Jeg benytter mig af Dinero som bogføringsprogram, og er stødt ind i et problem.
Når jeg laver et køb hos min leverandør af varer, ved at gå ind under bogføring --> Faktura fra leverandør. Her har jeg så udfyldt oplysningerne fra min leverandør og skrevet beløbet der er købt for osv. Under beskrivelse af køb, indtaster jeg varekøb, og den foreslår så konto'en vareforbrug, og jeg går ud fra det er rigtig og trykker herefter godkend. Når jeg så går ind for at se for at se min balance, står mit varelager stadig til 0,00 kr. skal jeg selv flytte "penge" mellem bank og varelager, og hvordan gør jeg så eventuelt dette? Eller er jeg helt forkert på den, og skal gøre noget andet?
Professionel hjælp til bogholderi, strategi eller værdiansættelse.
Hvis du vil have det på varelager er der en konto til regulering (2450 mener jeg). Den kan du benytte til at "reducere" dit vareforbrug og få det på balancen i varebeholdning.
Men check evt Dinero's egen vejledning. Mener jeg selv fandt en beskrivelse her.
Endvidere har John H. og regnskabsskolen begået en hel fin lille bog om bogføring. Kan anbefales hvis du vælger ikke at købe dig til en bogholder
Men burde jeg kun håndtere mit varelager ved regnskabsårets afslutning, for kan jo se at den skriver at jeg skal have moms tilbage lige nu, grundet at den jo ser det som om at mine varer er solgt, og jeg derfor har mere købemoms end salgsmoms, burde jeg så manuelt lige flytte det over på mit varelager, når jeg her til næstekvartal skal indberette moms til skat, så der ikke er et så stort beløb i købemoms?
Professionel hjælp til bogholderi, strategi eller værdiansættelse.
moms - købsmoms som her - er på den dag du køber og får fakturaen så det er her og nu. Det er kun selve varens værdi UDEN moms der skal flyttes til varelager via vareregulering som netop er en konto uden moms.
Du skulle overveje en onlinebogholder - søg www.agera.dk du vil se det ikke er så dyrt, ser tit tilbud omkring 500 kr per måned for bogføring og så kan du lave det du er bedst til, for du kan ha ganske mange fejl tænkninger, som kan koste dig penge - her HAR du mere købsmoms end salgsmoms jep. Du kunne også ha gælde måske af helt generelt at vide mere om PERSONLIG VIRKSOMHED kunne jeg tro - men det ved du nok bedst selv
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det jeg mener er, at lige nu hvor jeg har købt varer fra en leverandør, som nu står som en udgift i driften, og derfor er der et stor beløb af købsmoms, men når man opkøber varer er det så vidt jeg husker ikke en udgift i driften før varen er forbrugt/solgt så derfor burde jeg heller ikke skulle have købsmoms før jeg har solgt varene, og burde jeg derfor så ikke overfører beløbet fra køb af vare i driften og fører det over på varelager i balancen?
Professionel hjælp til bogholderi, strategi eller værdiansættelse.
jo - Købsmoms på faktura tidspunkt - selve varens værdi derimod er værdi (prisen uden momsen) indtil den er solgt. Derfor lægger man varelager værdi til ens resultat til skat, eller flytter varens værdi fra drift - via varelagerreguleringskonto som er UDEN moms for kun at flytte selve varen værk fra drift og ned i værdi på status.
Du kan med fordel søge en online bogholder - ikke så dyrt, og så bliver ting rigtigt for måske 500 kr om måneden - og du kan koncentrere dig om det du er god til
Købsmoms er helt korrekt NU hvor varen er købt -
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER