Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance priser af animeret video.. er det rimlig?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 17. Aug 12
Indlæg ialt: 13
Fra  Gill Frank Freelancer Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg spørger folk derude som udbyder prisen og freelancer der siger ja til det!

Jeg har været i feltet i mange år og bliver altid chokeret når freelancer siger ja til en job som er så underbetalt og i sidste ende presser priserne så meget ned at man må spørger sig selv "gøre jeg det gratis"

Inde på freelancer opslag er der forskellige muligheder med pris man vil give, for det mest ser jeg (0-5000 kr) for  eks 1 min animeret video eller flere pr styk men samme pris.

Os animator og grafiker ved hvor lang tid det tager at lave bare bare 30 sek med grafik, lyd, animation osv! skal man lave bare 1 min med 3d og 2d ja så kan det nemt tage en uge hvis ikke mere. (kommer selvfølgelig anden på hvor meget der skal sættet ind af grafik og modelleres)

Lad os lave et regne styk.

Pris 5000,- 1 min animeret video.

5 dage til deadline.

1000 kr pr dag / med 8 timer= 125 kr i timen og så lige skat af det.

I Freelancer ved godt hvor hårdt og tids krævende tid det tager at man aldrig bruger kun en fuld arbejds dag for at lave et flot produkt til kunden.

Jeg ved godt at når man er studerende at 5000 eller hvor meget man nu har budt er mange penge hvis man kun er på SU, men hold i tankerne at når i skal have lejlighed eller familie, kommer i hurtig til at lære at det betaler sig ikke til de priser.

Til Amino

Fjern 0,- Der er ingen arbejde der er gratis som selvstændig!

Til i kunder der giver priserne derude!

Vi ved ikke alt om jeres arbejde hvilken slid og løn i sætter ind i jeres dag. Og det samme den anden vej.

Men husk på at hvis i syndes at en løn til 125 kr i timen med 5000,- som bud pris er en rimlig løn for noget som tager langtid i mange tilfælde at lave, vil i gøre den samme pris til jeres kunder?

Håber i der ude vil sige jeres mening og komme ind i debatter hvad er en rimlig løn for kunstner!

Mvh

Gill Frank

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det handler vel om at mange af de kunder som er på Amino Freelance er nystartet/iværksættere med et begrænset budget, så selvom det ville være sikkert rimeligt at en video måske koste langt mere, så kan det ikke lade sig gøre hvis kunden ikke har flere penge. Og så er f.eks 5.000 vel bedre end 0

Og alternativ kan man jo bare finde sine kunder ét andet sted - der findes (måske ikke mange) men firmaer hvor min. prisen er 50.000 for en animationsvideo.

Og endelig er der vel ingen der vrider armen om på leverandøren, så hvis man som leverandør ikke synes det er rimelig, så kan man jo bare lade være med at tilbyde sin service.

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gill Frank

Fint indspark og godt med en dialog om rimelighed og lønniveau i Danmark.

Ja, det er hårdt at arbejde, ligegyldigt om man er murermester (der bærer sten), revisor der sidder med snuden i et excel ark eller en video-udvikler der laver videoer. Så hvad er hårdt arbejde værd...

Hårdt arbejde er det værd som folk vil (og kan) lave arbejdet til. Altså, hvis du konkurrerer med studerende, og din kvalitet ikke er betydeligt bedre end de studerendes arbejde, så er det vel kun rimeligt at du konkurrerer på prisen med folk som har et andet syn på lønsomt arbejde. Altså, hvis din kvalitet ikke slår de studerendes med længder, så vil jeg (og mange andre) i hvert fald vælge det billigste bud (givet at kvaliteten er nogenlunde det samme).

Jeg går ind for udbud og efterspørgsel, og her er udbuddet bare stort, hvilket gør at prisen presses. I modsætning, så koster det 5-10 gange mere at få en revisor til at lave et stykke arbejde, fordi det kræver uddannelse (og autorisation) og fordi der er stor efterspørgsel (relativt til udbud). 

I bund og grund, markedet fungerer således at opfattet værditilvækst ifbm. arbejdet er lig med den løn der kan kræves. Altså er rimelig løn det markedet betaler. Og ja, jeg stemmer LA.

Mine 5 cents :-)

God debat.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt indlæg! ... og det gælder ikke alene animerede videoer!

Jeg oplever det samme inden for mit område (CAD, digitale bygningsmodeller og tekniske illustrationer). Der må sidde nogen stykker derude, som arbejder for sjov og har mor og far til at betale huslejen.

Hvis det tager dig omkr. 40 timer at udføre din opgave, burde du jo fakturere 20-30.000 kr. (i den billige ende!). 5.000 kr. er, som du også udtrykker, helt ude i hampen!

Derfor, kære Aminoer ... Kunden har altid ret, og hvis han/hun kan få et kvalitetsprodukt til spotpris, hvorfor så betale mere? Hvem har skylden/ansvaret? Os selv!
Det er vores opgave at opbygge en realistisk pris-forventning hos vores potentielle kunder, og hvis man er så desperat, at man vil acceptere 200 kr. i timen, så er freelance-branchen nok alligevel ikke sagen.

mvh
Jan Grenov

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej herinde

Denne debat er langt fra ny - den har været gentaget utallige gange her på Amino - og garanteret også mange andre steder.

Men altså helt ærligt.

Kan du ikke få en ordentlig pris for dit arbejde, så er det jo altså ikke kundens skyld, og som potentiel kunde hvorfor skal jeg så høre dig pive over det?

Som udbyder er det DIT job at overbevise MIG om at dit arbejde er pengene værd. Det handler jo om den samlet værdi. Nogen vil gerne købe tryghed ved at vælge en erfaren dansk leverandør hvor de ved der ikke skal bruges timer på kommunikation, efterredigering, oma. Og arbejde med nogen der snakker dansk.

Andre vil gerne "tage chancen" - er ikke nervøs for småproblemer undervejs, tør satse på en der ikke har verdens bedste portfolio etc.

Jeg skriver ikke dette fordi jeg blot sidder som indkøber af billige ydelser og blot vil have alt til bundpris. Jeg har selv måtte kæmpe med det dilemma, både som leverandør af ydelser, men også som leverandør af fysiske varer.

Når en konkurrent tilbyder en næsten identisk fysisk vare 30-40% lavere end jeg gør, skal jeg så også pive og sige at det er uretfærdigt? Jeg kunne jo blot sælge til samme pris, og så leve med at min profit er lig nu (det er vel det samme som en lav timeløn).

Du må op på hesten - du må differentiere dig - du må ud og overbevise dine kunder om at den merværdi kunden får ved at vælge dine ydelser fremfor dem der arbejder til halv pris er mere end dobbelt så meget værd.

Hilsen Morten

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 12
Indlæg ialt: 13
Fra  Gill Frank Freelancer Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret på visse punkter, man kan bare finde sine kunder et andet sted.

Men når det er sagt er det jo også Amino der sætter prisen feks 0-5000 kr og op efter.

Og dermed started en trent med at det kan gøres billig når udbud ligges generelt altid sådan, og mange studerne eller hjemme boende undebyder prisen fra 5000 og ned efter.

Det latterliggør vores felt og man mister helt respekt for en Hjemmeside som denne som udmærket godt ved at grafik som de selv bruger på deres egen hjemmeside koster i pris.

Måske man skulle lave en kunder tilfresheds undersøgelse om kunderne er tilfredse med pris og leveret vare til den pris?

Det at være Selvstændige har man ikke mange penge at gør med og man vil selvfølgelig prøve at ligge prisen ned så men selvfølgelig ikke går konkurs. Men til en vis grænse så vi grafiker og andre i medie feltet ikke skal kæmpe for håndøre for at overleve. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. May 11
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en meget interessant diskussion, som jeg ser frem til at følge på sidelinjen.
Vi får jævnligt henvendelser i supporten fra jer freelancere, om ikke vi kan gøre noget ved de (for?) billige priser. Det vi, indtil videre, helt konkret har gjort er, at hæve mindstepriserne fra 50 til 100 kr for timepriser og til 500 kr i fast pris for et stykke tid siden.

Derudover overvejer vi at indikere, hvilken type af hjælp opgaveudbyderen kan forvente, når de skal vælge prisinterval. F.eks.:

Rookie - 100-300 kr.
Dygtig - 301-1000 kr.
Ekspert - over 1000 kr.

Vi tager gerne mod forslag og inputs.

Mvh Thomas

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. May 11
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Gill:
Men når det er sagt er det jo også Amino der sætter prisen feks 0-5000 kr og op efter.

Til orientering, så har vi ikke 0 kr som mindstepris i Amino Freelancer. Mindstepris for en opgave er 500 kr.

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 12
Indlæg ialt: 13
Fra  Gill Frank Freelancer Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten fedt at du er med i debatten. :)

Jeg piver ikke, jeg har en god kundekreds men ikke fra amino freelance.

Det er en gammel debat om og om igen og jeg har være med i en del.

Men som ny started grafiker eller video editor freelancer skal der ogsaa for dem liggen en minimum bundpris som ikke er 0 kr, selv du må være enig i det. Selv du må også have vis grænse for hvor mange xx% du kan gå ned på før du syntes at nu er det ved at være en fare for din levevej.

Jeg bosat i københavn og arbejder med reklame bureauer som freelancer jeg klager ikke og har i starten som mange andre næsten skubbet hesten selv.

Men vi i vores branche har set en dalende time pris generelt fordi alle siger ja for at bare at komme ind i på market og nu er blevet så lavt at det er en fare for animation branchen.  

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 12
Indlæg ialt: 13
Fra  Gill Frank Freelancer Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas.

Den må jeg have overset.

Jeg undskylder!

Skide godt at i har sat satsen op.. det er en god begyndelse. Big Smile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)