...

Fra Flensborg
Tilmeldt 2. May 15
Indlæg ialt: 62
Fra  E-væsker Skrevet kl. 23:15

Hej Morten, 

Uden at have forstand på dette så syntes jeg ikke Ligheden er ret stor Cool 

Hos E-væsker kan du købe alt i billig E-væsker med nikotin, og E-cigaretter!

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 23:19

WideEyes.dk & AAimport.dk:

Hvad mener du?

Er ligheden for stor? Kan jeg med ro i sindet sælge denne stol eller skal jeg have en advokat ind over?

De ligner slet ikke hinanden så jeg vil mene at du sagtens kan sælge dem. Eames har vel trods alt ikke fået Patent på kontorstole endnu.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 08:39

Hej

Tusind tak for jeres svar :)

Udmeldingen fra producenten i Finland er helt klar - det er IKKE en kopi, og den sælger rigtig godt både i Finland og i andre lande her i EU. De har også - stort set - garanteret at jeg ikke vil få problemer.

MEN.... det er jo stadig mit ansvar, og skulle der ske noget, så er det mig der står med hovedet i postkassen.

Jeg vil bare ikke risikere at der sker noget, men samtidig vil jeg gerne have lidt feedback herfra inden jeg går til evt. advokat - blot for at høre om det er mig der har paranoia Wink

Hilsen Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29

jeg tror jeg er enig med dig i, at den da i høj grad ligner. Det er ikke samme som at det er kopi, men hensigten er vel ret klar. Jeg ville nok, hvis du vil være sikker høre ophavsrets advokat om råd - men det er positivt hvis du tilmed kan kontakte andre i EU som sælger den og høre om de har haft mindste problem (UK nok det sted med stadigt mest liberalt synspunkt så tage Sverige eller Tyskland osv)

vh John Hannover

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 12:38

Cookie - John Hannover:

jeg tror jeg er enig med dig i, at den da i høj grad ligner. Det er ikke samme som at det er kopi, men hensigten er vel ret klar. Jeg ville nok, hvis du vil være sikker høre ophavsrets advokat om råd - men det er positivt hvis du tilmed kan kontakte andre i EU som sælger den og høre om de har haft mindste problem (UK nok det sted med stadigt mest liberalt synspunkt så tage Sverige eller Tyskland osv)

vh John Hannover

Der har ikke været nogen problemer i Tyskland, men igen så har den ikke været på markedet så længe, så det kan ikke bruges som garanti.

Havde den nu været solgt i 5 år så var det ikke noget problem :)

Måske er jeg bare overforsigtig, men jeg må vist hellere finde mig en advokat!

Hilsen Morten

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:41

WideEyes.dk & AAimport.dk:

Cookie - John Hannover:

vh John Hannover

Der har ikke været nogen problemer i Tyskland, men igen så har den ikke været på markedet så længe, så det kan ikke bruges som garanti.

Havde den nu været solgt i 5 år så var det ikke noget problem :)

Måske er jeg bare overforsigtig, men jeg må vist hellere finde mig en advokat!

Hilsen Morten

Altså jeg ville bruge de 4-6000 kr, som det nok koster at tjekke, før jeg begyndte at sælge stolen. For er der et problem, så kommer det hurtigt til at koste på den forkerte side af 20.000 kr alene i skriverier med Eames advokater, og så kommer hele processen med at forlige krænkelsen, som også koster en pose penge...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:50

Når vi snakker inden for møbler holder den med de 15% ingen steder.

Jeg har set eksempler på møbler, hvor der kun er 1 enkelt pind der er ændret og den holdte i retten.

Ved møbler skal de næsten være identiske, eller så tæt på at en forbruger kan blive i tvivl og det kan man næppe i det tilfælde der.

Der udover, hvis den sælger godt i Finland - så havde Eames fået stoppet salget - hvis den lignede for meget. De har jo advokater ansat der ikke laver andet.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)