Hej, Jeg har brug for lidt hjælp at forstå, hvordan jeg bogfører moms på buskørsel på tværs af lande. Det skal betegnes som ydelseskøb fra et dansk bus virksomhed, hvor bussen og chaufføren er en del af ydelsen. Jeg har nemlig fået (og betalt) en faktura, hvor momsen er splittet på i kørsel i de forskellige lande, med forskellige momssatser: DK - 618km - 29.60% af total km - momssats 25% - total moms 2.274,50 DKK DE - 1179km - 56.47% af total km - momssats 19% tyskland - 3.464.08 DKK BE - 174km - 8.33% af total km - momssats 6% belgien - 181.16 DKK Hvordan skal det indberettes til Skat? Skal jeg beregne 25% reverse moms på udenlandsk kørsel? Eller kan jeg kun trække fra den danske del som købsmoms, dvs. 2274,50 DKK? På forhånd 1000 tak :-) |
xre:Hvordan skal det indberettes til Skat? Skal jeg beregne 25% reverse moms på udenlandsk kørsel? Eller kan jeg kun trække fra den danske del som købsmoms, dvs. 2274,50 DKK?
Først og fremmest kan du ikke beregne erhvervelsesmoms med omvendt betalingspligt med mindre det klart fremgår af fakturaen. Umiddelbart vil jeg dog mene persontransport tilhører den kategori af omkostninger som kan tilbagesøges fra det enkelte land. Se evt. https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645745 ellers findes der en del virksomheder der lever af at tilbagesøge disse omkostninger (NB; formentlig skal de have et honorar herfor).
I forhold til om du har fradrag for den danske købsmoms, afhænger af momslovens kapitel 9, §§ 37-42, hvis købet er brugt til brug for et momspligtig formål har du ligeledes ret til fuld fradrag?