Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sådan bruger firmaer big data for at ramme dig

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper's eksempler forsøger jo blot at illustrere, at med Big Data kan reklamer blive meget mere relevante for den enkelte forbruger. Reklamer er jo især irriterende, når de er irrelevante. Hvis man lige står med et problem, og man så løsningen i en reklame, så ville det jo være genialt. Eksemplet med reklamer for noget man lige har købt ville være en dårlig implementering af Big Data. 

Men Big Data kan bruges i mange andre sammenhænge også. Jeg skrev en opgave under min master hos Politiet, hvor jeg kiggede på kriminalitetsbekæmpelse med Big Data. Jeg kiggede på "Predictive Policing", som handler om at forudsige kriminalitet før det sker. Jeg kan desværre ikke fortælle om det danske politi, da den del er fortrolig (og heller ikke er så spændende endnu), men man kan jo kigge på USA for mulighederne.

Som eksempel så er der en sammenhæng mellem vejret og kriminalitet. Noget kriminalitet bliver begået oftere under visse forhold. F.eks. bliver der begået flere indbrud når det er mørkt, og der bliver begået mere umotiveret vold når det er godt vejr (for der er folk ude at feste). I sig selv er sammenhængen ikke videre interessant, men forstil dig så at man kombinere den med hundredvis af andre sammenhænge. Til sidst kan du side med forholdsvise præcise "forudsigelser" af, hvilken kriminalitet (og hvilken lokation) der er størst sandsynlighed for at noget sker. Derved kan politiet sørge for at fokusere smartere.

Som eksempel har man udviklet systemer, hvor man på et kort kan se sandsynligheden for hvilken kriminalitet vil forekomme. Derved kan politiet sende patruljer i de områder.

Som eksemplet med sammenhængen med vejret viser, så behøver Big Data heller ikke indeholde speciel følsom data. Vejrdata er ikke følsom. Men det er klart, at det er en fristelse at inkludere meget mere inkl. følsom data. Og det gør man jo også, selv om man kan gøre det iendnu højere grad.

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)