Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Økonomiske fordele ved Aps vs. enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 8. Jun 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

I et APS skal man jo betale virksomhedsskat af de penge som firmaet tjener (dvs. det jeg ikke udbetaler til mig selv).

I det tilfælde at man rammer topskatten, kan det være en fordel at udbetale maks løn + udbytte til sig selv (ca. 600k). 

Spørgsmålet er nu; Det jeg sparer i topskatten er det ikke bare det som selvskabsskatten tager? Desuden er der jo højere omkostninger forbundet ved at have et APS (revisionshjælp).

Så hvis man antager at det er et selvskab som man ikke skal eller kan sælge og der kun drives konsulentforretning hvor den ene person som ejer selvskabet kun sælger sine timer. Er der så nogen økonmisk fordel ved at have et APS?

Hilsen dotnetkonsulenten

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 16:46

Rent økonomisk (skat) kunne du lige så godt bruge virksomhedsordningen.

Ved ApS er der mere personlig sikkerhed da man ikke hæfter for ApS et, og ved konkurs mulighed for at snyde nogen kreditoer.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:11

Hej .net-konsulenten.

John har præsteret et udmærket skriv desangående her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html.

Jeg kan sige, at det altid vedrørende udbetalinger under ca. 80.000 rent skattemæssigt kan betale sig at udbetale udbytte af overskuddet til sig selv i stedet for løn, hvis man har et kapitalselskab (ApS m.v.). Som jeg husker det, er det hip som hap fsa angår højere beløb. Skatten er nogenlunde den samme.

Revisionen er ikke dyrere ved den ene eller anden form for selskab, så længe du ikke har stor omsætning og er revisorpligtig. Det er kompleksitet, antal bilag, behov mv., som afgør udgiften til revision.

Det er korrekt, at du - som skrevet står - alt andet lige uden videre kan lukke et ApS og "snyde" dine kunder, hvis du har lyst til det. Som regel plejer långivere dog at kræve personlig hæftelse for lån, og så er du sådan set lige vidt.

Held og lykke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:35

dotnetkonsulenten:

1

I et APS skal man jo betale virksomhedsskat af de penge som firmaet tjener (dvs. det jeg ikke udbetaler til mig selv).

2

I det tilfælde at man rammer topskatten, kan det være en fordel at udbetale maks løn + udbytte til sig selv (ca. 600k). 

3

Spørgsmålet er nu; Det jeg sparer i topskatten er det ikke bare det som selvskabsskatten tager? Desuden er der jo højere omkostninger forbundet ved at have et APS (revisionshjælp).

4

Så hvis man antager at det er et selvskab som man ikke skal eller kan sælge og der kun drives konsulentforretning hvor den ene person som ejer selvskabet kun sælger sine timer. Er der så nogen økonmisk fordel ved at have et APS?

Hilsen dotnetkonsulenten

1

Ja selskabsskat af overskud (og dermed af det du ikke hæver som løn)

2

ja først løn op til topskag og så udbytte op til lave udbytte procent http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

Nah - det som der er betalt selskabskat af kan komme ud som udbytte med lav% og eller som aktieindkomst ved lukning - igen op til lave grænse, men jo du kan jo godt risikere at måtte ende med både selskabskat og udbytte til den høje procent og så er det som topskat

Du kan bruge virksomhedsskatteordeningen - kræver revisor for de fleste, men der betaler du kun personlig skat af det du hæver (igen op til topskat, dog uden udbytte) og resten betaler du hvad der svarer til selskabskat af. Hæver du så de penge senere år, så modregnes den betalte selskabsskat i den personlige skat. Det er jo kun fordel, hvis indtægt svinger. Hvis du altid tjener nok til topskat, så vil du jo ende med også at få topskat af det opsparede overskud, men svinger indtægten, så er det super at kunne fordele den

Jeg synes det lyder som personlig virksomhed under VSO er godt for dig - du slipper arbejdsskadeforsikring og offentlighed omkring regnskaber, men ellers er der ikke den store forskel.  FORSKEL PERSONLIG VIRK OG SELSKAB og evt min E-bog om personlig virksomhed inkl gennemgang af VSO -men ved du i forvejen alt om personlig virksomhed, så kan den være overkill (som dog er til at bære med 55kr inkl moms)

god vind med beslutningen  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 15
Skrevet kl. 09:29

Er der ikke et problem med VSO hvis jeg pludselig får en fastansættelse? Skal jeg ikke til at likvidere selskabet?

Det undrer mig (egentlig ikke forundret, nærmere irriteret over et system jeg ikke forstår) at det ikke er mere åbenlyst. Hvis vi har 2 eksempler.

Eks 1. Du tjener 1 mio om året i 10 år. Hvilken selskabsform vil give dig flest kr i hånden efter de 10 år?

Eks 2. Du tjener 1 mio hvert andet år i 10 år. Hvilken selskabsform vil give dig flest kr i hånden efter de 10 år?

For begge eksempler gælder det at man må påregne en årlig revisionsudgift på 10k (det er blot et gæt) på alt andet end enkeltmandsvirksomhed.

Giver sådan et eksempel mening?

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 14:00

Du kan sagens have ansatte i begge former for virksomhed

Alt andet lige er din formue det samme når de 10 år er gået.

Tilmeldt 8. Jun 15
Skrevet kl. 14:08

@kah - tak for svar. Min bekymring er hvis jeg selv i en periode stopper som selvstændig for at arbejde som fastansat i et helt andet firma (som ikke er mit eget). Jeg mindes at have hørt at det måske kunne give problemer i forhold til at eje en virksomhed som er i VSO.

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 16:57

Hvis du lukker et firma som er er i VSO, skal du betale skat af eventuelt opsparet overskud, men du behøver jo ikke at lukke firmaet fordi du får andet arbejde.

Tilmeldt 8. Jun 15
Skrevet kl. 17:00

@kah - så det er altså lige meget om jeg er VSO, enkeltmand u. VSO eller APS. Til syvende og sidst giver det præcis det samme i hånden efter 10 år?

Også selvom jeg holder min under topskattegrænsen i de "dårlige" år i eks. 2?

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 18:55

Imellem VSO og ApS burde resultatet blive det samme, hvis det laves rigtig.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)