|
Hej, Jeg har et spørgsmål ang. inkasso. Når der så er betalt til dem får jeg penge ind, og der får jeg en opgørelse som skal bruges som bilag i regnskabet. På forhånd, tak. |
ikke lige til at forstå for mig men
Du har sendt en kunde til inkasse. Denne kunde har fået en faktura oprindeligt, og på den var der moms og den moms har du indberettet til moms og betalt
Så kommer betalingen ikke, og du sendere til inkasso, men da tabet jo ikke er konstateret, har du stadigt indbetalt moms af salget.
Så får du penge via inkasseselskabet og de penge du får fra kunden via dem, er der ikke moms på det er jo bare betaling af udestående kreditor (som så kan være delvis i værste fald. Hvis det er tilfældet og der dermed er konstateret et endeligt tab, så vil du kunne postere det manglende tom tab med moms - og få moms igen, men tabet skal være endeligt konstateret, f.eks. bekræftet af inkassoselskabet
Endeligt kan der så være en regning for inkassearbejdet og den kan være med moms. Den moms vil fremgå af regningen fra inkassofirmaet og være købsmoms. Inkassefirmaet bør nok kunne sige hvad du skal bogføre forhold til det du får og deres gebyr
vh John Hannover
Bliv gratis medlem