Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde kræver penge retur - kan de det?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 6. Jul 10
Indlæg ialt: 138
Fra  Snæver Media IVS Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg opsætter hjemmesider for kunder og "heldigvis" støder jeg først på en utilfreds kunde nu efter flere års arbejde. Sagen er den, at jeg har leveret en webshop til en kunde som selvfølgelig skal være responsive. Jeg får leveret hjemmesiden, kunden er glad og fakturaen bliver betalt. Der har været et par småproblemer som jeg hjælper kunden med at rette efter fakturaen var blevet betalt og det fakturerer jeg selvfølgelig ikke for - for hjemmesiden skal jo virke optimalt og de skal kunne finde ud af at bruge den.

Kunden brokker sig så over, at hjemmesiden ikke er responsive (tilpasset til mobile enheder) og at det er helt umuligt at bestille varer fra mobil. Jeg undrer mig selvfølgelig over denne påstand, så jeg går selv ind og tjekker det på min mobil. Jeg kan ikke følge dem i deres påstand da jeg uden problemer kan navigere rundt, finde den ønskede vare, tilføje til kurv og gå til betaling. Jeg beder kunden om at gå nærmere i dybden med det og fortælle præcis hvor det går galt. Kunden skriver "overalt" og det kan næppe være min telefon der viser noget forkert, da det er en ganske almindelig iPhone som størstedelen af smartphones.

Vi skriver lidt frem og tilbage, men næsten hver gang beder jeg kunden om at komme med et konkret eksempel, men dette har jeg ikke set skyggen af. Jeg får kun at vide at min kode/programmering er dårlig.

I dag skriver kunden at hun har lavet en aftale med en anden udvikler og at jeg skal betale hele beløbet tilbage til dem. Kunden skriver også, at de har været i kontakt med forbrugerombudsmanden som fortæller, at jeg ikke er tvunget til at tilbagebetale beløbet, men at jeg skal udbedre fejlen - som jeg selvfølgelig er indforstået med, men det giver kunden mig ikke lov til nu, da det er for sent.

Dertil lyder mit spørgsmål så. Har jeg noget at frygte - kan jeg risikere at skulle betale hele beløbet tilbage, for en webshop der er opsat og leveret og har været i drift i en månedstid?

Snæver Media - din online leverandør til hjemmesider, webshops og grafik!

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som udgangspunkt Nej. og forbrugerombudsmanden ser udelukkende på forbrugersager - i det her tilfælde må vi antage at I handler B2B hvorfor det ingen relevans har.

I forretningsverdenen er det sådan, at når regningen er betalt, så er produktet godkendt.

Specielt når sitet har været i drift i 1 md. og du kan dokumentere, at hendes påstand ikke er korrekt.

Det lyder som om hun forsøger at vride lidt penge ud af dig.

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Fra Odense
Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 393
Fra  Babytoys.dk Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper,

Det lyder blot som om at din kunde er sur og muggen og ikke rigtig er interesseret i at få siden lavet, blot at få penge tilbage.

Jeg synes du skal bede kunden om at skrive hvad der skal laves om, og så lav det om. Pengene skal han ikke have tilbage.

Som forbrugerombudsmanden siger, skal du udbedre fejlen, men du skal kende til den for at du kan udbedre den.

Der er derfor intet at frygte.

Mange hilsner

Mads

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal først afklare om der er tale om forbrugskøb eller handelskøb.
Dvs. har du indgået en aftale med en privatperson eller virksomhed.

Går ud fra at der er tale om en aftale mellem 2 virksomheder (dig og kunden).

Hvis du har leveret det aftalte jvf. kravspecifikation, og du kan dokumentere dette. Eksempelvis via screensaves for den responsive funktion, så kan kunden ikke hæve handlen.

Hvis du ovenikøbet kan fremvise jeres mail korrespondance hvor kunden bliver opfordret til at fremsende dokumentation, eller præcis beskrivelse af problemstillingen, og kunden ikke har fremsendt dette, så har du dit på det rene. 

Kunden har jo accepteret det leverede, da faktura er betalt..

Kun hvis i har indgået en aftale omkring leveringstidspunkt, og denne er klart overskredet fra din side, kan kunden hæve handlen, pga. sælgers misligholdelse af aftalen, da enhver forsinkelse i erhvervs salg er væsentlig.

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du sikker på at du har løst opgaven? Virker sitet også på Android og windows telefoner?

Fra Odense
Tilmeldt 6. Jul 10
Indlæg ialt: 138
Fra  Snæver Media IVS Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar, det gør mig lidt mere rolig. :-)

Det er korrekt det er foregået B2B, det var måske værd lige at nævne. Det skal selvfølgelig også lige siges, at jeg har lavet hjemmesiden på en udviklingsserver, hvor kunden har kunne følge med i det lige fra start til slut. Derudover har designet også stået færdig over en længere periode før de åbnede, da de afventede svar angående en indløsningsaftale, og der har ikke været aftalt nogen fast deadline for levering af webshoppen.

Der er heller ikke lavet nogen specifik kravspecifikation til denne opgave. Kunden er en af min fars bekendte, så derigennem kontaktede de mig og så blev det ikke en helt formel aftale vi fik på plads med kontrakt eller lignende. Jeg fik dog et design at gå ud fra, da kunden havde afbrudt samarbejdet med en anden designer. Dette design var dog ikke kodet, det var blot en Photoshop-fil.

Jeg kom med mit bud på et design, jeg ville selvfølgelig ikke blot tage den tidligere leverandørs design og bruge det, men jeg fik sat noget sammen som de accepterede.

Snæver Media - din online leverandør til hjemmesider, webshops og grafik!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Kim Gregersen:
I forretningsverdenen er det sådan, at når regningen er betalt, så er produktet godkendt.

Hvorfor kommer du på det vrøvl?

Normalt vil det være salgs og leveringsbetingelser der bestemmer reglerne for fejl og mangler, Alternativt vil det være købelovens bestemmers der er gældende såfremt der ikke findes nogle salg og leveringsbetingelser.

 

Tilmeldt 4. Mar 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe siden er mobiloptimeret og dette er aftalen, så kan jeg ikke se hvordan aftalen ikke er holdt. Derfor er der ikke tale om en ugyldig accept.

Hjemmesider der ikke er mobiloptimeret vil med tiden ikke kunne få en høj placering i Google..

Så kan godt forstå kunden, men hvis du har overholdt den aftale, så kan der ikke stilles disse krav - og hvis der skulle være tale om en berettet indsigelse, skulle dette være sket indenfor en endelig aftale

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ravn:

Kim Gregersen:
I forretningsverdenen er det sådan, at når regningen er betalt, så er produktet godkendt.

Hvorfor kommer du på det vrøvl?

Normalt vil det være salgs og leveringsbetingelser der bestemmer reglerne for fejl og mangler, Alternativt vil det være købelovens bestemmers der er gældende såfremt der ikke findes nogle salg og leveringsbetingelser.

 

Ravn - Købeloven gælder kun ved forbrugerkøb og IKKE ved B2B - og det er nu en gang sådan, at hvis du som virksomhed betaler for en vare, så har du godkendt den. 

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim Gregersen:
Ravn - Købeloven gælder kun ved forbrugerkøb og IKKE ved B2B - og det er nu en gang sådan, at hvis du som virksomhed betaler for en vare, så har du godkendt den.

DET er simpelthen noget vrøvl. - Købeloven gælder alle handler.

Enkelte paragrafrer gælder kun forbruger køb, og enkelte kun ved B2B. Men generelt gælder købeloven.

Den store forskel er, at man kan aftale noget andet end det købeloven siger ved B2B, også selvom dette stiller kunden ringere. - Ved forbrugerkøb kan man ikke aftale noget der stiller forbrugeren ringere end købeloven foreskriver.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)